Gå til innhold

Her er Tesla Semi Truck


Anbefalte innlegg

Blir risikosport å kjøre forbi disse, når de ikke har sidespeil..? Eller har de endelig fått 360° kamera i stedet?

 

 

Hehe tenker nok at Tesla ikke er helt ny, de har nok ikke glemt evt. blindsoner. Om den endelige versjonen av lastebilen kommer uten speil gjenstår å se, det kommer an på hva myndighetene sier. 

 

 

Egenvekt ? Nyttelast ? Hvor langt med 50 tonn total på norske veier ? Eller modulvogntog på 60 tonn. Virker helt ubrukelig i Norge . Som distribusjonsnett bil i Oslo . Kanskje ?

 

 

Langt nok i forhold til kjøre og hviletid. Om du tar inn hviletid så er det null stress å kjøre på norske veier. Vi vet allerede at Tesla kan hutiglading. Og når de nå skal ut med mega-ladere så skjer nok det også farlig fort. I løpet a kun kort tid så er det helt sikkert ladere tett nok til kjøre norge på langs. Dessuten så skal de jo bygge ut nedover Europa også. Så snart er det elektriske lastebiler som frakter  fisken fra nord-norge til syd europa. 

 

Tesla har nok allerede detaljekunnskap om kravene for EU tilpasset lastebil. Så det er nok ingen grunn til å tro at de ikke vil kunne levere også i forhold til nordiske og mellomeuropeiske krav fra bransjen. Den kommer helt sikkert også som 6x6 for de som ønsker mer dreiemoment for feks 60 tonn modulvogntog. 

 

Og hytta tilpasases nok også de forskjellige markedene de skal inn i etterhvert. Liten EU hytte i europa, og diger US hytte med kjøkken, dusj, dass og soverom for de som har mulighet til det. Vekten på en sleeper er egentlig ikke av særlig betydning. 

 

Nå er det jo noen år til denne lastebilen er ute i markedet, og hva som skjer i mellomtiden mtp batterikjemi, hurtiglading, etc kan en jo bare spekulere på, det eneste vi vet er jo at det være bedre batterier, billigere batterier og de vil kunne lades raskere enn det som brukes idag. En må heller ikke glemme at profesjonelle tranportører vil stille helt andre krav til mega-ladere og tettheten av disse enn hva de første Tesla pionerene gjorde. Tesla-Bjørn et.al var entusiaster og early adopters. De gjorde lading på tur til nærmest en lek og en spennende utfordring. 

 

En som har en flåte på 100 lastebiler kan ikke basere drifta på at kanskje får sjåførene ladet batteriene. De vil kreve infrastrukturen på plass allerede ved signering av kontrakt, eller i det minste en svært detaljert fremtidsplan med garantier for når mega-laderne står klare. 

 

Tesla har jo hatt et rett bra tempo på utbygging av ladere til personbilene. Og de har lært masse underveis. En kan vel kort og godt slå fast at de er verdensledende på å bygge ladestasjoner. Så akkurat det med lading av lastebilene det tror jeg helt sikkert Tesla har en god plan på. 

 

Nå nærmer vi oss en transportevolusjon av dimensjoner. Tenk på pengene bransjen kan spare på el-lastebil kontra diesel. Mindre servicekostnader, null ad-blue, enklere og rimeligere drivlinje og langt færre kjøreavbrudd grunnet reparasjoner, servicer, oljeskift etc. 

 

Fremtiden er her nå. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker ikke så revolusjonerende ihvertfall, driftskostnadene er 10-15% lavere bare, ikke uvesentlig selvfølgelig, men ikke helt vilt heller.

 

AtW

 

 

Ja det gjenstår å se hva besparelsen vil bli, men jeg vil bli veldig forundret om ikke besparelsen blir langt større. Bare tenk på økt livslengde på bremser, ingen clutch og gearkasse som må ha service, skifte av plater, olje etc. Så er det jo blitt slik at lastebilmotorene de er rett kompliserte blitt. Med ad-blue, forskjellige avgassrense løsninger etc. For å ikke snakke om motoren i seg selv selv. Det er olje og filter. Og glødeplugger og stempler, og lagrer og tettinger og fandens oldemor. 

 

Kan det være at Musk har tenkt å skru opp prisen for bruk av mega-laderne at det er derfor han går forsiktig ut med lave tall? Kan jo være at det er press fra aksjonærer om å øke inntjeningen og da kan jo prisøkning på mega-lader bruken være en helt kurant måte å få inn penger jevnt og trutt? Om det skulle være tanken hans, så mener han likevel 10-15 % lavere driftskostnader i forhold til en ordinær lastebil - det er jo likevel genialt for flåteierene. 

Lenke til kommentar

I Norge vil den bli en suksess.

20% lavere driftsutgifter enn diesel biler i USA.

I Norge er strømmen billigere og dieselen mye mye mye dyrere..

I eksempelet bruker de 7liter diesel til 16-17kr..

I Norge får vi 1 liter for samme pris :p

Den er styggrask også.

De av dere som tror en tom lastebil i Norge klarer det samme. Bør vurdere en brukt lastebil istedenfor en Porsche. Samme 0-100 tid :p men mye billigere :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står at det skal være mulig å lade 80% av batteriet på kort tid. Men dette stiller vel enorme krav til ladestasjonene? Hver ladestasjon må jo ha en enorm tilførsel for å håndtere de etterhvert økende batteripakkene på el-bilene..

 

Ser for meg at det kan bli et stort problem med infrastrukturen utenom de store byene / hovedveiene for å takle denne kapasitetsøkninge...

Lenke til kommentar

Synes forsamlingen viser manglende evne til å tenke utenfor boksen. Det er mye kritikk som tar utgangspunkt i "kjente sannheter" som at et vogntog/modulvogntog skal veie 50/60 tonn og kjøre i Finnmark vinterstid.

 

Det er mange andre bruksområder for denne trekkeren i Norge, for eksempel distribusjonskjøring med citytrailer på dagtid, og å flytte løsflak mellom terminaler i Østlandsområdet på kvelds- og nattestid. De lange linjene kan og bør løses med tog, mens linjer som Oslo-Fredrikstad, Oslo-Larvik og Oslo-Hamar er velegnet for denne klassen av elektriske trekkvogner.

 

Avstanden mellom snute og koblingspunkt for tilhenger er selvfølgelig viktig i Norge, det er en stor fordel om den kan trekke standard 13,6m traller, eventuelt med en kjerre bak. Men kritisk er det jo ikke, dersom driftskostnadene viser seg å være vesentlig lavere på linjer som for eksempel Oslo-Kristiansand, så er det ikke noe problem å få laget en tralle som er en meter kortere enn eurostandard.

helt enig, alt for mange som ser kun det negative, lastebilene trenger strengt tatt kun og kunne kjøre i 5 timer og at batteriet kan lades opp til og kjøre i nye 5 timer på 45 minutter ,  samt at det er mulig og lade på alle normale truckstopp slik at sjåførene kan time lading med kjøre og hviletid, faktisk om batteriet kun varer i 5 timer så vil det sette en stopper for alle som jukser på kjøre og hviletid.

 

 

 

Blir risikosport å kjøre forbi disse, når de ikke har sidespeil..? Eller har de endelig fått 360° kamera i stedet?

 

 

Hehe tenker nok at Tesla ikke er helt ny, de har nok ikke glemt evt. blindsoner. Om den endelige versjonen av lastebilen kommer uten speil gjenstår å se, det kommer an på hva myndighetene sier. 

 

 

Egenvekt ? Nyttelast ? Hvor langt med 50 tonn total på norske veier ? Eller modulvogntog på 60 tonn. Virker helt ubrukelig i Norge . Som distribusjonsnett bil i Oslo . Kanskje ?

 

 

Langt nok i forhold til kjøre og hviletid. Om du tar inn hviletid så er det null stress å kjøre på norske veier. Vi vet allerede at Tesla kan hutiglading. Og når de nå skal ut med mega-ladere så skjer nok det også farlig fort. I løpet a kun kort tid så er det helt sikkert ladere tett nok til kjøre norge på langs. Dessuten så skal de jo bygge ut nedover Europa også. Så snart er det elektriske lastebiler som frakter  fisken fra nord-norge til syd europa. 

 

Tesla har nok allerede detaljekunnskap om kravene for EU tilpasset lastebil. Så det er nok ingen grunn til å tro at de ikke vil kunne levere også i forhold til nordiske og mellomeuropeiske krav fra bransjen. Den kommer helt sikkert også som 6x6 for de som ønsker mer dreiemoment for feks 60 tonn modulvogntog. 

 

Og hytta tilpasases nok også de forskjellige markedene de skal inn i etterhvert. Liten EU hytte i europa, og diger US hytte med kjøkken, dusj, dass og soverom for de som har mulighet til det. Vekten på en sleeper er egentlig ikke av særlig betydning. 

 

Nå er det jo noen år til denne lastebilen er ute i markedet, og hva som skjer i mellomtiden mtp batterikjemi, hurtiglading, etc kan en jo bare spekulere på, det eneste vi vet er jo at det være bedre batterier, billigere batterier og de vil kunne lades raskere enn det som brukes idag. En må heller ikke glemme at profesjonelle tranportører vil stille helt andre krav til mega-ladere og tettheten av disse enn hva de første Tesla pionerene gjorde. Tesla-Bjørn et.al var entusiaster og early adopters. De gjorde lading på tur til nærmest en lek og en spennende utfordring. 

 

En som har en flåte på 100 lastebiler kan ikke basere drifta på at kanskje får sjåførene ladet batteriene. De vil kreve infrastrukturen på plass allerede ved signering av kontrakt, eller i det minste en svært detaljert fremtidsplan med garantier for når mega-laderne står klare. 

 

Tesla har jo hatt et rett bra tempo på utbygging av ladere til personbilene. Og de har lært masse underveis. En kan vel kort og godt slå fast at de er verdensledende på å bygge ladestasjoner. Så akkurat det med lading av lastebilene det tror jeg helt sikkert Tesla har en god plan på. 

 

Nå nærmer vi oss en transportevolusjon av dimensjoner. Tenk på pengene bransjen kan spare på el-lastebil kontra diesel. Mindre servicekostnader, null ad-blue, enklere og rimeligere drivlinje og langt færre kjøreavbrudd grunnet reparasjoner, servicer, oljeskift etc. 

 

Fremtiden er her nå. 

 

jeg vil si framtiden innen transport er automatisering, el drift er et steg på veien , neste er og fjerne sjåføren helt fra bilen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

1mil er 10km. De tippet 480miles som er 768kilometer. Regn en gang til a folkens.

Det er skrivefeil fra han/hun som skrev artikkelen. Det er 320-400km. Sjekket nettet
Det skjønte jeg også. Det var for å arrestere forfatteren i en åpenbar feil
Yeah, right. Dummeste bortforklaringa jeg har lest.

 

 

Hva bortforklarte jeg? Nå er jeg faktisk ganske spent.

Du skriver først: "Så analytikerne bommet med 3.2mil og da er de gjort til skamme? Ganske bra tippet spør du meg". Så sier du til andre i kommentarfeltet "1mil er 10km. De tippet 480miles som er 768kilometer. Regn en gang til a folkens.", helt til en påpeker at det er feil i artikkelen. Da skriver du: "Det skjønte jeg også. Det var for å arrestere forfatteren i en åpenbar feil".

 

Det er enten en meget rar "arrestasjon" som overhodet verken er innlysende for artikkelforfatter eller andre som leser, ELLER du prøver å bortforklare at du ikke fanget opp feilen i artikkelen. Det ser mest ut som det siste.

 

 

Saken er at jeg KAN forskjellen på Miles og Mil. Noe det var ganske åpenbart at artikkelforfatter ikke hadde tatt høyde for. Sier vel seg selv at ingen hadde blitt gjort til skamme om de bommet med 3.2mil?  Men du får tro hva du vil da vet du. Det var uansett ikke jeg som dreit meg ut og måtte rette opp artikkelen min.

Lenke til kommentar

Blir risikosport å kjøre forbi disse, når de ikke har sidespeil..? Eller har de endelig fått 360° kamera i stedet?

Det ser ut som de to sorte vingene bak "ørene på ansiktet" til traileren er 180°-kameraer og at deler av de to skjermene i førerhuset er avsatt til å vise sidespeil. Noen sier Tesla Semi ser stygg ut, men se på Nikola One sine sidespeil...

 

Ladestasjonene med solcellepanel blir en suksess i Nord Norge på vinteren :)

Solceller er nok ment for det amerikanske markedet. Her har vi ~95% fornybar energi rett fra kraftnettet. Apropos kraftnett, hvis de nye megaladerne lader fra 20 til 80% av 800 kWh i løpet av 30 minutter så må ladeeffekten være minst 960 kW, altså om lag samme effekt som en superladerstasjon med 16 ladeplasser (8 ladere) på full guffe. Godt mulig de bør vurdere å sette ned ladeeffekten i Norge på grunn av kjøre-hviletids-reglene (de må uansett stå minimum 45 minutter uten å flytte bilen)

 

Ingen som reagerer på aksen 0-100 på 5 sekunder?

Den er vel kun relevant for den megaharry gigant-pickupen som sikkert kommer til å selge i bøtter og spann i USA.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nå er det jo noen år til denne lastebilen er ute i markedet, og hva som skjer i mellomtiden mtp batterikjemi, hurtiglading, etc kan en jo bare spekulere på, det eneste vi vet er jo at det være bedre batterier, billigere batterier og de vil kunne lades raskere enn det som brukes idag.

20-80% av 800 kWh på 30 minutter stiller ikke andre krav til battericellene enn 20-80% av 100 kWh på 30 minutter. Forskjellen er bare antallet celler. Dobler man antall celler er det klart at både kapasiteten og ladeeffekten dobles.

 

 

Kostnadseffektiviteten ved Tesla Model S er vel heller ikke så revolusjonerende før man tar hensyn til myndighetenes insentiver, som avgifts- og momsfritak, bompenger, kollektivfelt osv.

Tja, man får klart en billigere bil med billigere dekk og billigere forsikring om man velger bensin-golf, enn Tesla model S, men det er jo også en ganske annerledes og ikke spesielt sammenlignbar bil. Teslaen er dyrere i innkjøp, dekk og forsikring, men drivstoffet koster også betydelig mindre. Lønnsomheten av Teslaen avhenger sterkt av årlig kjørelengde og hvilken bil man sammenligner med. Bensin-golf bør vel heller sammenlignes med e-golf, mens Teslaen kan vel bedre sammenlignes med en BMW 5-serie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lønnsomheten av Teslaen avhenger sterkt av årlig kjørelengde og hvilken bil man sammenligner med. Bensin-golf bør vel heller sammenlignes med e-golf, mens Teslaen kan vel bedre sammenlignes med en BMW 5-serie.

 

Lønnsomheten avhenger fremfor alt av offentlige insentiver som momsfritak, avgiftsfritak, bompengefritak, fergesatser og parkeringssatser, samt svært gunstig firmabilbeskatning og satser for kjøregodtgjørelse.

Lenke til kommentar

Truck er jo et engelsk begrep. Det norske begrepet for det kjøretøyet som trekker, er vel traktor. Kalles vel for trekkvogn også kanskje?

 

Trailer betyr tilhenger (altså den laste-"vognen" som ikke har motor og trekkrefter)

Traktor er noe annet på norsk. Den betegnelsen brukes for landbrukstraktorer.

 

Litt voksenopplæring er trolig på sin plass.

 

Truck på norsk er det samme som forklift truck på engelsk. En liten maskin med pallegafler, beregnet på å flytte paller rundt omkring på et flatt gulv og eventuelt løfte dem opp og plassere dem i en hylle i en reol.

 

Et semi-vogntog består av en trekkvogn, populært kalt "trekker" og en semitrailer, populært kalt "tralle" eller "trailer".

 

Trekkere kan bare dra traller direkte etter seg, men med de nye reglene kan man også koble en ekstra tilhenger etter tralla. Da er det snakk om en såkalt påhengsvogn, eller "kjerre", altså en tilhenger som ikke har noe omdreiningspunkt i seg selv.

 

En tilhenger som har et eget omdreiningspunkt kalles en slepevogn eller populært "slep". Det er typisk at et 25-meters vogntog består av en lastebil med vekselflak som trekker et "slep" bestående av en eurotralle på en dolly.

Lenke til kommentar

Nja, norsk og norskopplæring.. Jeg konstaterer bare at man i det norske språket har flyttet fokus på den opprinnelige betydningen av ord. Enkelt og greit.

 

Dette kalles også for en traktor, den som flytter fly:

 

800px-PushbackCargolux.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Nja, norsk og norskopplæring.. Jeg konstaterer bare at man i det norske språket har flyttet fokus på den opprinnelige betydningen av ord. Enkelt og greit.

 

Dette kalles også for en traktor, den som flytter fly:

 

 

Ja, en såkalt "tug" eller "pushback tractor" på en flyplass kan kalles traktor. En trekkvogn for semitrailere kan ikke kalles traktor på norsk. Enkelt og greit?

Endret av H80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...