Gå til innhold

Ryzen vs Coffee Lake Build - Til gaming pluss mer

17 stemmer

1. 1. Hvilken CPU bør jeg gå for?

• I7-8700k
      11
    • 1700x
      3
    • I5-8600K
      0
    • 1700
      3

Anbefalte innlegg

Hei!
Sliter noe kolossalt med å bestemme meg for om jeg skal gå for ryzen eller intel 8th gen, så hadde satt pris på noen andres mening. Pc'en skal brukes til litt av hvert; gaming, vm'er ++diverse. Valget står mellom 1700x og 8700k(evt. 8600k :hmm: ). Har satt opp en liste med 1700x og en med 8700K, intel listen er ca 1500kr dyrere. 

Intel er jo en god del bedre på kjerne nivå, men har igjen færre av de. Intel plattformen har også en del færre PCI-lanes, noe jeg er litt usikker på om kommer til å være noe problem egentlig. På maks kommer jeg vell til å kjøre 1 GPU, 2 M.2 og 1 NIC, vil antall PCIe-lanesene begrense meg noe der? En veldig positiv ting med Ryzen er at de planlegger å holde på socket'en i 4 år, som betyr at jeg kan bytte cpu'en om ett par-tre år, uten å bytte HK og div. Planlegger å kjøpe på blackfriday om det blir noen gode tilbud, over nyttår planlegger jeg også å investere i en curstom loop. 
Noen som har noen pointers om hva som vil være best? 

PS. grunnen til at kun intel-builden har cooler er fordi jeg har h100i jeg kan gjenbruke cooleren jeg har i dag med den amd-builden. (har kun AM3+ bracket'en)

Edit: La inn liste med 1700 også, da denne egentlig er mer relevant siden jeg uansett skal overklokke

post-224156-0-70922900-1510938673_thumb.png

post-224156-0-89357400-1510938680_thumb.png

post-224156-0-38387000-1510946391_thumb.png

Endret av Norish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8700K er den beste gaming CPU'n per i dag. Har du planer om å kjøre mange ulike VM'er samtidig og trenger flere enn 12 CPU tråder til dette formålet, så kanskje du bør vurdere Skylake-X eller Threadripper. Er spilling det du skal drive mest med, så gå for 8700K. Så kommer det også an på hvilket skjermkort du har da. Sitter du med et GTX 1060 kort og har planer om å beholde det en stund, så kan du like gjerne velge Ryzen 1700/1700X. (siden skjermkortet da blir den største flaskehalsen)

• Liker 2
Lenke til kommentar

...

Ja det er sant det, I7'en er jo definitivt best på gaming og det meste eller også. Minuset er jo at den har et par kjerner mindre, koster litt mer og det blir dyrere å oppgradere om ett par år. Det med oppgradering er jo veldig vanskelig å si noe om, har jo ikke akkurat skjedd så store fremskritt de siste årene på prosessor fronten med unntak av et lite hopp på denne generasjonen. Så det er kanskje ikke så aktuelt uansett, men kanskje er det lov å håpe på litt mer utvikling fremover nå som konkurransen er litt større i markedet. Per dagsdato så har jeg 280x som garantert kommer til å bli en stor flaskehals, men tenker å investere i 1070-ish kort over nyttår.

For å komme likt ut, kan du jo vurdere 1800x.

Men bra systemer begge. Forskjellen er 6c vs 8c.

Ja prismessig så blir den sammenligningen noe likere, men med tanke på at jeg skal overklokke, så er det jo egentlig mer relevant å sammenligne med den enda billigere 1700. Den har overklokket sett ca samme ytelse som 1800x men er endel billigere(-400kr iforhold til 1700x). 

Lenke til kommentar

Ryzen er vell ikke direkte dårlig med overklokking, spesielt 1700'en, men ser definitivt hva du mener. Du kan overklokke I7'en langt mer, enn hva du klarer med Ryzen i forhold til stock. Lener nok i retning I7'en, selv om det hadde vært greit å spare 2k.

Lenke til kommentar

Skal du overklokke 8700K trenger du noe bedre enn den Hyper 212 EVO kjøleren... Vi snakker Noctua D15S som minimum da, helst en AIO. Ellers kan du glemme 5.0 Ghz.

Ja det er klart! Den kjøleren skal bare brukes til over nyttår da jeg har planer om ordne med custom vannkjøling  :)

Lenke til kommentar

Ryzen er vell ikke direkte dårlig med overklokking, spesielt 1700'en, men ser definitivt hva du mener. Du kan overklokke I7'en langt mer, enn hva du klarer med Ryzen i forhold til stock. Lener nok i retning I7'en, selv om det hadde vært greit å spare 2k.

Jo, de er det i forhold til intel. Klokker ikke min 1800x, ikke derfor jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar

Jo, de er det i forhold til intel. Klokker ikke min 1800x, ikke derfor jeg kjøpte den.

Nei 1800x'en går det vell ikke ann å klokke noe særlig, men 1700 kan du fint klokke opp til 1800x nivå så lenge du er nogenlunde heldig med chippen etter hva jeg har lest. Mulig jeg tar feil, har ikke noen hand's-on erfaring med hverken ryzen eller coffee lake.

Lenke til kommentar

Skal du overklokke 8700K trenger du noe bedre enn den Hyper 212 EVO kjøleren... Vi snakker Noctua D15S som minimum da, helst en AIO. Ellers kan du glemme 5.0 Ghz.

På en annen side, så er 8700k stock overlegen 1800x max overklokket på både core og minne :D

8700k VS Ryzen er feige lag. Synn for AMD, men sant.

Lenke til kommentar

Synn for AMD, men sant.

Neh, AMD ler hele veien til banken. Hærlige tider man lever i når Ryzen 7 blir sett på som overkjørt.

Jeg har både 1800x, 1950x og 8700k her hjemme, og ja Ryzen blir overkjørt. Men for all del, Ryzen 1700/1800 er bra, men 8700k ER bedre på på alt. 

Ryzen er rimelig nærme 8700k på rendering 6 VS 8 core, men på alt annet er det feige lag. Å si noe annet er å lyve ;)

Jeg er ikkje noe Intel fanboy, er bare performance fanboy...

Ungdommen som er så glad i younoobs:

Et av verdens mest spillte spill akkurat nå PUBG:

8600k VS 8700k VS 1800x

Vi ser her opp til ca 30% bedre ytelse med 8600k/8700k. 30% ytelse er MANGE generasjoner med cpuer. Det er faktisk overkjøring.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

So? Det er slik spill er programmert idag. 

Ryzen er rett og slett for treigt til high-refresh rate spilling. Duger bra til 60fps osv.

Jeg gikk fra en Ryzen 1700 som var klokket til 3.85 ghz som 24/7 (Klarte ikke mer, var under vann) og når jeg gikk til en 4.5 ghz 7800X så var forskjellen på min/max fps (med den gangs crappy minnet på 7800Xen) på ca 25% høyere på begge. Med samme skjermkort, på samme innstillinger, på samme bane.

Nå blir det artig å teste 7820Xen.

Personlig, om du har pengene så ville jeg definitivt gått for 8700K.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Ryzen er rett og slett for treigt til high-refresh rate spilling. Duger bra til 60fps osv.

Jeg gikk fra en Ryzen 1700 som var klokket til 3.85 ghz som 24/7 (Klarte ikke mer, var under vann) og når jeg gikk til en 4.5 ghz 7800X så var forskjellen på min/max fps (med den gangs crappy minnet på 7800Xen) på ca 25% høyere på begge. Med samme skjermkort, på samme innstillinger, på samme bane.

Så din nye intel duger da altså til 75fps spilling?

Lenke til kommentar

Så din nye intel duger da altså til 75fps spilling?

spar oss

Lenke til kommentar

ser vi på CPU usage, er det ikke rart intel får høyere fps.

Ryzen har problemer tydeligvis.

Vet ikke om jeg skal kalle det et "problem".

Nå lurer jeg på om Z370 hovedkort faktisk støtter neste gen CPU, for i andre halvdel 2018 kommer Z390.

Jeg antar at starttråder ønsker å kunne bytte CPU og ikke bytte hele shitten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...