Mathias Klingenberg Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 En blanding av hyperloop og svevetog.Ble kastet ut av Hyperloop One. Nå lager han et liknende system i Colorado Lenke til kommentar
Slartibart Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 Og når han ikke åpner en kommersiell rute om 4-5 år (for det er ikke noe spørsmål om hvis), så kommer han til å skylde på manglende framtidsrettede investorer, korttenkte politikere, motstand befolkningen og kanskje gjerne dra inn et par konspirasjonsteorier om at miljøvernere prøver å hindre arbeidet hans. 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 Noen som veit hvor store kolli det er praktisk å ta med på eksisterendes jerbanenett i Norge ? Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 19. november 2017 Del Skrevet 19. november 2017 Noen som veit hvor store kolli det er praktisk å ta med på eksisterendes jerbanenett i Norge ? Man kan i allefall ta "standard 20fot kontainere". De er i m 2,438 * 6,058 * 2,438 (utvendige mål) som er 30m3. Man kan sikkert også ta 30 og 40fot kontainere. https://no.wikipedia.org/wiki/Container_(transport). Noen kontainere er også 2,5m brede, og noen er over 2,5 meter høye. -Vil tro det også er plass til dem på toget. Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 19. november 2017 Del Skrevet 19. november 2017 Noen som veit hvor store kolli det er praktisk å ta med på eksisterendes jerbanenett i Norge ? Problemet med jernbane nettet i Norge er at det mangler dobbelspor flere steder så tog må inn og "vente på motgående tog" på forskjellige stasjoner. I tillegg er det begrensninger på fart på grunn av utformingen på nettet med krav i forhold til svinger osv. Beste fraktemetoden for Norge er skipsfart. Da har du lastekapasitet og de fleste plasser har mulighet for lossing av skip til vogntog for å kjøre siste strekket. Hvorfor bruke enorme ressurrser på jernbane og veinett (med hensyn på vare transport) når man kan nå en havn på bare ett par timer omtrent uansett hvor man er i landet. 3 Lenke til kommentar
Håkon B. Thoresen Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Ved å bygge lang eksisterende veier, slipper en kostnader til erhverv av nytt areal, graving /skjøting flytting av rør/kabler.etc samt kostnader til salting og brøyting. Slipper også sporveksler og signalfeil. Oppnår også planfri kryss av veier, sykkel/gangveier, jernbane etc. Video/animasjon på denne linken: Lenke til kommentar
Tommy Hove Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Noen som veit hvor store kolli det er praktisk å ta med på eksisterendes jerbanenett i Norge ? Du har flaks med ski (ikke prøv å frakte ski utenom sesongen, derimot) og ryggsekk... På Jærbanen er det ikke lov å ta med sykkel med mindre toget er tomt, så du må kjøre bil da stasjonene ligger milevis fra jobbene... Når det kommer til gods er det så og si umulig for en privatperson å få fraktet noe til anstendig pris. Selv når en laster selv i shippingcontainer. For å hente f.eks en veteranbil lønner det seg å kjøre bergen-oslo med leiebil med tom leiehenger ene veien og hotellovernatting og resturant. Ikke engang posten bruker toget... Posten skal jo frem... 1 Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 Noen som veit hvor store kolli det er praktisk å ta med på eksisterendes jerbanenett i Norge ? Beste fraktemetoden for Norge er skipsfart. Da har du lastekapasitet og de fleste plasser har mulighet for lossing av skip til vogntog for å kjøre siste strekket. Hvorfor bruke enorme ressurrser på jernbane og veinett (med hensyn på vare transport) når man kan nå en havn på bare ett par timer omtrent uansett hvor man er i landet. Tror du vil oppdage stor uenighet i region Innlandet om at det ikke er behov for tog i Norge. Dersom du har store mengder gods som ikke er tidskritisk så er skip ofte det beste. Imidlertid er det en betydelig andel gods i dag som ikke er av den typen. Har du én container som må fra Oslo til Trondheim innen to-tre dager så er skip veldig lite egnet. Har du 400 vognlass med tømmer som skal fra Alvdal til... hvor som helst... kan skip også bli en utfordring. Mye gods er av den typen. Mer enn det vi har kapasitet til å frakte med tog i dag. Så det gjør at det er fornuftig å bruke ressurser på vei og jernbane en stund til. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 Mer realistisk enn hyperloop drømmen iallefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå