Gå til innhold

Nærmer seg den fysiske grensen. Men Teslas ekstreme akselerasjon er mulig


Anbefalte innlegg

Blank løgn, den akselerasjonstiden der. Det eksisterer ikke dekk for gatebruk som greier 1,4G, på vanlig veidekke.

Dette er også grunnen til at andre biler med høyere ytelse enn Roadster 2, likevel ikke oppgir raskere akselerasjonstid.

Produsentene anerkjenner at bilen ikke kjører på tannstag, og har tannhjul til hjul, og dermed er det ikke så enkelt som å si at P = mav.

Tesla har vært knepet alt for mange ganger før i å lyge på ytelsen, å være litt kildekritisk er helt på sin plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du helt sikker på at det ikke finnes dekk som klarer dette på tørr asfalt? Radialt, eller lateralt? Hva er «normalt vegdekke» anyway, har du krav for målbarhet når du sier dette?

Jeg har aldri greid det under 2 sekunder selv, ikke engang med racing slicks. Jeg har over 1000 hk / tonn egenvekt og effekt er ikke en begrensning for noe som helst før den har dradd ut tredjegear med hjulspinn på tørr asfalt, da står det 212 km/t på klokka. Det fins ikke gatedekk som gir bedre grep, på gata, enn hva racing slicks gir på bane. Sort of defeats the point of racing slicks.....

Å påstå at man slår dette, med gatedekk, er blank løgn.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Du kommer ikke med noe data her, så blir vanskelig å diskutere med deg, hva du greier eller ikke er ikke veldig relevant. Har du lest deg opp på dette, og kan vise til at ingen dekk greier mer enn 1.4G, og selv etter dette kan ikke videre aksellerasjon oppnåes? (Du nevner at du har hjulspinn opp til 212km/t, Tesla Roadster 2 er 4x4)

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kommer ikke med noe data her, så blir vanskelig å diskutere med deg, hva du greier eller ikke er ikke veldig relevant. Har du lest deg opp på dette, og kan vise til at ingen dekk greier mer enn 1.4G, og selv etter dette kan ikke videre aksellerasjon oppnåes? (Du nevner at du har hjulspinn opp til 212km/t, Tesla Roadster 2 er 4x4)

 

Jeg baserer uttalelsen min på praktisk erfaring, og det er data nok for meg. Jeg følger ikke bevisbyrden tynge så veldig, i debatt med Elon Musks tastaturkriger-disipler :) De har fortalt meg store ord om ytelse før, og de har endt opp i bakspeilet, hver eneste gang.

 

(Jeg har etthjulstrekker, med 100% av kjøretøyets masse balansert på drivhjulet ved launch, noe som tilsier perfekt fordeling av masse over drivhjulet. I praksis. Det er noe som 4x4 kun klarer i teorien).

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mao, MC? Kjører sykkel selv, dog dette er R og ikke drag

 

Og spar meg for de nedlatende «Elon musk-disippel» opplegget ditt, hvis du ikke greier å føre en seriøs diskusjon så lurer jeg på hvorfor du postet i det heletatt. Var det bare for å fortelle verden om «din mening»? I såfall er det rimelig bortkastet

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kommer ikke med noe data her, så blir vanskelig å diskutere med deg, hva du greier eller ikke er ikke veldig relevant. Har du lest deg opp på dette, og kan vise til at ingen dekk greier mer enn 1.4G, og selv etter dette kan ikke videre aksellerasjon oppnåes? (Du nevner at du har hjulspinn opp til 212km/t, Tesla Roadster 2 er 4x4)

 

Joda, men det gjør jo strengt tatt ikke du heller, det hadde vært fint om vi fikk noen seriøse data på friksjonskoeffisient på gatedekk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er omtrentlig data, men på supersport-dekk til MC (som jeg tipper har høyere friksjonskoeffsient enn gatedekk til bil, motorsykkeldekk er mye, det er liten last på en motorsykkel, og varighet på mellom 5000-10000 km er ikke uvanlig) så ser jeg noen produsenter oppgir 55 grader som maks nedlegg. 50 grader er mer vanlig på "normale MC-dekk". Det tilsvarer en friksjonskoeffisent på hhv 1,4 og 1,2.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det ikke bare å gjøre dekkene bredere ?

 

Nei, dekk er ikke så enkle. Bredden på dekk er alene overraskende lite(?) korrelert til grep, men det har noen andre effekter som er gunstige. (ta eksemplet med motorsykkeldekk, motorsykler har ekstremt liten kontaktflate mot bakken). Det er også forskjell på hva som er lønnsomt langs med eller på tvers av dekket mtp grep.

 

(altså, jeg prøver ikke å si at supertynne dekk er like gode som brede i praksis, men at det er en komplisert sak)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mao, MC? Kjører sykkel selv, dog dette er R og ikke drag

 

Og spar meg for de nedlatende «Elon musk-disippel» opplegget ditt, hvis du ikke greier å føre en seriøs diskusjon så lurer jeg på hvorfor du postet i det heletatt. Var det bare for å fortelle verden om «din mening»? I såfall er det rimelig bortkastet

 

Kommentaren står i stil med etterspørselen etter bevis.

Jeg mener den som kommer med en hårete påstand ganske default har bevisbyrden, ikke den som argumenterer for etablert sannhet.

Etablert sannhet er at racing slicks har bedre grep enn gatedekk.

At biler på hvite skilt gjør 0-100 på 1,9 sekund, det er en påstand på linje med at griser kan fly, og der ligger bevisbyrden.

Sakligheten på mitt svar var veid deretter, beklager om det falt i dårlig jord.

Det hjalp heller ikke på tålmodigheten min at jeg hørte akkurat samme klangen da P85D kom, at nå var det kommet en bike-killer, det var en universalsannhet jeg bare hadde å akseptere...... aint no such thing, the best thing at being a Gixxer, is still a Gixxer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke bare å gjøre dekkene bredere ?

Bredere dekk hjelper ikke på bedre friksjon, sånn direkte. Friksjon er marktrykk ganger friksjonskoefissient. Friksjonskoefissienten er en konstant, bestemt av dekkets gummiblanding, og veidekket. Marktrykk er bestemt av kjøretøyets vekt, og vektfordeling.

Det som bredere dekk hjelper mot, er varmgang. Fordi du får større areal som er eksponert for luft, og kan utveksle varme mot luft. Og et dekk med rett driftstemperatur vil ha bedre friksjon, enn et overopphetet dekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blank løgn, den akselerasjonstiden der. Det eksisterer ikke dekk for gatebruk som greier 1,4G, på vanlig veidekke.

Dette er også grunnen til at andre biler med høyere ytelse enn Roadster 2, likevel ikke oppgir raskere akselerasjonstid.

Produsentene anerkjenner at bilen ikke kjører på tannstag, og har tannhjul til hjul, og dermed er det ikke så enkelt som å si at P = mav.

Tesla har vært knepet alt for mange ganger før i å lyge på ytelsen, å være litt kildekritisk er helt på sin plass.

Model S P100DL er oppe i over 1,4G i korte øyeblikk: http://www.motortrend.com/cars/tesla/model-s/2017/2017-tesla-model-s-p100d-first-test-review/

 

Med mye lavere tyngdepunkt og mye bedre dekk er det ikke usannsynlig at Roadster klarer å overgå Model S på akselerasjon, og opprettholde over 1,4G over lengre tid.

Lenke til kommentar

 

Blank løgn, den akselerasjonstiden der. Det eksisterer ikke dekk for gatebruk som greier 1,4G, på vanlig veidekke.

Dette er også grunnen til at andre biler med høyere ytelse enn Roadster 2, likevel ikke oppgir raskere akselerasjonstid.

Produsentene anerkjenner at bilen ikke kjører på tannstag, og har tannhjul til hjul, og dermed er det ikke så enkelt som å si at P = mav.

Tesla har vært knepet alt for mange ganger før i å lyge på ytelsen, å være litt kildekritisk er helt på sin plass.

Model S P100DL er oppe i over 1,4G i korte øyeblikk: http://www.motortrend.com/cars/tesla/model-s/2017/2017-tesla-model-s-p100d-first-test-review/

 

Med mye lavere tyngdepunkt og mye bedre dekk er det ikke usannsynlig at Roadster klarer å overgå Model S på akselerasjon, og opprettholde over 1,4G over lengre tid.

 

 

Interessant, men ikke relevant i denne debatten. Vi vet ikke hvilket underlag den kjørte på.

Det er ikke usannsynlig at denne testen ble utført på ei dragstripe, og de har selvfølgelig et veidekke som er optimalisert for veigrep, og det gjenspeiler ikke den asfalten du finner på veien. Ettersom vanlig gate mangler både måleutstyr og juridisk frihet til å utføre akselerasjonstester som tåler dagslys, så er det rimelig å regne med at testen ikke ble utført på vanlig veidekke.

Den (bilen) har også dekkene mot seg, sammenlignet med andre kjøretøy. Fordi den høye vekten krever hardere gummiblanding, som betyr (litt) lavere friksjonskoefissient.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Interessant, men ikke relevant i denne debatten. Vi vet ikke hvilket underlag den kjørte på.

Det er ikke usannsynlig at denne testen ble utført på ei dragstripe, og de har selvfølgelig et veidekke som er optimalisert for veigrep, og det gjenspeiler ikke den asfalten du finner på veien. Ettersom vanlig gate mangler både måleutstyr og juridisk frihet til å utføre akselerasjonstester som tåler dagslys, så er det rimelig å regne med at testen ikke ble utført på vanlig veidekke.

Den (bilen) har også dekkene mot seg, sammenlignet med andre kjøretøy. Fordi den høye vekten krever hardere gummiblanding, som betyr (litt) lavere friksjonskoefissient.

Jeg er med på at man ikke vil få til 1,4+ G på hvilket som helst underlag. Man vil nok trenge ganske perfekt asfalt e.l. uten smuss og støv.

 

Når det gjelder dekkene så kan jeg ikke helt se at man trenger hardere gummi. Man vil kompansere for vekten med bredere dekk. Da får man samme marktrykk. Prototypen var utstyrt med Michelin Pilot Sport Cup 2, 325/30 ZR 21 bak og 265/35 ZR 20 foran. Det er ganske bra dekk.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo litt spesielt å kaste rundt seg me hvordan tesla/musk lyver for så å sette seg opp særskilte regler for sin argumentasjon som at det må være på gatedekk og vanlig veidekke selv om tesla ikke har spesifisert noe av dette enda.

 

Men det var vel samme klangen som når akselerasjonstallene til P100D ble offentliggjort, og her endte de opp med å slå de tallene med nesten 0,2 skunder. Så en for vente og se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo litt spesielt å kaste rundt seg me hvordan tesla/musk lyver for så å sette seg opp særskilte regler for sin argumentasjon som at det må være på gatedekk og vanlig veidekke selv om tesla ikke har spesifisert noe av dette enda.

 

Men det var vel samme klangen som når akselerasjonstallene til P100D ble offentliggjort, og her endte de opp med å slå de tallene med nesten 0,2 skunder. Så en for vente og se.

 

Gjorde de det? 1 foot rollout kapper rundt 0,2 sekunder fra tiden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er den metoden som er brukt av den amerikanske bilpressen og dermed somregel resultate av de testenne som blir brukt av amerikanske bilprodusenter i sine markedsføringstall. Jeg antar dermed og at tallene de nå oppgir for roadsteren er oppnådd ved samme metode.

 

Ok, så dette er det samme? Når det er snakk om 1.9 sek fra 0-100 for roadsteren, så er det kanskje nærmere 2.2 med rollout og til 100 istedet for 96?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...