Gå til innhold

Oppgradere 6 år gammel PC

Anbefalte innlegg

Det meste i maskinen er 6 år gammelt og trenger utskiftning. Det jeg tar vare på er:

• Kabinett: Fractal Design R4
  • CPU-kjøler: Noctua NH-D14
  • GPU: GTX 1070 Strix 8gb

Har sett for meg å handle inn:

• CPU: i5 8600K
  • RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 PC24000/3000MHz CL15 2x8GB
  • HK: MSI Z370 Gaming Pro Carbon AC (ATX)
  • PSU: Corsair RM750X 750W

Alternativt:

• HK: Gigabyte Z370N WIFI (Mini-ATX)
  • PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W

CPU og RAM er rimelig streit, finner vel ikke mer ytelse for penga der. Når det kommer til HK ønsker jeg bluetooth integrert, ellers ingen store behov. Noe poeng å holde seg unna mini-ATX når jeg kun bruker 1 skjermkort / 2 minnebrikker osv? PSU er kanskje hipps om happs om jeg velger Corsair eller EVGA?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye penger kan du bruke? Skal du bytte skjerm også?

Har ikke noe begrensning på penger, men ønsker ikke å betale "mer en jeg må". Klarte å holde det forrige medium-end bygget mitt gående i 6 år (byttet skjermkort 1 gang i mellomtiden) så satser på å legge meg inn i sjiktet der denne gangen også. Jeg kan få tak i disse delene til ca 7000,- så da blir vel budsjettet mitt mellom 6-8000 kan du si.

Har tenkt å bytte ut noe av perifieriutstyret, men ikke skjermen

Lenke til kommentar

Sjekk at CPU-kjøleren din er kompatibel med den nye socketen / at du faktisk kan bruke den på det nye hovedkortet.Gitt alderen er ikke det nødvendigvis tilfelle. 

Når det gjelder ITX vs ATX så er det litt hipp som happ egentlig. hvis du _vet_ du ikke skal dytte inn noen flere komponenter kan du klare deg med ITX.

Lenke til kommentar

Sjekk at CPU-kjøleren din er kompatibel med den nye socketen / at du faktisk kan bruke den på det nye hovedkortet.Gitt alderen er ikke det nødvendigvis tilfelle. 

Når det gjelder ITX vs ATX så er det litt hipp som happ egentlig. hvis du _vet_ du ikke skal dytte inn noen flere komponenter kan du klare deg med ITX.

Noctue sine sider nevner ikke at 1151-2 er støttet, men Z370 chipsets er støttet. (Regner med 1151-2 da faller inn under 1151 kategorien). Så det burde gå fint.

f.eks http://noctua.at/en/mainboard/Gigabyte_Z370N_WIFI

Ser ikke bort ifra at jeg en dag vil bytte til et mindre kabinett, som gjør det litt penere og lettere å frakte, men foreløbig har jeg ikke planer om det. Er slutt på de dagene hvor PC`n er fyllt opp med divere PCI-kort og en drøss med harddisker, så det er egentlig ingen grunn til at jeg fortsetter med ATX (utneom at det er det kabinettet jeg har nå).

Endret av andnet
Lenke til kommentar

Ville gått for 8700K om du kan det :)

Føler ikke det er verdt det for 1500,- ekstra. Tror ikke jeg vil merke forskjellen på i5 og i7 i det daglige. Har i5 2500k i dag, og den duger fortsatt... ish. En tusenlapp her og en tusenlapp der blir det fort penger ut av. Tenker jeg heller oppgraderer igjen om ca 3-4 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...