Gå til innhold

Nærmer seg den fysiske grensen. Men Teslas ekstreme akselerasjon er mulig


Anbefalte innlegg

Siden hver eneste bil Tesla har lansert hittil, har basert seg på samarbeid og delekjøp med andre? Akkurat som alle andre bilmerker?

 

At du tillegger meg meninger er bare beint usaklig. Jeg har ingenting mot verken bilmodeller fra Tesla, eller elbiler generelt. Men jeg har veldig mye imot hypen rundt elbil, TU sin åpenbare bias, og svartmaling av etablerte merker. Det er en subjektivitet som ikke er ingeniører verdig.

 

Model S er en god bil, jeg liker den. Den er bare ikke så god som mange skal ha det til. Det er ulempen med å skryte for mye, bilen skuffer i forhold til hva den er hypet opp til. Selv om bilen er god forsåvidt.

Slutt å lage støy med å hype den opp, så skal jeg mer en gjerne slutte med å dra dere ned på landjorda igjen.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla forandrer på bilene sine kontinuerlig.

I starten var Model S et samarbeid med Daimler, de leverte understell etc. Nå faser de mest mulig tilbake og produserer inhouse.

 

Andre bilmerker har «årsmodeller» og visse trinnvise endringer med noen års mellomrom. Tesla gjør endringer stadig vekk og man må sjekke VIN-nummer for å vite nøyaktig hva en gitt bil består av.

De driver med andre ord kontinuerlig utvikling og forbedring, noe som er ganske lett for de ettersom designavdelingen er like ved fabrikken og de kommer innom for å lete etter forbedringspotensial flere ganger i uken.

 

TU er forresten ikke for ingeniører lenger. Der er jeg like oppgitt som deg.

Grunnen til de hyper Tesla er fordi det selger. Det er kult og folk enten elsker det eller hater det. Begge deler gir klikk.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

I starten var Model S et samarbeid med Daimler, de leverte understell etc. Nå faser de mest mulig tilbake og produserer inhouse.

Det blir litt feil å si at Daimler leverte noe som helst. Det som skjedde var at Tesla fikk tilgang til delekatalogen til Daimler. Delene produseres av underleverandører, mens Daimler har designet (eller har vært medvirkende i designet) av delene. Når det gjelder understell så er det min forståelse at Daimler ikke var direkte involvert, utover å sette Tesla i kontakt med sin leverandør. Understellet er designet for Tesla, men jeg kjenner ikke til hvor mye leverandøren eventuelt har benyttet seg av løsninger de også har benyttet seg av på E-klasse. Det kan være ganske likt.

 

Tesla hadde store utfordringer når de skulle produsere Model S. De var ett helt nytt selskap som mer eller mindre hadde bygget biler for hånd i en garasje. De fikk rett og slett ikke store leverandører av bildeler til å i det hele tatt ta telefonen. Og om de fikk inngått kontrakt på produksjon av deler hos en leverandør, så var det ikke en høy prioritet hos det selskapet. Tesla måtte betale mye for dårlig kvalitet. Dette er mye av årsaken til at Tesla laget svært mye deler selv til Model S.

 

Det var utvilsomt kjekt for Tesla å kunne benytte seg av ferdig utviklet deler fra Daimlers delekatalog, samt at Daimler var behjelpelig med å få leverandører til å ta telefonen fra Tesla. Men nå er vi forbi det stadiet. Tesla kan stort sett velge og vrake i leverandører.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Tipper det er snakk om den ganske nylige kontroversen når Daimler lånte en tesla model x leiebil og demonterte og monterte denne sammen igjen for å prøve å lære seg litt om hvordan den er oppbygd. Eieren av leiebilen har naturlig nok gått til søksmål mot Daimler, men tesla har vel ikke engang uttalt seg om saken enda. Uansett har vel tesla alltid vært åpne med å dele patenter og teknologier med sine konkurrenter så ser ikke helt for meg at tesla selv kommer til å gjøre så mye ut av dette.

Lenke til kommentar

Tipper det er snakk om den ganske nylige kontroversen når Daimler lånte en tesla model x leiebil og demonterte og monterte denne sammen igjen for å prøve å lære seg litt om hvordan den er oppbygd. Eieren av leiebilen har naturlig nok gått til søksmål mot Daimler, men tesla har vel ikke engang uttalt seg om saken enda. Uansett har vel tesla alltid vært åpne med å dele patenter og teknologier med sine konkurrenter så ser ikke helt for meg at tesla selv kommer til å gjøre så mye ut av dette.

Mollusken startet munnhuggeri med Daimler, ved å utfordre dem til å produsere flere elektriske kjøretøy.

Du trenger ikke tenke så veldig lenge for å skjønne at det er en politisk betent sak, og ikke noe det sømmer seg å gjøre mot en samarbeidspartner. Ikke etter mitt skjønn ihvertfall. Dette var lenge før Daimler bestemte seg for å gjøre som alle andre: Skru sund konkurrentens bil for å se hva de fant inni.

 

https://www.autoblog.com/2017/09/26/mercedes-daimler-elon-musk-tesla-twitter-fight/

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Musk har oppfordret alle bilprodusenter i verden til å starte å produsere flere elbiler... Tesla har og delt og oppfordret konkurentene til å fritt bruke deres patenter og teknologier i sine biler for å framskynde prosessen. https://www.tesla.com/blog/all-our-patent-are-belong-you 

 

Hvordan en klarer å lese seg til noe negativt med dette går meg vertfall hus forbi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Musk har oppfordret alle bilprodusenter i verden til å starte å produsere flere elbiler... Tesla har og delt og oppfordret konkurentene til å fritt bruke deres patenter og teknologier i sine biler for å framskynde prosessen. https://www.tesla.com/blog/all-our-patent-are-belong-you 

 

Hvordan en klarer å lese seg til noe negativt med dette går meg vertfall hus forbi. 

 

Ingen er perfekte, du står ikke å outer _din subjektive vurdering_ av din samarbeidspartners feil likevel. Det er ikke så veldig fruktbart for samarbeidet. Du skjønte vel det, uten å måtte spørre?

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Kilden (en av de veldig mange jeg fant ved google) har jeg da virkelig linket til allerede. Sannsynigheten for at du gidder å lese den blir ikke noe større av at jeg linker en gang til.

Kilden du linket (som du redigerte inn i innlegget etter jeg allerede hadde svart deg), er jo helt klin motsat av hva du sier. Daimler vedder altså 1 milliard på at de kan "take down" tesla, https://www.usatoday.com/story/money/cars/2017/09/21/mercedes-benz-tuscaloosa-electric-vehicles-batteries/688721001/

 

Om det er noen "outer" noen så er det jo Daimler som "outer" tesla, ikke motsatt.... 

 

 

Edit: Her gikk jeg vist i fella selv gitt, det var ikke snakk om ett veddemål men en invistering fra Daimler, fortsatt ikke mye til "Outing" fra Musk.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

 

Kilden (en av de veldig mange jeg fant ved google) har jeg da virkelig linket til allerede. Sannsynigheten for at du gidder å lese den blir ikke noe større av at jeg linker en gang til.

Kilden du linket (som du redigerte inn i innlegget etter jeg allerede hadde svart deg), er jo helt klin motsat av hva du sier. Daimler vedder altså 1 milliard på at de kan "take down" tesla, https://www.usatoday.com/story/money/cars/2017/09/21/mercedes-benz-tuscaloosa-electric-vehicles-batteries/688721001/

 

Om det er noen "outer" noen så er det jo Daimler som "outer" tesla, ikke motsatt.... 

 

 

Edit: Her gikk jeg vist i fella selv gitt, det var ikke snakk om ett veddemål men en invistering fra Daimler, fortsatt ikke mye til "Outing" fra Musk.

 

 

 

 

Var det dette du kalte å oute?

Og samarbeidspartnere..?

 

 

Kjekleriet mellom Daimler og Elon er godt dokumentert, så dette blir bare kverulering om TOLKNING av nevnte kjekling.

Den tolkningen lar jeg hver enkelt stå for selv, jeg har ikke noe behov for å tre min tolkning ned i hodet på andre som en etablert sannhet.  La hver enkelt tolke selv hva de vil, ut fra det underlaget som er lagt på bordet. Det ønsker jeg at dere gjør også, hvis vi virkelig skal kverulere om hvordan vi tolker bokstaver skrevet svart på hvitt, da er det like greit å agree to disagree. Det gidder ihvertfall ikke jeg. Er det en skog, eller er det klynge med trær? Hvem f*en bryr seg, det er akkurat det samme vi står å ser på.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Ærlig talt, folk har kommet med ganske mye data som i det minste sannsynliggjør en firksjonskoeffisient som er nærme det som har blitt påstått, dvs at man helt sikkert er nære å klare påstandene, og kanskje klarer ytelsene som har påstått. Du har nøyd deg med å bare si det er umulig uten noen som helst underbygging utover en skråsikker tone. På tide å komme med noe med substans fra din kant også?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ærlig talt, folk har kommet med ganske mye data som i det minste sannsynliggjør en firksjonskoeffisient som er nærme det som har blitt påstått, dvs at man helt sikkert er nære å klare påstandene, og kanskje klarer ytelsene som har påstått. Du har nøyd deg med å bare si det er umulig uten noen som helst underbygging utover en skråsikker tone. På tide å komme med noe med substans fra din kant også?

 

AtW

 

Dette er diskutert tidligere, la oss ikke kjøre debatt-repeat.

Lenke til kommentar

Btw.

Den norske siden oppgir 2.1 s.

 

Sikkert europeisk målemetode: ingen rullende start og 100km/t fremfor 60 mph

 

 

Jeg minnes da VW oppgav laboratorietall for utslipp, så ble det ganske enstemmig buet ut for "juks". Tallene var helt reelle, i laboratorium. De var bare ikke oppnåelige på gata. Jeg sliter med å se den prinsipielle forskjellen, på VW som snakker om laboratorietall for utslipp, og Tesla, som snakker om dragstripetall for akselerasjon.

Merkelig nok blir likevel det ene selskapet buet ut, mens det andre blir hyllet opp i skyene.

Lenke til kommentar

 

Ærlig talt, folk har kommet med ganske mye data som i det minste sannsynliggjør en firksjonskoeffisient som er nærme det som har blitt påstått, dvs at man helt sikkert er nære å klare påstandene, og kanskje klarer ytelsene som har påstått. Du har nøyd deg med å bare si det er umulig uten noen som helst underbygging utover en skråsikker tone. På tide å komme med noe med substans fra din kant også?

 

AtW

 

Dette er diskutert tidligere, la oss ikke kjøre debatt-repeat.

 

 

Ja, det har vært diskutert, med saklige innspill fra mange, og påstander uten dekning fra deg. Det stemmer. Og det er det tråden handler om, jeg oppfordrer deg til å komme med noe av substands.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...