lada1 Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 (endret) Tidligere var det lett å få jobb for de med akademisk utdannelse (for de fleste andre også). Mange merker nå at slik er det ikke lenger. En jobb-utlysning kan lett gi 100 søknader - og utlysningene er ofte ikke reelle da bekjentskaper avgjør ansettelsene. F.eks. i "media-bransjen" er det mye rift om jobbene. Dette tilsier at seksualitet og andre emosjonelle faktorer kan bli brukt til å fremme karrieren. Jeg ser tendenser til at folk i mange bransjer nå merker usikkerhet og prøver å posisjonere seg karrieremessig. Generelt økende klasseforskjeller og bruk av økonomiske intensiver og mer makt til ledere (generelt hirarki) brukes. Dette tilsier en mer "total" krig om posisjoner. Og da hjelper det ikke med "aksjoner" mot seksuell trakasering. Seksuell trakasering er ikke bare en greie der "manne-griser" prøver seg på damene. Dette er kanskje den enkleste siden av saken. Det er også en kvinnelig side her som vil bidra til at seksuell trakasering vil øke. Kanskje kan aksjonisme føre til at mer "kultiverte" former for seksuell trakasering? Slik at det lettere kan øke i omfang? :-) Et hirarkisk system der folk er sosialt usikre og avhengige vil uansett skape seksuell trakasering. Jeg synes det er merkelig at "aksjonistene" ikke vil innse dette og oppfører seg som om saken bare angår holdninger. Prøver de å lure folk? Endret 17. november 2017 av lada1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kikert Skrevet 17. november 2017 Populært innlegg Del Skrevet 17. november 2017 11 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 (endret) Jeg tror ikke årsaken til at dette skjer er fordi det er vanskelig å få jobb, men fordi mediebransjen har en ukultur som fører til at sjefene kan gjøre nesten hva de vil. Mange av dem utnytter muligheten til å seksuelt trakassere sine ansatte. Morsomt nok er mange av lederene feminister, men det betyr ikke at de bryr seg om seksuell trakassering. De er mer interessert i å bruke seksuelt trakasserte kvinner til å fremme sin egen agenda. Her er en relevant video om sextrakasseringene i Aftonbladet. https://www.youtube.com/watch?v=4i3AcJ9319c&t=2s Endret 17. november 2017 av Camlon Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Blir det mer seksuell trakassering på jobb? Det trur ikke jeg. 3 Lenke til kommentar
brbmay Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Jeg har ikke opplevd det selv, men jeg tviler ikke overhodet på at seksuell trakasering er et utbredt problem. Imidlertid er jeg bekymret for hvorvidt en omstridt person som noen ønsker vekk f.eks kan anklages for slik eller lignende atferd, uten at det faktisk var tilfelle. Julian Assange, for eksempel - stemmer anklagene eller er det fordi noen ønsket ham ut av bildet? Det virker litt for lett å bruke den utbredte trakaseringen til slike formål, siden det ser ut som om det er vanskelig å la tvilen komme til gode her (og anklagene er vanligvis i sosiale media heller enn gjennom et rettssystem (som jo er en belastende prosess, men som kanskje bør være nødvendig likevel?)) Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 (endret) Dette er et maktproblem, og det blir nok verst i bransjer der sex appeal er en ressurs og kravene til formell kompetanse lav eller fraværende. Legg til manglende ansettelsesvern, og du har et potensielt helvete. Endret 17. november 2017 av Isbilen 2 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 19. november 2017 Forfatter Del Skrevet 19. november 2017 (endret) Dette er et maktproblem, og det blir nok verst i bransjer der sex appeal er en ressurs og kravene til formell kompetanse lav eller fraværende. Legg til manglende ansettelsesvern, og du har et potensielt helvete. Riktig. Og maktproblemet kan bli påvirket av økende økonomiske forskjeller i samfunnet kombinert med sosial usikkerhet. Enkelte makt-mennesker er i den posisjonen at de enten kan hjelpe frem individer til priviligerte stillinger - eller helt ødelegge karrieren til enkelte andre. Flere statlige/offentlige foretak gir ekstra godt handlingsrom for maktutøvelse på dette nivået - fordi mye av det en gjør er jo tulle-jobber uansett. Eksempel på hirarki i akademia: Forskningsrådet ber "sjefen" ved et institutt om i hemmelighet å prioritere søknader fra dem. Og har du som mann f.eks. prøvd å sitte på en offentlig pengesekk der greia er å dele ut penger til diverse? Da vil du plutselig kunne oppleve å bli sjarmert av smarte damer :-) Mange smarte sjarmerende damer :-)) Seksuell trakasering er bare en av mange former for trakasering og (for samfunnet) irrasjonell maktutøvelse der hirarkiet kan gjøre stor skade. En dame i "rett" (egentlig feil) posisjon kan gjerne ødelegge mye for medsøstre. Og det er nesten umulig å unngå dette så lenge hirarkiene eksisterer. Et poeng må altså være å svekke dette hirarkiene - angripe strukturene. Gjøre noe "distruptivt". Burde ikke være mer utfordrende enn at f.eks. DnB legger ned nesten alle sine bank-filialer :-) Når noe går feil på en arbeidsplass, så blir det ofte sagt at "det er et ledelses-problem". Dette viser at man bare tenker innafor "boksen"/boblen. Edit: når enkelte ledere kan vifte med tissen sin overfor ansatte, så er jo det en klar indikasjon på at de har for mye makt. Har aldri hørt om at de som vasker toalettene tilsvarende vifter med sine kjønns-organer (de ville vel i så fall sparkes fort og enkelt). Så dette er *ikke* en sak om grisente menn - men om maktstrukturer som bør fjernes/svekkes. Ingen må tro at maktforholdene bare gir utslag i seksuell trakasering - det fører til mye annen trakasering også. Kvinner missbruker også sin makt - når de kan. Endret 19. november 2017 av lada1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 20. november 2017 Forfatter Del Skrevet 20. november 2017 (endret) Dette er et maktproblem, og det blir nok verst i bransjer der sex appeal er en ressurs og kravene til formell kompetanse lav eller fraværende. Hmm, kanskje ikke helt riktig. Akademina er har en struktur som er skapt for seksuell trakasering (og annet maktmissbruk): https://www.dn.no/nyheter/2017/11/17/2030/Arbeidsliv/-akademia-har-en-struktur-som-er-som-skapt-for-seksuell-trakassering Eksempel på annen maktmissbruk i akademia er at ledere får bli med som "gratis-medforfattere" på vitenskapelige artikler. Da får de gjerne forfremmelse og mer lønn :-) Og stjeler man mye fra medarbeidere under seg - så gjelder det ofte å ødelegge deres akademiske karriere for å slippe unna fremtidige fiender i systemet. Det er ikke bare Stalin som forsto at det gjelder å kvitte seg med konkurrenter, mulige fremtidige konkurrenter og vitner :-) En kan ikke administrere seg vekk fra uheldige maktstrukturer i akademia. En bør svekke institusjonene og gi rom for konkurrenter utafor - gjerne bassert på et samfunn/kultur der en ikke legger så mye vekt på materielle ting - altså et samfunn med borgerlønn der folk har egen-kontroll over sine liv. Endret 20. november 2017 av lada1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 (endret) Jeg tror det er ganske riktig at de to faktorene forsterker problemet. Jeg sa ikke at dette ikke forekommer i akademia, og jeg er ikke uenig i det den artikkelen sier (og den er ikke uenig med meg). Det er nok ille mange steder, men i bransjer der drittsekkene nesten kan albue seg til topps på ren selvhevdelsesevne, som de er svært velutstyrt med, vil det være flere av dem i posisjon til å utøve slik makt enn der det kreves reell kompetanse i tillegg. Endret 20. november 2017 av Isbilen Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Generelt kan man si at jo mer attraktiv en bransje er og jo hardere konkurransen er for å få jobb der, dess større muligheter vil sjefene ha til å utnytte stillingen sin for å skaffe seg sex. Dette ser man kanskje aller tydeligst i Hollywood, der det å få eller ikke få en filmrolle kan bety forskjellen på å bli milliardær eller jobbe for minstelønn. Jo mindre ulikhet og konkurranse, dess mindre grunn har man til å akseptere slikt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 (endret) En kan ikke administrere seg vekk fra uheldige maktstrukturer i akademia. En bør svekke institusjonene og gi rom for konkurrenter utafor - gjerne bassert på et samfunn/kultur der en ikke legger så mye vekt på materielle ting - altså et samfunn med borgerlønn der folk har egen-kontroll over sine liv. Det er ikke nok å bare ha borgerlønn. Borgerlønn gjør det vesentligere enklere å være grunder, men bare hvis det er lovlig med konkurranse. Det som ofte skjer er at store firmaer og interesseorganisasjoner vil presse politikerene til å lage lover som hindrer konkurranse. F.eks. du må få tillatelse av kommunen eller en organisasjon for å sette opp ditt firma, eller de har reguleringer som fører til at oppstartskostnadene er enorme. Da hjelper det ikke at det er lett å være grunder, fordi om du prøver, så kommer politiet på døren. Endret 20. november 2017 av Camlon 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 20. november 2017 Forfatter Del Skrevet 20. november 2017 (endret) Jeg tror det er ganske riktig at de to faktorene forsterker problemet. Jeg sa ikke at dette ikke forekommer i akademia, og jeg er ikke uenig i det den artikkelen sier (og den er ikke uenig med meg). Det er nok ille mange steder, men i bransjer der drittsekkene nesten kan albue seg til topps på ren selvhevdelsesevne, som de er svært velutstyrt med, vil det være flere av dem i posisjon til å utøve slik makt enn der det kreves reell kompetanse i tillegg. Jeg mener at eksempler på seksuell trakasering er en god illustrasjon på syke makt-strukturer. Når noen kan finne på å vifte med tissen sin overfor "underordede", eller til og med voldta dem, så kan en tenke seg hvor ille maktstrukturene kan være. Veldig naivt å tro at maktmissbruket begrenser seg til bare å angå sex. Endret 20. november 2017 av lada1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 27. november 2017 Del Skrevet 27. november 2017 ...et av problemene med å bekjempe dette er at vi som menn som står og ser på dette foregår ikke vet om jentene utnytter sin seksuelle makt for å oppnå posisjon, eller om mannen utnytter sin posisjon for å oppnå sex -- eller om det bare er to kolleger som har et mindre hemmelig forhold på jobben. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 28. november 2017 Forfatter Del Skrevet 28. november 2017 (endret) ...et av problemene med å bekjempe dette er at vi som menn som står og ser på dette foregår ikke vet om jentene utnytter sin seksuelle makt for å oppnå posisjon, eller om mannen utnytter sin posisjon for å oppnå sex -- eller om det bare er to kolleger som har et mindre hemmelig forhold på jobben. Tror du er inne på noe vesentlig. "Feministstaten" Sverige er visst ikke stort bedre angående "seksuell trakassering" enn andre. Jeg tror at denne "me too" kampanjen kan sees på som kamp om makt/posisjoner og tilgang til materielle goder i en verden med økende klasse-forskjeller, mange unyttige men godt betalte tullejobber og en økende tendens til at "winner takes all". Makt-missbruk vil fortsette så lenge det er mulighet for det. Dette klarer ikke "elite-damene" i "me too" kampanjene å ta inn over seg :-) Det er klart at mange kvinner bruker sin feminitet til å oppnå posisjoner og andre fordeler. Annet er å tro på julenissen :-) Til og med hunn-aper bruker sin feminitet til å oppnå fordeler i flokken. Skal en komme vekk fre slik makt-bruk så må en komme ut av "jungelen" og innføre borgerlønn (helst globalt). Det løser ikke alle problemer, men det kan hjelpe - og er kanskje en forutsetning? Alle bør oppleve verdighet og føle seg likestilt. Endret 28. november 2017 av lada1 Lenke til kommentar
NoirNow93 Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 feminaz....øh jeg mener øh nevermind Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå