Gå til innhold

Ryzen vs Coffee Lake Build - Til gaming pluss mer

17 stemmer

1. 1. Hvilken CPU bør jeg gå for?

• I7-8700k
      11
    • 1700x
      3
    • I5-8600K
      0
    • 1700
      3

Anbefalte innlegg

ser vi på CPU usage, er det ikke rart intel får høyere fps.

Ryzen har problemer tydeligvis.

Vet ikke om jeg skal kalle det et "problem".

Nå lurer jeg på om Z370 hovedkort faktisk støtter neste gen CPU, for i andre halvdel 2018 kommer Z390.

Jeg antar at starttråder ønsker å kunne bytte CPU og ikke bytte hele shitten.

Hva er vitsen med å bytte cpu, når cpuen kommer til å vare i 5 år? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå lurer jeg på om Z370 hovedkort faktisk støtter neste gen CPU, for i andre halvdel 2018 kommer Z390.

kommer an på de som ønsker det, ikke alle er som deg.

La oss si f.eks AMD CPU varer i f.eks 4 år, bytt CPU og legg til 4+ år = 8+ år.

Endret av funkweb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er naiv dersom du tror på at folk skal ha én maskin i 8 år.

Lenke til kommentar

snipp

Han har et poeng. Vi vet at Intel ikke vil komme med noe raskere CPU enn 8700K for Z370 hovedkort, så man er låst der. Kjøper man f.eks et AMD X370 kort og en Ryzen 1600X i dag, kan man oppgradere til en nyere Ryzen CPU 3 år fra nå. Skal man stole på det AMD har sagt da.

Flere på forumet med 6 år gamle systemer som spør etter kjøps råd. De færreste kan gjøre som Nizzen og kjøpe alt man har lyst på av data utstyr, så derfor kan det med levetid på oppgradering bety mer for noen (og da også pris).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du er naiv dersom du tror på at folk skal ha én maskin i 8 år.

ikke urealistisk, man bytter jo ny CPU etter 3-4 år og som Nizzen sier, 5 år for 8700K, hvorfor ikke Ryzen?

Lenke til kommentar

Kjøper man "toppmodellen" av cpu, så har disse en tendens til å vare svært lenge. Disse har også alltid god bruktverdi, så man får mere igjen for å kjøpe litt dyrere cpu i det lengre løp.

HEDT plattformen er et særdeles godt eksempel på at litt dyrt lønner seg.

Solgte nettopp 6850k 6 core cpu med x99 hovedkort. Denne har 40 pci-e lanes. Var utrolig lett å selge, uten å gå ned noe mere enn 30% lavere enn nypris. Var MANGE som ville ha dette. Samme med 5960x som jeg solgte da 6900k kom. 

Lenke til kommentar

snipp

Han har et poeng. Vi vet at Intel ikke vil komme med noe raskere CPU enn 8700K for Z370 hovedkort, så man er låst der. Kjøper man f.eks et AMD X370 kort og en Ryzen 1600X i dag, kan man oppgradere til en nyere Ryzen CPU 3 år fra nå. Skal man stole på det AMD har sagt da.

Flere på forumet med 6 år gamle systemer som spør etter kjøps råd. De færreste kan gjøre som Nizzen og kjøpe alt man har lyst på av data utstyr, så derfor kan det med levetid på oppgradering bety mer for noen (og da også pris).

Bra sakt. Mine 3770K er nå 5år. De duger enda.

Lenke til kommentar

Jøss her hadde det kommet mange meninger! Setter pris på innspillene folkens  :)

Det er vell ikke til å komme unna at I7'en er best, får vell bare vente å se til blackfriday om hvilken av pakkene som får de beste tilbudene. Blir nok en hard kamp mellom lommeboka og datanerden...

Noen som vet noe om RAM i forhold til I7-8700k? Ryzen er jo veldig glad i low latency ram etter hva jeg har forstått, har Coffee lake noen preferanser på dette? Tenker spesielt i forhold til overklokking? 

Endret av Norish
Lenke til kommentar

Jøss her hadde det kommet mange meninger! Setter pris på innspillene folkens :)

Det er vell ikke til å komme unna at I7'en er best, får vell bare vente å se til blackfriday om hvilken av pakkene som får de beste tilbudene. Blir nok en hard kamp mellom lommeboka og datanerden...

Noen som vet noe om RAM i forhold til I7-8700k? Ryzen er jo veldig glad i low latency ram etter hva jeg har forstått, har Coffee lake noen preferanser på dette? Tenker spesielt i forhold til overklokking?

8700k elsker all ram :D

Jeg har kjørt 4400mhz på 8700k her hjemme.

Noe b-die ram, så er du på 4000mhz nesten uansett ved overklokking :)

Lenke til kommentar

Supert! :) ​ 

Om du ikke går for 8700K, gå da for 8600K.

Ja 8600K er jo også et godt alternativ, ikke at jeg føler mangelen på alternativer er noe problem for øyeblikket. Tror egentlig 8600K vil være den som kommer til å holde seg best i verdi, om man skal selge å kjøpe ny om et par tre år. Men liker litt dårlig at den kun har 6 threads. 

Lenke til kommentar

Supert! :)

Om du ikke går for 8700K, gå da for 8600K.

Ja 8600K er jo også et godt alternativ, ikke at jeg føler mangelen på alternativer er noe problem for øyeblikket. Tror egentlig 8600K vil være den som kommer til å holde seg best i verdi, om man skal selge å kjøpe ny om et par tre år. Men liker litt dårlig at den kun har 6 threads.

Bruktmarkedet vil alltid ha HT modellen først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...