Gå til innhold

Nærmer seg den fysiske grensen. Men Teslas ekstreme akselerasjon er mulig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å få en akselerasjon som er raskere enn 9.8m/s^2 må man ha en friksjonskoeffisient som er over 1.0. Hvor stor kan denne koeffisienten bli? Har lett litt rundt på nettet om dette men finner bare verdier for to flater som glir mot hverandre, og da er den under 1.

 

Top fuel dragstere har en akselerasjon på i snitt over 4 (fire) G, og maks ca 5,6 G (over 305 meters bane). Fra 0 til 160 km/t brukes 0,8 sekund, så nye Tesla Roadster har mye å gå på! Med friksjonskoeffisient på 1 og drift på fire hjul klarer en maksimalt 1 G. Dragsterne har klisterdekk og koeffisienten blir derfor veldig mye større. I tillegg har de ekstra marktrykk fra vinger ved toppfart på ca 5 tonn (se Wikipedia, Top Fuel).

Lenke til kommentar

Turbo S er ikke ett sekund langsomere fra 0-60 mph med rollout (slik alle amerikanere tester, inkl. Tesla). Gidder ikke TU gjøre litt basic research?

 

http://www.motortrend.com/news/porsche-911-turbo-s-3rd-place-2017-best-drivers-car/

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_cars_by_acceleration

 

Jo den er faktisk 1.08 sekunder treige enn S P100DL etter siste OTA oppdatering. Sykt sant? En liten oppdatering utenpå ta bilen på verksted, og vipps så er den bedre.

Lenke til kommentar

 

Litt artig at mediene nå diskuterer Tesla og drar inn Formel 1-biler, når vi i Norge er verdenskjent i rallycross. Rallycross er raskere til 100 enn F1, har 4WD, mønster i dekkene og kan i teorien bli godkjent for å kjøre på vei.

Enig i det. Rallycross er en mer perfekt sammenligning, og disse gjør 0-100 på ca. 1.9-2.3 sekunder, alt avhengig av hvor perfekt launchen er. En rallycross bil veier bare 1300 og blir spennende å se hva vekten på denne bilen blir.

Jeg tror derfor at denne bilen gjør 0-100 på 1.9 er svært overdrevet. Det er i så fall under helt perfekte forhold og med dekk som ikke er lovlige på vei.

Den er faktisk raskere enn 1.9, men som vanlig kommer de med tall som er høyere enn det de har fått til. Ja, det er info fra han som kjørte bilen under presentasjonen. Hadde målt til under 1.9 flere ganger sa han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor har denne fått "mest kommentert"-flagg på seg, når det da var kun 5 innlegg? Selv med nå "hele" 7 innlegg inkludert dette, så er den ikke i nærheten engang... Useriøst.

Kan det ha noe med hvor mange innlegg som kommer i løpet av en gitt periode?

 

 

Kan nok være det, men burde selvsagt vært en måling som sjekker antall kommentarer også, ikke bare om det plutselig kom noen få innlegg med svært kort mellomrom.

 

 

Hvorfor har denne fått "mest kommentert"-flagg på seg, når det da var kun 5 innlegg? Selv med nå "hele" 7 innlegg inkludert dette, så er den ikke i nærheten engang... Useriøst.

Butthurt much?

 

 

Plager det deg, eller var du bare blank for intelligente alternativer? Et innlegg med så få kommentarer burde ikke få "mest kommentert"-flagging. Det er i beste fall villedende, og svekker validiteten til flaggingen. Synes derfor det er helt legitimt å spørre.

 

Så istedet for å komme med et forsøk på å fornærme/være spydig, kunne du like godt latt være. Det stiller bare deg selv i et dårligere lys enn det stiller meg.

Lenke til kommentar

 

En får jo håpe på at tesla har fått til en bedre kjøleløsning her enn de har på Model S ettersom dette er en sportsbil. Men om den klarer en effektiv runde rundt Nürbugring før batterier og drivverk blir for varmt har de jo innfridd kravet til 99% av alle som kjøper slike biler uansett.

Det er ganske sannsynlig at man vil slite med å få den til å overopphete nesten uansett kjøremønster. Sannsynligvis er motorene de har benyttet fra Model 3. Disse benytter permanentmagneter og vil dermed ikke ha de samme varmeutfordringene som Model S/X. I tillegg har man gått fra to til tre motorer, så man har 50% flere motorer å fordele varmen på.

 

På batterisiden har man med 200 kWh batteri halvert den indre motstanden i forhold til Model S/X med 100 kWh battteripakke. Da har man samtidig halvert varmeutviklingen i batteriet i forhold til Model S/X. Og dette fordeles på dobbelt så mye masse, så varmeutfordringene er egentlig redusert med tre fjerdedeler. Har de doblet spenningen til 800V vil reduksjonen være enda større.

 

Så klart, man kan neppe opprettholde 400-450 km/t over tid uten at bilen overoppheter og man må redusere pådraget. Men det er de færreste baner der man klarer å gi ut så mye snitteffekt uten å havne i en vegg.

Hvor sikker er du på at TM3 benytter PM-motor?

 

Edit: ser det nå. Sekspolt PM.

Håper de legger FWP høyt eller lager spesialviklinger til den, ellers ryker den ved svikt i feltnedpressendende strøm ved høyt turtall.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

 

Turbo S er ikke ett sekund langsomere fra 0-60 mph med rollout (slik alle amerikanere tester, inkl. Tesla). Gidder ikke TU gjøre litt basic research?http://www.motortrend.com/news/porsche-911-turbo-s-3rd-place-2017-best-drivers-car/https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_cars_by_acceleration

Jo den er faktisk 1.08 sekunder treige enn S P100DL etter siste OTA oppdatering. Sykt sant? En liten oppdatering utenpå ta bilen på verksted, og vipps så er den bedre.
Jøss, visste ikke at P100D klarer 0-60 mph med rollout på 1,5 sek.

 

http://www.motortrend.com/news/2017-porsche-911-turbo-s-hardest-launching-car-ever-tested/

 

Opp mot 30 min forvarming av batteriet før LM+ i det hele tatt funker. Må være veldig tålmodig, gitt:

http://www.evo.co.uk/features/20366/tesla-model-s-p100d-v-audi-r8-lets-settle-this

Lenke til kommentar

 

 

Turbo S er ikke ett sekund langsomere fra 0-60 mph med rollout (slik alle amerikanere tester, inkl. Tesla). Gidder ikke TU gjøre litt basic research?http://www.motortrend.com/news/porsche-911-turbo-s-3rd-place-2017-best-drivers-car/https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_cars_by_acceleration

Jo den er faktisk 1.08 sekunder treige enn S P100DL etter siste OTA oppdatering. Sykt sant? En liten oppdatering utenpå ta bilen på verksted, og vipps så er den bedre.
Jøss, visste ikke at P100D klarer 0-60 mph med rollout på 1,5 sek.

 

http://www.motortrend.com/news/2017-porsche-911-turbo-s-hardest-launching-car-ever-tested/

 

Opp mot 30 min forvarming av batteriet før LM+ i det hele tatt funker. Må være veldig tålmodig, gitt:

http://www.evo.co.uk/features/20366/tesla-model-s-p100d-v-audi-r8-lets-settle-this

Tålmodig? Bilen har forvarmet siden jeg skrudde på lysa her i heimen, kabinen ligger på 22.5C mens utside tempen er farlig nær blått.

 

Om jeg ikke tar feil sp er det vell ikke anbefalt å skamkjøre en fossil uten lignende form for oppvarming når gradestokken er slik som nå.

Lenke til kommentar

 

 

 

Turbo S er ikke ett sekund langsomere fra 0-60 mph med rollout (slik alle amerikanere tester, inkl. Tesla). Gidder ikke TU gjøre litt basic research?http://www.motortrend.com/news/porsche-911-turbo-s-3rd-place-2017-best-drivers-car/https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_cars_by_acceleration

Jo den er faktisk 1.08 sekunder treige enn S P100DL etter siste OTA oppdatering. Sykt sant? En liten oppdatering utenpå ta bilen på verksted, og vipps så er den bedre.
Jøss, visste ikke at P100D klarer 0-60 mph med rollout på 1,5 sek.

 

http://www.motortrend.com/news/2017-porsche-911-turbo-s-hardest-launching-car-ever-tested/

 

Opp mot 30 min forvarming av batteriet før LM+ i det hele tatt funker. Må være veldig tålmodig, gitt:

http://www.evo.co.uk/features/20366/tesla-model-s-p100d-v-audi-r8-lets-settle-this

Tålmodig? Bilen har forvarmet siden jeg skrudde på lysa her i heimen, kabinen ligger på 22.5C mens utside tempen er farlig nær blått.

 

Om jeg ikke tar feil sp er det vell ikke anbefalt å skamkjøre en fossil uten lignende form for oppvarming når gradestokken er slik som nå.

 

Det er vel ikke hva det er snakk om her.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Turbo S er ikke ett sekund langsomere fra 0-60 mph med rollout (slik alle amerikanere tester, inkl. Tesla). Gidder ikke TU gjøre litt basic research?http://www.motortrend.com/news/porsche-911-turbo-s-3rd-place-2017-best-drivers-car/https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_cars_by_acceleration

Jo den er faktisk 1.08 sekunder treige enn S P100DL etter siste OTA oppdatering. Sykt sant? En liten oppdatering utenpå ta bilen på verksted, og vipps så er den bedre.
Jøss, visste ikke at P100D klarer 0-60 mph med rollout på 1,5 sek.

 

http://www.motortrend.com/news/2017-porsche-911-turbo-s-hardest-launching-car-ever-tested/

 

Opp mot 30 min forvarming av batteriet før LM+ i det hele tatt funker. Må være veldig tålmodig, gitt:

http://www.evo.co.uk/features/20366/tesla-model-s-p100d-v-audi-r8-lets-settle-this

Tålmodig? Bilen har forvarmet siden jeg skrudde på lysa her i heimen, kabinen ligger på 22.5C mens utside tempen er farlig nær blått.

 

Om jeg ikke tar feil sp er det vell ikke anbefalt å skamkjøre en fossil uten lignende form for oppvarming når gradestokken er slik som nå.

 

Det er vel ikke hva det er snakk om her.

 

 

Batteri heater startes om nødvendig om bilen forvarmes, jo. Er det ikke varmt nok i det en aktiverer funksjonen må en vente igjen osv. Så en kan redusere denne ventetiden kraftig med forvarming. 

Lenke til kommentar

Batteri heater startes om nødvendig om bilen forvarmes, jo. Er det ikke varmt nok i det en aktiverer funksjonen må en vente igjen osv. Så en kan redusere denne ventetiden kraftig med forvarming.

"Max battery power" funksjonen finnes bare på performance-utgavene, og varmer batteriet opp til noe sånt som 40C, slik at man skal klare å tyne ut noen ekstra kW. Dette er en del varmere enn det standard forvarming gjør, så tlwrtpmc har rett i at det er ikke snakk om forvarming.

 

Men dette er en funksjon for de spesielt interesserte. Man klarer kanskje barbere av 0,1 sekund på 0-100 km/t, men ikke særlig mer enn det. Denne tiden kan også være nær 0 minutter, om man f.eks nettopp har superladet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

 

Batteri heater startes om nødvendig om bilen forvarmes, jo. Er det ikke varmt nok i det en aktiverer funksjonen må en vente igjen osv. Så en kan redusere denne ventetiden kraftig med forvarming.

"Max battery power" funksjonen finnes bare på performance-utgavene, og varmer batteriet opp til noe sånt som 40C, slik at man skal klare å tyne ut noen ekstra kW. Dette er en del varmere enn det standard forvarming gjør, så tlwrtpmc har rett i at det er ikke snakk om forvarming.

 

Men dette er en funksjon for de spesielt interesserte. Man klarer kanskje barbere av 0,1 sekund på 0-100 km/t, men ikke særlig mer enn det.

 

 

Poenget var å redusere tiden, ikke fjerne den. Jeg er klar over at dette ikke er noe en kan sette over api, men om batteriet allerede er ved normal temperatur når en setter "max battery power" vill det ta langt mindre enn 30 minutt. Men om en ikke forvarmer så gjør det gjerne det. 

Lenke til kommentar

 

Litt artig at mediene nå diskuterer Tesla og drar inn Formel 1-biler, når vi i Norge er verdenskjent i rallycross. Rallycross er raskere til 100 enn F1, har 4WD, mønster i dekkene og kan i teorien bli godkjent for å kjøre på vei.

Enig i det. Rallycross er en mer perfekt sammenligning, og disse gjør 0-100 på ca. 1.9-2.3 sekunder, alt avhengig av hvor perfekt launchen er. En rallycross bil veier bare 1300 og blir spennende å se hva vekten på denne bilen blir.

Jeg tror derfor at denne bilen gjør 0-100 på 1.9 er svært overdrevet. Det er i så fall under helt perfekte forhold og med dekk som ikke er lovlige på vei.

De MÅ levere dette nå eller så blir det gruppesøksmål i USA ;)

Lenke til kommentar

Litt artig at mediene nå diskuterer Tesla og drar inn Formel 1-biler, når vi i Norge er verdenskjent i rallycross. Rallycross er raskere til 100 enn F1, har 4WD, mønster i dekkene og kan i teorien bli godkjent for å kjøre på vei.

 

Spørs om de ikke sliter litt med EURO6 kravene....

Lenke til kommentar

Litt artig at mediene nå diskuterer Tesla og drar inn Formel 1-biler, når vi i Norge er verdenskjent i rallycross. Rallycross er raskere til 100 enn F1, har 4WD, mønster i dekkene og kan i teorien bli godkjent for å kjøre på vei.

 

Er det det? Det er ikke entydig i de kildene jeg har sett ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Litt artig at mediene nå diskuterer Tesla og drar inn Formel 1-biler, når vi i Norge er verdenskjent i rallycross. Rallycross er raskere til 100 enn F1, har 4WD, mønster i dekkene og kan i teorien bli godkjent for å kjøre på vei.

Er det det? Det er ikke entydig i de kildene jeg har sett ihvertfall.

 

AtW

Jeg driter så langt i de såkalte kildene dine, BjarneB.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...