Gjest Slettet-JWlLR8 Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 (endret) Hei godtfolk. Jeg kommer med en litt underlig situasjon i dag. Jeg fikk jobb når jeg var ferdig med universitetet, og har vært fornøyd i den jobben i 3 år. Men i det siste har jeg begynt å blitt sugen på noe litt annet. Jeg har begynt å slengt ut noen søknader her og der for å se hva som fikk napp, bare får å se hvordan ting gikk. Jeg ble nylig kalt inn på interview for en av selskapene jeg sendte in søknad til. Det som nå er dilemmaet mitt er at de skal nå begynne å sjekke om referansene mine holder vann. Jeg trodde jeg var smart og nevnte ikke noen referanser fra den nåværende arbeidsplassen min noe sted i søknaden min, for å unngå ydmykelsen av at alle på min nåværende jobb ble klar over at jeg fisket litt etter napp hos andre firmaer. Men jeg tenker, det nye firmaet som kanskje vil ansette meg vet jo hvor jeg jobber (det er jo ett linkedIn-søk vekke), Jeg antar at dette firmaet kommer til å google firma-navnet mitt og så kontakte sjefen min og spør om min historie holder vann og om jeg en en god ansatt. Selv om jeg ikke skrev ham som faktisk referanse. Ta inn i beregning at den nye potensielle arbeidsgiveren min ikke har tilbudt meg noen kontrakt, så jeg har ingen trygt sted å "gå til" egentlig. Hva bør jeg gjøre? Skal jeg kontakte den potensielle nye arbeidsgiveren min å bed ham ikke kontakte den nåværende sjefen min siden det blir awkward for meg? Høres vell litt underlig ut? Skal jeg be den potensielle arbeidsgiveren min om å ikke ringe selskapet mitt enda, og gi meg en dag til å forklare situasjonen til sjefen min (at det kan vær han blir ringt)? Da sitter jeg jo fint i det om det viser seg at den nye potensielle arbeidsgiveren min IKKE vil ansette meg likevel... Eller skal jeg bare krysse fingrene og håpe den potensielt nye arbeidsgiveren min ikke tar kontakt med den nåværende sjefen min, siden jeg tross alt ikke satt ham opp so referanse? ENDRING: Jeg har oppgitt referanser, men det er ikke får IT jobber og egentlig ikke spesielt "relevante" sjefer som jeg har hatt i sommerjobber og andre, lignende småjobber. Så det er noen referanser der, men ikke min NÅVÆRENDE sjef. Endret 16. november 2017 av Slettet-JWlLR8 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Det er useriøst av arbeidsgiver å ta kontakt med personer du ikke har oppført som referanser. Hvis de ønsker referanser fra nåværende arbeidsgiver bør de be deg om det. Husk at du nødvendig ikke trenger å bruke en sjef som referanse, det kan også være en kollega som kjenner deg godt eller en kunde du har jobbet mye med. 1 Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Tvilsomt at potensiell arb.giver kommer til å ringe din nåværende sjef. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Er referanse må ikke være en sjef/leder. Kanskje en fornøyd kunde, tidligere kollega, eller lignende? Ikke bruk referanse internt på jobben. Og nei: de kommer ikke til å ringe sjefen din ut av det blå. Har jeg iallefall ikke hørt om! (Hvis noen jeg gikk på intervju hos, skulle dobbeltsjekke eller kontrollere referansene mine, bak min rygg, hadde jeg ikke blitt særlig fristet til å jobbe der, allikevel...) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8 Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Tusen takk for svarene folkens. Dere klarte å senke pulsen min litt! Jeg var drid beskymret for at jeg kunne forvente en "Du TS, jeg fikk en underlig telefon her om dagen..." fra sjefen plutselig. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Spørs vel litt på situasjonen, men kan være enklere å spille med åpne kort også. Kjekt å vite ny arbeidsgiver at de kanskje slipper å tenke på at du stikker videre derifra uten å si ifra på et tidspunkt også. Ledere som oppfører seg profesjonelt tar ikke slikt unødvendig personlig, men kan tenke seg at enkelte setter pris på at ansatte som ønsker å bytte jobb gir de et hint slik at de kan planlegge ny rekruttering osv. Tror forøvrig heller ikke din nåværende sjef kommer til å få noen telefon uten videre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå