Harald Brombach (digi.no) Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Men leverandøren avviser at det finnes noen sårbarhet.Fjernhacket IT-systemene til kommersielt passasjerfly Lenke til kommentar
G Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Men dersom alle flyene er identiske, kan ikke produsenten da gi ut en gratis oppgradering ved neste service? Lenke til kommentar
missi Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Hvilke systemer i flyet fikk de tilgang til? Lenke til kommentar
Rakessh Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Rydd opp i google oversettelsen, søppelartikkel... Gjør vondt å lese. Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Jeg skjønner det blir kostbart å rette opp i svakhetene, men hvis systemene er bygd opp riktig med lag på lag i programvaren, er det kun kommunikasjonslaget som må endres. Det krever igjen at hvert lag er standardisert slik at kommunikasjonslaget kan implementeres på samtlige fly. Men slik jeg leser det, ser det ut som at denne formen for logikk ikke eksisterer. Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Jeg skjønner det blir kostbart å rette opp i svakhetene, men hvis systemene er bygd opp riktig med lag på lag i programvaren, er det kun kommunikasjonslaget som må endres. Det krever igjen at hvert lag er standardisert slik at kommunikasjonslaget kan implementeres på samtlige fly. Men slik jeg leser det, ser det ut som at denne formen for logikk ikke eksisterer. Det handler mest om at uansett hva du endrer på så kreves det en absurd mengde av komplette systemtester og nye krav som ikke var der tidligere kan bli innført som kompliserer oppdateringen ytterligere. Bare selve test flyvningene vil vil jo koste en liten formue. Lenke til kommentar
Erlend Sorbye Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Det er mulig å hacke seg inn på det såkalte Ads-B systemet, og avlese data som sendes til flyselskapets operative og tekniske avdelinger. Men dette systemet gir ingen ordre til flyet. Ingen systemer kan derfor fjernstyres fra bakken, og selvsagt er dette da ingen fare for flyets sikkerhet. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Det er mulig å hacke seg inn på det såkalte Ads-B systemet, og avlese data som sendes til flyselskapets operative og tekniske avdelinger. Men dette systemet gir ingen ordre til flyet. Ingen systemer kan derfor fjernstyres fra bakken, og selvsagt er dette da ingen fare for flyets sikkerhet. Det er jo ikke akkurat hacking. ADS-B sender info via radio om flyets kjennetegn, høyde og posisjon, og brukes som ett av flere systemer av fly og flyplasser for å til en hver tid ha informasjon om hva som er i nærheten. Dette er noe hvem som helst kan motta med riktig utstyr. Jeg har satt opp en ADS-B-mottaker med en Raspberry Pi og en billig USB-SDR fra Kina. Enkelt. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Et fly inneholder vel sannsynligvis mange separate og adskilte datasystemer som utgjør hver sin sikkerhetssone. Hvis det man har klart å hacke seg inn på er filmframviseren på bakerste toalett, så utgjør vel det kanskje ikke en så stor risiko. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå