spiff42 Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 "Gjennom dette grepet står det norske alternativet bedre rustet til å konkurrere mot de store utenlandske aktørene" Hva med å samarbeide med de utenlandske aktørene? Det virker opplagt at det beste for både butikker og bankkunder er en løsning der BankAxept kort med lave gebyrer blir tilgjengelig i Apple Pay og Google Pay. Viktig at et nesten-monopol som vi er i ferd med å få nå har fornuftige reguleringer slik at vi ikke ender opp med dyrere og dårligere løsninger. Hva får deg til å tro at Apple og Google er interessert i dette? De gjør nok som de pleier og vil forsøke å bruke kjøttvekta til å skvise ut alle andre. Se på annonsemarkedet hvor Google og Facebook tar mer og mer annonsekroner fra lokale aviser/nettsteder og sylter de ned i ett eller annet skatteparadis. De gidder jo ikke å samarbeide med norske annonsører - de bare utkonkurrerer de. Jeg tror en stor samlet norsk aktør er det eneste som kan stå i mot. Apple og Google må inngå avtaler med lokale banker i hvert land. Dette er ikke som annonsemarkedet, der forøvrig regjeringen svikter i å innføre reguleringer for å forhindre at Google og Facebook overtar markedet. 1 Lenke til kommentar
ChrZZ Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Apple tar 0,15% av transaksjonen i gebyr. Dette kommer i tillegg til det kortselskapet tar som ofte er > 1 %. Bankaxept tar 24 øre på hver transaksjon. Da er det ingen flere gebyrer til Visa eller MC. At Apple Pay er brukervennlig er det ingen tvil om, men det funker kun på iPhone, og Apple nekter å åpne APIer mot NFC-brikken. Da er det bedre med en betalingstjeneste som er plattformuavhengig sånn at man for eksempel kan vennebetale til folk med en annen plattform (Apple til Android og omvendt) Betalingsløsningen som Apple tester ut nå som går ut på å sende penger via iMessage, så er det 0% gebyr når man bruker debitkort. Om de tillater debetkort; ja. Men de har knyttet Apple Pay opp mot Visa/MC, og det vil de nok også gjøre med dette. Husk at Apple utfører ikke betalingen, de tilbyr bare en frontend for å kunne betale og så ligger det et Visa eller MC bak som igjen er knyttet til en bank. Apple er ikke og kommer ikke til å bli en bank. Det er ikke et OM. Dem tester ut nå. Tjenesten støtter både kreditt- og debitkort. Kreditt koster penger å bruke, debit ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Jeg håper for Guds skyld at verken Telenor eller Evry er en del av dette. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 (endret) Vipps eies av 106 norske banker, og ytterligere fire banker er med som distribusjonspartnere. Jeg skulle gjerne ha prøvd Vipps, men så ser jeg i Google Play at appen leveres av DNB og på toppen av det har den 3.0 i score med flere 1-stjerne anmeldelser enn 5-stjerner. Jeg skulle gjerne også ha fått motbevist noen av mine fordommer: Generell skepsis til outsourcede indere med rapporterte dårlige arbeidsvilkår, trolig liten lokal og kulturell forankring med tilhørende manglende stolthet og eierskapsfølelse til produktet, sjeldnere forekomst av indre motivasjon (de indere jeg kjenner er slaver av kritikkverdige KPIer), kanskje kulturelt høyere terskel for å påpeke utfordringer, komme med forslag til ledelsen og eventuelt varsle. At det er DnB som står som utgiver er den største kamelen å svelge, vi snakker om den kjipeste norske banken i manns minne hvis oppslagene om spleiselag og gebyrhelvete stemmer. Endret 17. november 2017 av mandela Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Jeg er generelt skeptisk til alt som kommer fra DnB og Telenor, men Vipps er sentrumsblink. Bortsett fra at jeg ikke fatter at det kan gå timesvis før penga er inne. Men DET er bankvesenets skyld. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Jeg er generelt skeptisk til alt som kommer fra DnB og Telenor, men Vipps er sentrumsblink. Bortsett fra at jeg ikke fatter at det kan gå timesvis før penga er inne. Men DET er bankvesenets skyld. Din kommentar om Telenor og DNB tiltredes uforbeholdent. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Hva med å ta 1 år uten BankID? Prøv det, og så kan dere se hva konsekvensen av monopol er. Kombinasjonen med Vipps og BankAxept er dødelig for fysiske penger og minst like dødelig for personvernet. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 (endret) Dette minner om monopol, men er kanskje nødvendig for å takle konkurransen. Håper at vi snart får konkurranse på disse områdene i Norge, slik at de ikke fristes til å misbruke monopolmakten. Det ER konkurranse på dette i Norge. Du kan fritt bruke kredittkort og ikke debetkort når du betaler. At Vipps endte opp som eneste operatør i P2P var nok helt nødvendig for å møte Apple og Google og Facebook når disse operatørene kommer. Det er nokså nytteløst å insistere på mange små operatører i et bittelite marked når de samme operatørene samtidig er pålagt å konkurrere med såpass store konkurrenter som Apple, Visa, Google osv. Da blir det rått parti Peer-to-Peer? You have to Pay-to-Pay? Endret 18. november 2017 av G Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. november 2017 Del Skrevet 19. november 2017 Så... Nå kommer BankID til å bli like upålitelig og ustabilt som Vipps? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 19. november 2017 Del Skrevet 19. november 2017 Så... Nå kommer BankID til å bli like upålitelig og ustabilt som Vipps? Tenk positivt. Stabiliteten kan smitte over fra BankID til Vipps. Lenke til kommentar
galasb Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Bankid fungere bra i dag. Nei til VIPS og DNB. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå