Simen1 Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Når kommer Tesla-bussen? (eller går det an å hekte på en passasjervogn til semien?) De stinkende ikke-ladbare hybridbussene som støyer og forpester i Tromsø, og ikke kommer seg fram på annet enn tørt sommerføre trenger sårt erstatninger. Selv med en halvveis fungerende autopilot vil nok også utforkjøringer og andre ulykker reduseres sammenlignet med de sjåførene som kjører rundt i halvsvime her i dag og i hvert fall ikke kan trafikkreglene. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 (endret) 500 miles med et forbruk på 2 miles per kilometer krever et batteri på 1000 KWh. Det er ikke billig. Skulle gjerne visst hvor mye det slår ut på produksjonskostnad, og ikke minst vekten. Ellers er det jo et imponerende kjøretøy. Håper det slår gjennom. Fraværet av støy er alene en stor gevinst. Eneste ankepunktet jeg har er mangelen på passasjersete. Trenger man strengt tatt passasjersete da? Det hender titt og ofte at man har behov for 2 sjåfører i bilen pga. kjøre-og hviletider.(laaaaaaaaaaaaaaaaaaaangkjøring, spesialtransport osv..) (Redigert grunnet OT-kommentar fra en bruker ) Endret 18. november 2017 av Jarmo Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Når kommer Tesla-bussen? (eller går det an å hekte på en passasjervogn til semien?) De stinkende ikke-ladbare hybridbussene som støyer og forpester i Tromsø, og ikke kommer seg fram på annet enn tørt sommerføre trenger sårt erstatninger. Selv med en halvveis fungerende autopilot vil nok også utforkjøringer og andre ulykker reduseres sammenlignet med de sjåførene som kjører rundt i halvsvime her i dag og i hvert fall ikke kan trafikkreglene. Kan tenke meg at en buss ikke trenger å være like kraftig som en trekkvogn på et vogntog. Og så vil de vel se at dette går veien før de lanserer flere varianter, også innen buss og lettere lastebiler. Så venter vi vel på pick-ups og varebiler også. ;-) Lenke til kommentar
Tom Are Ødelien Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 Flott, elektrisk transport på veier og i sjø kommer. Til glede for alle som vil ha ned luft og lydforurensning. Transport står for 23% av verdensomspennende CO2-utslipp. For å redusere disse utslippene med 95% er den eneste løsningen massiv elektrifisering av alle transportmidler. Dette vil også resultere i en drastisk forbedring av luftkvaliteten, ved å fjerne utslipp av nitrogenoksid og fine partikler som utledes spesielt av dieselbiler. I dette henseende er batteridrevne kjøretøyer og hydrogenkjøretøy komplementære. Men for at hele verden vil bruke elektrisk motorisering, må den være praktisk å bruke for folk som reiser, samtidig som de øker "nullutslipp", "sjåførkomfort" og "fleksibilitet i bruk". Hydrogenbrenselcellen er en nøkkelteknologi for å oppnå dette. Det er heldigvis flere (enn de som står omtalt i artikkelen) som har kommet med alternativer til diesel. Blandt annet Toyota og NIKOLA. https://e24.no/bil/nel-asa/analytiker-om-nel-avtale-helt-fantastisk/24188434 Hva skjer med produksjonen av strøm for å lade alle disse nye bilene tror du? Finnes ikke nok strøm til det, da kommer nye kullkraftverk, å ett kullkraftvek her og ett der, går vinninga fort opp i svinningga eller hva det nå heter =( Lenke til kommentar
RoyK Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 500 miles med et forbruk på 2 miles per kilometer… Altså - forbruk på 3,2km per km. Det gir ikke helt mening 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 Helvete, hvordan skal MDG nå argumentere for bilhatet sitt? Hva mener du? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 (endret) Flott, elektrisk transport på veier og i sjø kommer. Til glede for alle som vil ha ned luft og lydforurensning. Transport står for 23% av verdensomspennende CO2-utslipp. For å redusere disse utslippene med 95% er den eneste løsningen massiv elektrifisering av alle transportmidler. Dette vil også resultere i en drastisk forbedring av luftkvaliteten, ved å fjerne utslipp av nitrogenoksid og fine partikler som utledes spesielt av dieselbiler. I dette henseende er batteridrevne kjøretøyer og hydrogenkjøretøy komplementære. Men for at hele verden vil bruke elektrisk motorisering, må den være praktisk å bruke for folk som reiser, samtidig som de øker "nullutslipp", "sjåførkomfort" og "fleksibilitet i bruk". Hydrogenbrenselcellen er en nøkkelteknologi for å oppnå dette. Det er heldigvis flere (enn de som står omtalt i artikkelen) som har kommet med alternativer til diesel. Blandt annet Toyota og NIKOLA. https://e24.no/bil/nel-asa/analytiker-om-nel-avtale-helt-fantastisk/24188434 Der kom hydrogenblindvei-spammeren igjen ja. Jeg tror du må lese deg mer opp på hydrogen.. Det har skjedd litt siden sist du leste om det.. En annen ting er at på steder med svak og sårbar El infrastruktur vil hydrogen være genialt. Det vil også være bra som mellomlagring for El i perioder med overproduksjon. Ja, det som har skjedd siden sist er at det har blitt enda mer tydelig at hydrogen er en blindvei. Når det gjelder el-infrastruktur, hvordan tenkte du å drifte hydrogenstasjoner i slike områder? Er hydrogenstasjoner magiske og trenger ikke strøm? Endret 18. november 2017 av hekomo 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 Hva skjer med produksjonen av strøm for å lade alle disse nye bilene tror du? Finnes ikke nok strøm til det, da kommer nye kullkraftverk, å ett kullkraftvek her og ett der, går vinninga fort opp i svinningga eller hva det nå heter =(Kan du dokumentere at det ikkje finst nok straum? Elektrifisering av heile den norske bilparken fører til eit auka forbruk på 3-4%. Dette skjer ikkje over natta. Samstundes går det mindre energi, m.a. straum, til oljeproduksjon, raffinering osb. Den totale energibruken går kraftig ned ved overgang til elektrisk drift. For å ta den ekstreme varianten utan noko ny fornybar energiproduskjon: Dersom vi droppar raffinering og distribusjon av diesel, men brukar råolje direkte i oljefyrte kraftverk til å produsere straum til elektriske vogntog, får vi både lågare energiforbruk, lågare utslepp og reinare luft. Det er lettare å optimalisere verknadsgrada i eit stasjonært kraftverk og enklare å reinse punktutslepp. 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 Hva skjer med produksjonen av strøm for å lade alle disse nye bilene tror du? Finnes ikke nok strøm til det, da kommer nye kullkraftverk, å ett kullkraftvek her og ett der, går vinninga fort opp i svinningga eller hva det nå heter =( For det første, noen steder som blant annet Norge finnes det nok strøm. Andre steder bygges det ut fornybar energiproduksjon i enorm skala. Blant annet i verdens største energimarked, Kina. For det tredje: Ny rapport: Selv elbiler på kullkraft er mer klimavennlige enn dieselbiler 2 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 Hva skjer med produksjonen av strøm for å lade alle disse nye bilene tror du? Finnes ikke nok strøm til det, da kommer nye kullkraftverk, å ett kullkraftvek her og ett der, går vinninga fort opp i svinningga eller hva det nå heter =(Kan du dokumentere at det ikkje finst nok straum? Elektrifisering av heile den norske bilparken fører til eit auka forbruk på 3-4%. Dette skjer ikkje over natta. Samstundes går det mindre energi, m.a. straum, til oljeproduksjon, raffinering osb. Den totale energibruken går kraftig ned ved overgang til elektrisk drift. For å ta den ekstreme varianten utan noko ny fornybar energiproduskjon: Dersom vi droppar raffinering og distribusjon av diesel, men brukar råolje direkte i oljefyrte kraftverk til å produsere straum til elektriske vogntog, får vi både lågare energiforbruk, lågare utslepp og reinare luft. Det er lettare å optimalisere verknadsgrada i eit stasjonært kraftverk og enklare å reinse punktutslepp. Kan du dokumentere det motsatte. Grunnen til at jeg spør er ikke fordi jeg frykter for leveringssikkerheten sånn egentlig, dvs så sant man får distribuert ut herligheten, men fordi du sjelden tar kritikk på elbil produsenters fremtidsvyer på alvor men svarer elegant og nedlatende stortsett kun retorisk. Spar oss også for ekstrem variantene dine som ikke har noe med realiteten å gjøre. Jeg deler imidlertid enkeltes bekymring for at nettverket ikke blir utbygd i takt med behovet og for ett grisgrendt landskap som vårt vil behovet for noe mer enn hurtiglading, som for eksempel fossilt drivstoff, gjøre seg gjeldende i lang tid fremover. Driftig kar han der Musk, og bra er det, men husk nå på for all del (uten att du går i skyttergravposisjon prompte) at Musk er først og fremst en driftig markedsfyr mer enn en oppfinner. Det er lett å presentere noe som står på ett papir. Jeg ønsker elbilen velkommen men fortsatt ser jeg ikke den elbilen jeg trenger for å dekke mine helt dagligdagse behov så derfor har jeg ikke anskaffet noe som kun dekker mine behov stykkevis og delt og som krever at jeg må ha flere kjøretøy samt ville kreve en snarlig utskiftning. Ikke særlig miljøvennlig. Lenke til kommentar
Kalle K Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 Det er en besparelse på 20% å hente om man baserer seg på Tesla-matematikk og en strømpris på rundt 50 øre/kWh. Jeg ville tatt de tallene med en klype salt. Beregninger som er for USA med dieselpriser for øyeblikket på ca 2,5$ per gallon, noe som blir omtrent kr 5.50 per liter. Med Europeiske dieselpriser skal det store mengder kreativ forummatematikk til for at denne ikke skal ha betydelig lavere drivstoffutgifter enn dagens dieselmotorer. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 Kan du dokumentere det motsatte.Det er vedtatt å installere 28,4 TWh med ny fornybar energi i Norge og Sverige via de grønne sertifikatene frem til 2020. 28,4 TWh energi er nok til ca 10 millioner elbiler, altså alle bilene i Norge og Sverige. Allerede er over 15,5 TWh installert.Jeg deler imidlertid enkeltes bekymring for at nettverket ikke blir utbygd i takt med behovet og for ett grisgrendt landskap som vårt vil behovet for noe mer enn hurtiglading, som for eksempel fossilt drivstoff, gjøre seg gjeldende i lang tid fremover. Driftig kar han der Musk, og bra er det, men husk nå på for all del (uten att du går i skyttergravposisjon prompte) at Musk er først og fremst en driftig markedsfyr mer enn en oppfinner. Det er lett å presentere noe som står på ett papir.Grunnen til at folk liker Musk er at faktisk gjennomfører det han presenterer. Se f.eks på superladerne. Europa er nesten helt dekket og elbil er dermed ett helt fullverdig alternativ for ett ikke ubetydelig antall Tesla-kjøpere. Når Megaladerne kommer så er det all grunn til å forvente en lignende utvikling. 2 Lenke til kommentar
missi Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 200kWh batteri på Roadster 2.0 og 1000kWh på denne. Hva er det Tesla har fått til på batterifronten? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 200kWh batteri på Roadster 2.0 og 1000kWh på denne. Hva er det Tesla har fått til på batterifronten? Sannsynligvis faststoff-elektrolytt. http://bildeopplaster.no/BEw Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 200kWh batteri på Roadster 2.0 og 1000kWh på denne. Hva er det Tesla har fått til på batterifronten?Sannsynligvis faststoff-elektrolytt. http://bildeopplaster.no/BEw Neppe. Trolig er det samme batterimoduler som i Model 3, som er pakket litt annerledes. I tillegg kan de ha regnet inn forventet forbedring i NCA kjemien frem til 2019/2020, slik at om de forventer å kunne forbedre den 10% så er batteripakkene bare 900 kWh og 180 kWh i dag. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 (endret) Når kommer Tesla-bussen? (eller går det an å hekte på en passasjervogn til semien?) De stinkende ikke-ladbare hybridbussene som støyer og forpester i Tromsø, og ikke kommer seg fram på annet enn tørt sommerføre trenger sårt erstatninger. Selv med en halvveis fungerende autopilot vil nok også utforkjøringer og andre ulykker reduseres sammenlignet med de sjåførene som kjører rundt i halvsvime her i dag og i hvert fall ikke kan trafikkreglene. Kan tenke meg at en buss ikke trenger å være like kraftig som en trekkvogn på et vogntog. Og så vil de vel se at dette går veien før de lanserer flere varianter, også innen buss og lettere lastebiler. Så venter vi vel på pick-ups og varebiler også. Særlig lokalbusser bør ha god aksellerasjon fordi de aksellererer og bremser opp "hele tiden". God aks vil fort spare flere minutter på en halvtimes rute. Semien skal også komme i en vulgær pickup-utgave. Sikkert noe for rednecks. Varebiler hadde derimot vært mer nyttig og er kanskje det største hullet i sortimentet. Jeg tipper det blir neste lansering. Deretter buss. Endret 18. november 2017 av Simen1 3 Lenke til kommentar
Bjørn Remseth Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 Helvete, hvordan skal MDG nå argumentere for bilhatet sitt? ... svevestøv 2 Lenke til kommentar
8086 Skrevet 19. november 2017 Del Skrevet 19. november 2017 (endret) MDG vil jo bilen til livs alle steder folk bor litt nær hverandre. Og argumentet er at bilen gir dårlig luft. Jeg stemmer ikke MDG, men jeg er ikke så nærsynt at jeg ikke kan lese hva politikken deres går ut på. Du må jo ha gjemt deg under en stein det siste tiåret om du tror selve utslippene fra bilen er det eneste problemet med biltrafikk. Biler, som generell transportløsning i by, skalerer ganske enkelt ikke. Bil og kompakte byer hører ikke sammen, for de siste femti årene i USA har vist at man ikke kan bygge seg ut av problemene med mer veier. De er ineffektive per passasjerkilometer, veiene de trenger opptar ekstremt mye plass av byens areal, de gjør sykling utrygt, de forsinker kollektivtrafikken (trikk og buss) og gjør kollektivtilbudet dermed implisitt dårligere. Og ja, selv elbiler gjør livet litt kjipere for astmatikere, for veistøvet virvles like fullt opp. Biler er et fleksibelt og det beste transportmiddel for mange ting, og mange steder i landet er det ingen reelle alternativ, men i byene bør de bort for å gi plass til bedre løsninger. Det er ingenting som har gjort så mye for å forbedre livet i Oslo de siste 20 årene som å redusere biltrafikken. Livet i gatene øker og folk bruker nabolagene sine. Endret 19. november 2017 av 8086 Lenke til kommentar
8086 Skrevet 19. november 2017 Del Skrevet 19. november 2017 Hva skjer med produksjonen av strøm for å lade alle disse nye bilene tror du? Finnes ikke nok strøm til det, da kommer nye kullkraftverk, å ett kullkraftvek her og ett der, går vinninga fort opp i svinningga eller hva det nå heter =( Dette er et gammelt poeng, som du snart bør ha lest nok tilsvar til i x-antall publikasjoner, til å se at bør legges bort. 1. Vi er nettoeksportører av elkraft over året som helhet 2. Selv en elbil fyrt utelukkende på skitten polsk kullkraft kommer bedre ut enn en bensinbil (25% effektivitet på bensin vs 95% effektivitet på el, gamle kullkraftverk muligens nede i 50% effektivitet). 3. Fornybarkraft er nå konkurransedyktig uten subsider i mange land, og prisene fortsetter å falle. Mer lønnsomt enn nye kull- og kjernekraftverk. Så nei, vinninga går ikke opp i spinninga, og det dukker ikke opp masse nye kullkraftverk i Europa for tiden pga norske elbiler. 2 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 19. november 2017 Del Skrevet 19. november 2017 Kan du dokumentere det motsatte.Det er vedtatt å installere 28,4 TWh med ny fornybar energi i Norge og Sverige via de grønne sertifikatene frem til 2020. 28,4 TWh energi er nok til ca 10 millioner elbiler, altså alle bilene i Norge og Sverige. Allerede er over 15,5 TWh installert.Jeg deler imidlertid enkeltes bekymring for at nettverket ikke blir utbygd i takt med behovet og for ett grisgrendt landskap som vårt vil behovet for noe mer enn hurtiglading, som for eksempel fossilt drivstoff, gjøre seg gjeldende i lang tid fremover. Driftig kar han der Musk, og bra er det, men husk nå på for all del (uten att du går i skyttergravposisjon prompte) at Musk er først og fremst en driftig markedsfyr mer enn en oppfinner. Det er lett å presentere noe som står på ett papir.Grunnen til at folk liker Musk er at faktisk gjennomfører det han presenterer. Se f.eks på superladerne. Europa er nesten helt dekket og elbil er dermed ett helt fullverdig alternativ for ett ikke ubetydelig antall Tesla-kjøpere. Når Megaladerne kommer så er det all grunn til å forvente en lignende utvikling. Dekket er vel en fantasts ordvalg. Det er vel en snaut 130000+++ fossil stasjoner i europa pr i dag mot i underkant 1100 superchargers pr i dag. Det gir begrepet "nesten helt dekket" en litt flau klang. Skulle du kjøre lastebil/nyttetransport og måtte planlegge utifra hvor disse ligger så går du baklengs inn i fremtiden. Flere kommer selvsakt for all del, men det ikke hva jeg kaller dekket. At du på en ferietur finner det passelig bra med stasjoner er nå så sin sak men det daglige liv i europa er ikke sentrert rundt deg og din tesla selv om ditt liv er det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå