Gå til innhold

svcd, vcd eller dvd ?!?

Viking34

Anbefalte innlegg

:roll: Blir ikke klok på alt dette... Nytt spørsmål til alle dere experter der ute..

Hvis jeg har avi, divx etc format på filmene jeg vil brenne... Når jeg da skal konvertere dem for brenning, har jeg etter det min hjerne har fått med meg stort sett tre valg svcd, vcd og dvd format og velge mellom.

Hvilken av disse formatene blir best kvalitet, hvem tar mest plass (hvor mye?) og hvor lang tid tar det og konvertere filene?

Noen som kan hjelpe ?? :xmas:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville aldri konvertert en divx film til noen av delene, da kvalitetstapet blir for stort til at jeg hadde klart å sitte å se på det. Dessuten er det store problemer med å konvertere fra f.eks xvid dvl o.l.

Hadde heller handlet meg en billig divx spiller, typisk kiss dp-450 eller noe sånn.

Lenke til kommentar

Vel, VCD har for lav oppløsning til at man kan gjøre noe nyttig med det. SVCD og DVD er egentlig samme tingen (MPEG-2), så det er ingenting i veien for å kjøre rett på dvd, men det blir mer kostbart å re-enkode ca 700MB DivX til 4GB MPEG-2.

Jeg synes rett og slett du skal lage deg en liten testfil, si et par minutter med video, og teste litt forskjellige re-enkodingsmetoder på den testfilen. Bruk gjerne scener med litt mye bevegelse.

VCD - ~ 1150 kbps CBR MPEG-1 - minst plass, dårligst kvalitet

SVCD - maks 2250 kbps (elns) MPEG-2 (VBR er veien å gå)

DVD - maks ~ 9,8 Mbps MPEG-2

Endret av LarsC
Lenke til kommentar

:dontgetit: ok takk for gode råd...

Er forresten .avi og divx samme ting ? er alle .avi filer divx ? Blir det dårlig kvalitet ved og konvertere disse filene ?

Hvor stor blir en 700 mb film .avi når det blir omgjort til svcd ?

Og tilslutt går det an og laste ned dvd r ferdige versioner av filmer, eller filmer som allerede er svcd format?

Er tempenc eller hva det nå het det beste programmet for konvertering, eller klarer nero 6 alt sammen ? :scared::wow::dribble:

Endret av Viking34
Lenke til kommentar
'Standardregler' for SVCD går ved spilletid. En vanlig 90-110 minutters film går på to cder.

Cder ? Snakker du om vanlig cd cder eller dvd r plater ? Må ikke en "dvd" på en dvd r plate ?

:blush: Føler meg utrolig lost... Tenkte dette skulle bli enkelt, og en grei måte og lage billige julegaver på.

Hvilket program er best for å konvertere filer på ?

Tilslutt hvilken type filer burde jeg være på utkikk etter når jeg laster ned filmer, slik at de blir enklest mulig og brenne med best resultat. Hvor får du forresten lastet ned dvd r filmer ? Må du logge deg på server etc for sånt ?

Takk igjen for all hjelp... :thumbup:

Lenke til kommentar
Er forresten .avi og divx samme ting ? er alle .avi filer divx ?

DivX er en AVI fil som er komprimert ved hjelp av en codec.

En ukomprimert AVI er mye større enn en komprimert AVI. (Obviously).

Man kan sammeligne det med WAV og MP3 (sånn størrelsesmessig).

Så DivX og AVI er på en måte det samme.

Ikke alle AVI-filer er DivX, noen av de er ukomprimerte og noen er komprimert med andre codec'er, f.eks XviD.

Lenke til kommentar
'Standardregler' for SVCD går ved spilletid. En vanlig 90-110 minutters film går på to cder.

Cder ? Snakker du om vanlig cd cder eller dvd r plater ? Må ikke en "dvd" på en dvd r plate ?

:blush: Føler meg utrolig lost... Tenkte dette skulle bli enkelt, og en grei måte og lage billige julegaver på.

Tilslutt hvilken type filer burde jeg være på utkikk etter når jeg laster ned filmer, slik at de blir enklest mulig og brenne med best resultat. Hvor får du forresten lastet ned dvd r filmer ? Må du logge deg på server etc for sånt ?

Takk igjen for all hjelp... :thumbup:

Tyvegods som julegaver? :laugh:

Lenke til kommentar

En cd er en cd, en dvd er en dvd.

Tenkte dette skulle bli enkelt, og en grei måte og lage billige julegaver på.

Eh. Synes du virkelig det?

CCE eller TMPGEnc regnes som de 'beste' enkoderene for sluttbrukere. DVD2SVCD er greit som GUI for prosessen.

NB: Dette er ikke like enkelt som man kanskje får inntrykk av ved å bruke Nero, men man har mye bedre kontroll over sakene med dedikerte program.

Tror du skal lese retningslinjene, jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...