AnonymDiskusjon Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Noen ideer om hvordan vi kan få oss ut av dette ? Long story short! Samboer tok utdanning i 3 år og dro på seg en studiegjeld på 200k Gikk i så å si null hver måned pga lav inntekt ved siden av skolen Startet egen butikk, salget gikk dårlig og måtte gi opp med 3-350k i diverse gjeld til leverandører osv Hadde lav lønn pga dårlig salg så det har vært null sparing i 2 år nå. Null ferie osv Fant kjapt ut at utdanningen hjalp lite, så det føltes som et slag i trynet å ha dratt på seg den gjelda + tapt inntekt ( Det å starte butikk var ikke all verdens som man først trodde ) Uheldig med leieforhold, og fikk tilslutt kun en plass utenfor sentrum som ikke drar kunder og ga lite salg ( Hadde ikke "baller" til å tørre seg på 100k i mnd leiekostnader) Nå måtte vi se oss slått og hun har søkt vanlig butikksjef jobb, Som kun gir en label 24k brutto inntekt Så nå sitter vi her.. 600k i gjeld på toppen av resten og levd på nesten 1 inntekt i 6 år Vi må nedbetale gjelda som etter regnskapsfører regner på vil gå 10 år + på å nedbetale hvis vi er heldige Noen som har kommet seg ut av en lignende knipe? Tips tas imot PS: vi betaler maks det vi kan i mnd og sitter kun med par 100 igjen så det å betale mer går ikke. samt vi har barn så ekstra jobber blir feil prioritering iht tid med barna Anonymous poster hash: 331c8...08d Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Det åpenbare er jo at din partner får seg en ny jobb med høyere lønn. Overskuddet bør gå til å betale ned gjeld. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Første og enkleste punkt er vel å snakke med lånekassen for å be om utsettelse evt. rentefritak. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Til en annen gang, skal man starte bedrift så må man aldri i verden finne på å starte noe annet enn AS. Det finnes ikke noe magisk man kan gjøre. Dere må enten tjene mer, bruke mindre eller reforhandle renten på gjelden. - Studielånet er enkelt å utsette og det bør dere helt sikkert gjøre med en gang og heller bruke de pengene på nedbetaling av den andre gjelda. Ring lånekassen. - Hvor ligger gjelden deres per i dag? Har dere snakket med noen om å samle gjelden ett sted for å gjøre det enklere/billigere? Jeg har ikke erfaring med dette, men mulig det finnes noen banker som kan hjelpe med det. Eller har dere noen i familien/vennekrets som kanskje har midler stående på bankkonto eller kan hjelpe på annen måte? Det kan være en god løsning for begge parter om dere stoler på hverandre å ta opp et privat lån. Dere får "billig" lånerente og den andre part får god avkastning sammenlignet med bankkonto. Min bror lånte gjennom min far til bil f.eks. PS: husk låneavtale. Det finnes helt sikkert noen maler for dette på internett. - Har dere sett ekstra nøye på forbruket deres? Jeg vet ikke om du har sett luksusfellen eller ikke (ikke at dere virker å være så ufornuftige som deltakerne der altså), men det er en klassiker at alle tror de lever så sparsommelig uten å egentlig gjøre det. Sett av en kveld med bankutskrifter fra det siste halvåret og sjekk hva dere bruker penger på. En tusenlapp i mnd kan fort utgjøre et par år på nedbetalingstiden deres. Hvor høy rente er det på gjelden etter butikkdriften egentlig? 1 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Studielånet kan uten videre utsettes i inntil 36 mnd. Ville ikke vært så bekymret for dette. Det er mange som har langt mer i studielån enn 200k. Jeg ville satt studielånet på vent, og heller prioritert annen gjeld. 24k pr mnd er lite for en 100% stilling, søk andre jobber... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. november 2017 Forfatter Del Skrevet 16. november 2017 Har dere bare én inntekt? Om dere har 1 million i inntekt til sammen, er ikke 600 000 i gjeld uoverkommelig. Anonymous poster hash: dc062...b81 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. november 2017 Forfatter Del Skrevet 16. november 2017 TS her: Samboer kan søke ny jobb, men lite som faktisk har betalt mer for samme arbeid, Noen forslag til jobb som betaler godt som ikke krever utdanning? ved å nød å neppe klarer vi oss fint hvis vi lever som studenter noen år.. Bare for å fjerne alt og starte fresh vi ble vell egentlig fucked over av regnskapsføreren vår som ikke informerte tidligere eller brydde seg noe særlig, Vi fikk ny oversikt når vi fikk ny regnskapsfører og de reddet oss mer enn det vi kunne klart selv, men enk vs as ble liksom ikke en realitet før det var for sent og anbefalinger om å fortsette i enk var noe vi absolutt burde fortsette med, Men lite å gjøre med det nå Vi lever et liv på siden med barn.. og vi priorterer det først, vil unødig bli familien som dytter barna bort for å redde seg selv fra en glipp vi selv har påført oss Jobber for tiden med å selge lageret til en leverandør som kan gjøre saken mye lettere,,så vi får vente å se Takk for tips Anonymous poster hash: 331c8...08d Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Samboer kan søke ny jobb, men lite som faktisk har betalt mer for samme arbeid, Noen forslag til jobb som betaler godt som ikke krever utdanning? Jeg skjønner ikke, hadde hun ikke tatt utdanning? Var ikke dette en del av problemet? Hun kan søke en annen butikksjef stilling, for den hun har er underbetalt. Eller noe helt annet, innenfor utdanningen eller ikke. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Det hjelper å sette opp et livsbudsjett, for å få litt ro i sjela. 24 000 i måneden etter skatt er jo jaggu ikke for dårlig. Hvis jeg antár defensivt at du får 15 000 etter skatt i måneden, og dere er 30 år gamle begge to, så blir det ca slik: Hvis dere jobber til dere er 67, og uten å tenke på pensjon: 37 år x 12 måneder = 444 måneder 39 000 x 444 = 17 316 000 Del opp denne pengesummen, trekk fra alle livskostnader. Jeg forestiller meg at dere nok sitter igjen med kanskje 5-6 millioner etter at ALT er trukket fra, leiligheter, mat, utgifter til barn, reiser, utflukter, ferie, generelt. De 600 000 er ingenting å bekymre seg over. Dere vil lett klare å betale det ned. Ikke mist motet, bare hold stø kurs! Det er til og med muligheter for å holde salgskunnskapene ved like, og kanskje spare kapital til å starte butikk på nytt en gang i fremtiden! Lære av feilene, lære av å jobbe i butikk, lære triksene grundig. Sånn som det égentlig burde gjøres 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 (endret) Det hjelper å sette opp et livsbudsjett, for å få litt ro i sjela. 24 000 i måneden etter skatt er jo jaggu ikke for dårlig. Hvis jeg antár defensivt at du får 15 000 etter skatt i måneden, og dere er 30 år gamle begge to, så blir det ca slik: Hvis dere jobber til dere er 67, og uten å tenke på pensjon: 37 år x 12 måneder = 444 måneder 39 000 x 444 = 17 316 000 Del opp denne pengesummen, trekk fra alle livskostnader. Jeg forestiller meg at dere nok sitter igjen med kanskje 5-6 millioner etter at ALT er trukket fra, leiligheter, mat, utgifter til barn, reiser, utflukter, ferie, generelt. De 600 000 er ingenting å bekymre seg over. Dere vil lett klare å betale det ned. Ikke mist motet, bare hold stø kurs! Det er til og med muligheter for å holde salgskunnskapene ved like, og kanskje spare kapital til å starte butikk på nytt en gang i fremtiden! Lære av feilene, lære av å jobbe i butikk, lære triksene grundig. Sånn som det égentlig burde gjøres Det er 24 000 brutto. Det er <150 kroner i timen. Endret 16. november 2017 av Salvesen. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. november 2017 Forfatter Del Skrevet 17. november 2017 Ifølge denne tråden er vanlig lønn blant butikksjefer godt over 25.000 brutto (uformell avstemning):https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1794901&mode=show&page=Ingen tvil om at dette er underbetalt! Min samboer hadde høyere timelønn som ufaglært vikar hos adecco... Med 3 års relevant høyere utdanning vil jeg tro det er mulig å tjene opp mot 40.000 i måneden Anonymous poster hash: d8e7a...8e1 Anonymous poster hash: d8e7a...8e1 Anonymous poster hash: d8e7a...8e1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå