Zepticon Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Jeg ser det er kommet mange panelovner i salg nå som alle er «smarte» og funker på wifi. Men det betyr at de trenger internet, og at all kommunikasjon skjer via nett. Jeg har ingen interesse av å gi internet tilgang til varmeovnene mine, så derfor lurer jeg på om det finnes noen tilsvarende løsninger som fungerer uten internett, men bare wifi? Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Nei, de trenger ikke internett, de smarte panelovnene, men det gir deg mulighet til å la de kontroleres derifra.. Så du kan trygt kjøpe de som kan brukes over internett og kontrolere de lokalt.. Er bare å blokkere tilgangen for de i ruteren om de skal absolutt prøve å krangle seg ut mot det åpene nettet... Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 17. november 2017 Forfatter Del Skrevet 17. november 2017 Jeg tenkte å kjøre dem på et eget WiFi fysisk isolert fra internett. Med tiden kommer det sikkert mer Smarthus tech på det nettet, og for at det skal være sikkert vil jeg ikke at det skal ha tilgang til www, og at en uvedkommende evt må være innafor wifi rekkevidde og så knekke passordet for å komme seg inn. Har så langt ikke funnet noe info om hvilken sikkerhet de bruker på www løsningen sin :/ Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Du kan jo eventuelt sette opp MAC filter, og legge til nettbrett, mobiltelefoner etc inn i ruteren din. Så vil bare de med deres MAC adresse få tilgang både via wifi. MAC adresser kan selvfølgelig spoofes, endres.. Men det krever at de vet adressene på enhetene dine.. Burde være så sikkert som man kan få det.. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Nobø Energy Control https://www.glendimplex.no/loesninger/noboe-energy-control/ bruker en egen radiofrekvens for å styre panelovner fra en sentral hub. Denne hub'en kobles med kabel til nettet i ditt hus og kan fjernstyres fra en Nobø-app på iPad og/eller iPhone. I utgangspunktet kan ikke hub'en styres "fra internett", men man kan åpne for det om man ser det behovet. (Jeg lurer på om det kun er enheter som tidligere har vært tilkoblet lokalt som senere kan tillates remote tilkobling.) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå