Gå til innhold

Tesla lanserte ny bil med 200 kilowattimer batteri og vanvittig hastighet


Anbefalte innlegg

Det haster med avvikle dagens elbil ordning før denne kommer. Hvorfor skal staten sponse Stordalen & Co med slike biler?

Alle andre land som har incentivordninger refunderer et fastbeløp som er uavhengig av bilens salgspris (inklusiv avgifter). Dagens ordning er ikke bærekraftig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i det ganske snart, beløpet kan settes høyt til å begynne med og så gradvis reduserer år for år og til slutt fases ut. Sverige har hatt sin miljøbilordning hvor elbiler betalte full mva, men fikk refundert 50 000 fra staten ved kjøp om jeg husker rett. Da har du i praksis skjerma eGolf, Leaf etc. Problemet nå er at det kun finnes en mindre tilnærma fullverdig familie-elbil til en fornuftig pris og det er Opel Ampera-E, og den har kun mulighet for sykkelfeste, ikke for å dra henger. Leveringstidene er dessuten hinsides. Jeg mener man bør beholde dagens ordning frem til man har normale biler, dvs stasjonsvogn som kan dra henger. Det blir trolig snart :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det haster med avvikle dagens elbil ordning før denne kommer. Hvorfor skal staten sponse Stordalen & Co med slike biler?

Alle andre land som har incentivordninger refunderer et fastbeløp som er uavhengig av bilens salgspris (inklusiv avgifter). Dagens ordning er ikke bærekraftig.

 

Jeg vil si at dagen norske støtteordning er bedre tilpasset virkeligheten enn ordninger i andre land siden den ikke straffer de få modellene som faktisk er bra.

 

Så kan vi alltids diskutere tidspunkt og nivå for innføring av avgift på elbiler. Siden eskosbiler har hatt *større* avgiftsletter enn elbiler de siste årene så gir det et veldig dårlig signal om vi nå skal øke avgiftsnivået på elbiler uten å gjøre det samme for eksosbiler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det haster med avvikle dagens elbil ordning før denne kommer. Hvorfor skal staten sponse Stordalen & Co med slike biler?

Alle andre land som har incentivordninger refunderer et fastbeløp som er uavhengig av bilens salgspris (inklusiv avgifter). Dagens ordning er ikke bærekraftig.

 

Jeg vil si at dagen norske støtteordning er bedre tilpasset virkeligheten enn ordninger i andre land siden den ikke straffer de få modellene som faktisk er bra.

 

Hvilke el-biler regnes for å være dårlige? Tesla er vel de som har mest kvalitetsproblemer etter det jeg har fått med meg men de tjener jo helt klart best på en slik ikke-bærekraftig ordning!?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det haster med avvikle dagens elbil ordning før denne kommer. Hvorfor skal staten sponse Stordalen & Co med slike biler?

Alle andre land som har incentivordninger refunderer et fastbeløp som er uavhengig av bilens salgspris (inklusiv avgifter). Dagens ordning er ikke bærekraftig.

 

Jeg vil si at dagen norske støtteordning er bedre tilpasset virkeligheten enn ordninger i andre land siden den ikke straffer de få modellene som faktisk er bra.

 

Hvilke el-biler regnes for å være dårlige? Tesla er vel de som har mest kvalitetsproblemer etter det jeg har fått med meg men de tjener jo helt klart best på en slik ikke-bærekraftig ordning!?

 

Tesla Model S er faktisk bedre enn gjennomsnittet når det kommer til feil og driftsproblemer ifølge consumer reports. Model X derimot havner helt i nedre sjiktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det haster med avvikle dagens elbil ordning før denne kommer. Hvorfor skal staten sponse Stordalen & Co med slike biler?

Alle andre land som har incentivordninger refunderer et fastbeløp som er uavhengig av bilens salgspris (inklusiv avgifter). Dagens ordning er ikke bærekraftig.

Hvorfor skal en slutte å prise biler riktig? Bil er en nødvendighet og bør ikke koste en krone mer enn nødvendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det haster med avvikle dagens elbil ordning før denne kommer. Hvorfor skal staten sponse Stordalen & Co med slike biler?

Alle andre land som har incentivordninger refunderer et fastbeløp som er uavhengig av bilens salgspris (inklusiv avgifter). Dagens ordning er ikke bærekraftig.

Hvorfor skal en slutte å prise biler riktig? Bil er en nødvendighet og bør ikke koste en krone mer enn nødvendig.

 

Ja, biler er både morsomt og hensiktsmessig/nyttig for dagens samfunn. Og når lokal forbrennings-forurensning blir fjernet og energien blir fra fornybart, er det ingen grunn til at bilavgifter skal dekke annet enn veibygging og vedlikehold.

Men dette er jo bare gimmikk:

"Den skal kunne nå 96 kilometer i timen fra stillestående på 1,9 sekunder".

Da er det både morsommere og nyttigere med hengerfeste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne lignet fryktelig på Porsche Misson E fra 2015.. Til nå har vi bare Elon sitt ord på tallene. Blir spennende å se hvordan den er i virkeligheten og om de klarer å produsere og levere den i tide. Han påsto også at det blir verdens raskeste "street legal production car" når den kommer, som pr. i dag er 457 km/t (Koenigsegg Agera RS).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne lignet fryktelig på Porsche Misson E fra 2015.. Til nå har vi bare Elon sitt ord på tallene. Blir spennende å se hvordan den er i virkeligheten og om de klarer å produsere og levere den i tide. Han påsto også at det blir verdens raskeste "street legal production car" når den kommer, som pr. i dag er 457 km/t (Koenigsegg Agera RS).

Jeg skjønte utifra presentasjonen at den skulle være kvikkest, ikke raskest. Da er det altså snakk om akselerasjon.

 

Men ja, vi får se hvordan den endelige versjonen blir i 2019 eller noe slikt. Det vi har fått se er en prototype og det endelige produktet vil endre seg. Det jeg er mest tvilende til er batterikapasiteten. 200 kWh er veldig mye, og mer enn jeg trodde var mulig i en så liten bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Denne lignet fryktelig på Porsche Misson E fra 2015.. Til nå har vi bare Elon sitt ord på tallene. Blir spennende å se hvordan den er i virkeligheten og om de klarer å produsere og levere den i tide. Han påsto også at det blir verdens raskeste "street legal production car" når den kommer, som pr. i dag er 457 km/t (Koenigsegg Agera RS).

Jeg skjønte utifra presentasjonen at den skulle være kvikkest, ikke raskest. Da er det altså snakk om akselerasjon.

 

Men ja, vi får se hvordan den endelige versjonen blir i 2019 eller noe slikt. Det vi har fått se er en prototype og det endelige produktet vil endre seg. Det jeg er mest tvilende til er batterikapasiteten. 200 kWh er veldig mye, og mer enn jeg trodde var mulig i en så liten bil.

Hvis det med batteriet stemmer så er det det som er den store nyheten. Da har en torpedert bil med forbrenningsmotor i alle segment.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvordan vil den oppføre seg på Autobhan og Nürburgring?

 

Jeg lurer på om den takler å holde et løp gående lenge, eventuelt til batteriet går tomt, uten nedsatt ytelse underveis. En runde rundt Nurburgring (Nordschleife 22,8 km) tar ca 6-7 minutter med en rask sportsbil. Hvordan ville den gjøre det i et 24 timers Le Mans løp med hurtiglading eller batteriskifte? Le Mans 2017 hadde 13,6 km lang løype, 367 runder for vinneren, Porsche hybrid.

Lenke til kommentar

 

Denne lignet fryktelig på Porsche Misson E fra 2015.. Til nå har vi bare Elon sitt ord på tallene. Blir spennende å se hvordan den er i virkeligheten og om de klarer å produsere og levere den i tide. Han påsto også at det blir verdens raskeste "street legal production car" når den kommer, som pr. i dag er 457 km/t (Koenigsegg Agera RS).

Jeg skjønte utifra presentasjonen at den skulle være kvikkest, ikke raskest. Da er det altså snakk om akselerasjon.

 

Men ja, vi får se hvordan den endelige versjonen blir i 2019 eller noe slikt. Det vi har fått se er en prototype og det endelige produktet vil endre seg. Det jeg er mest tvilende til er batterikapasiteten. 200 kWh er veldig mye, og mer enn jeg trodde var mulig i en så liten bil.

Engadget.com starter sin artikkel med følgende sitat "It'll be the fastest production car ever made. Period. - Musk". Jeg har også sett det andre steder og derfor tror jeg de mener raskest og ikke kvikkest (fart kontra akselerasjon).

 

Jeg synes også det er rart at de da ikke vil tilby denne batteripakken til eksisterende modeller (har ikke sett at det står noe om det i hvert fall) siden denne bilen er på størrelse med Model 3 og det hadde vært greit å slå knockout på konkurrentene med "folkemodellen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men 0-100 under 2sek er rimelig sykt. Tipper riktignok at batterimåleren beveger seg omvendt proporsjonalt med speedometeret ved slik kjøring...

Må nevnes at dette er 0-60 mph med 1 ft rollout. Altså noe sånt som 5-96 km/t. 0-100 km/t uten rollout blir vel mer i området 2,2 sekunder.

Sant nok. Men slik jeg forstår det så oppgir alle disse tallene med 1-foot rollout. Det gir riktignok en elbil en stor fordel siden momentet er maks fra start.

Lenke til kommentar

Men 0-100 under 2sek er rimelig sykt. Tipper riktignok at batterimåleren beveger seg omvendt proporsjonalt med speedometeret ved slik kjøring...

Tesla model S P100D yter inntil 451 kW batterieffekt (motoreffekten er spesifisert til 568 kW, men det ut over 451 kan ikke utnyttes). P100D har 100 kWh batteri og aksellererer fra 0 til 100 km/t på 2,4 sekunder. Én sånn aksellerasjon sluker altså 2,4/(3600) * 451 = 0,3 kWh. I teorien skulle 100 kWh dermed holde til 333 slike aksellerasjoner hvis vi ser bort fra regenerering, varmgang, begrensninger ved lav batteristand og at den kjørestilen er ekstremt dustete. Nye roadster holder nok ut slik dustekjøring ennå flere ganger med sine 200 kWh, selv om batterieffekten blir høyere.

 

Men ja, vi får se hvordan den endelige versjonen blir i 2019 eller noe slikt. Det vi har fått se er en prototype og det endelige produktet vil endre seg. Det jeg er mest tvilende til er batterikapasiteten. 200 kWh er veldig mye, og mer enn jeg trodde var mulig i en så liten bil.

Ser ut som gjennombruddene innen faststoffbatterier endelig kommersialiseres. Faststoffbatterier skal få røffly dobbelt så høy energitetthet som NCA litium-ion.

 

Hvis det med batteriet stemmer så er det det som er den store nyheten. Da har en torpedert bil med forbrenningsmotor i alle segment.

Det kommer an på batteriprisene. Batteriene vil antagelig koste en god del mer enn batterier produsert med dagens teknologi, i hvert fall i starten når konkurransen vil være knallhard for å få tak i slike.

 

Tipper at alle disse verdiene, batterikap,hastighet, rekkevidde etc. kun er estimerte verdier i markedsføringen med tanke på at bilen ikke skal lanseres før i 2020.

Ja, det er nok estimater, men antagelig med marginen på den riktige siden for å unngå skuffelser og påstander om villedende markedsføring.

Lenke til kommentar

 

 

Det haster med avvikle dagens elbil ordning før denne kommer. Hvorfor skal staten sponse Stordalen & Co med slike biler?

Alle andre land som har incentivordninger refunderer et fastbeløp som er uavhengig av bilens salgspris (inklusiv avgifter). Dagens ordning er ikke bærekraftig.

 

Jeg vil si at dagen norske støtteordning er bedre tilpasset virkeligheten enn ordninger i andre land siden den ikke straffer de få modellene som faktisk er bra.

 

Hvilke el-biler regnes for å være dårlige? Tesla er vel de som har mest kvalitetsproblemer etter det jeg har fått med meg men de tjener jo helt klart best på en slik ikke-bærekraftig ordning!?

 

Ikke-bærekraftig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...