Gå til innhold

Dybdeskrphet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg langt ifra noe ekspert jeg heller. Ganske amatør faktisk. Men jeg går ut ifra at du tenker rent visuelt, hvor stor del av bildet som faktisk blir skarpt? I så fall mener jeg det skal finnes en "preview"-knapp for dette på kameraet et eller annet sted. Jeg har i hvert fall det på mitt 10D.

Generelt sett kan du si at jo større blenderåpning (altså lavere tall) desto lavere dybdeskarphet (altså mindre område som er skarpt).

Det er bare å eksperimentere! :thumbup:

Lenke til kommentar

Har ikke sett så mye på den, må jeg innrømme, men såvidt jeg har forstått utifra manualen til kameraet (og det er meget mulig at jeg har misforstått, for jeg er som sagt bare en glad amatør) så fungerer det på følgende måte:

Når du ser gjennom søkeren så ser du med største blender, og altså mindre dybdeskarphet (kanskje for at linsen skal slippe inn mest mulig lys og dermed gi et lysere bilde i søkeren?). Dersom du ønsker å se hvordan dybdeskarpheten faktisk blir, så bruker du denne "preview"-knappen. Du får ikke noen tall som indikerer dybdeskarpheten, men du ser fysisk hvordan resultatet vil bli.

Det er som sagt meget mulig at jeg er fullstendig på villspor her, og jeg har ikke prøvd dette i praksis, ei heller har jeg mye peiling på speilrefleks, men jeg mener å huske at det var det som sto i manualen. Vil anbefale deg å lese denne, og rett og slett bare eksperimentere. Det koster jo som kjent ikke en krone når man fotograferer digitalt! :thumbs:

Og hvis det er noen "proffer" der ute som har en bedre forklaring enn meg så ville jeg satt stor pris på det. Hadde vært spennende å finne ut om jeg har rett eller ikke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...