HungryCat Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Kan du være så snill å svare på dette spørsmålet? Jeg vil gjerne forstå om hvordan bruker vi "vær(e) så snill". Jeg forstår at vi kan ikke bruke "vær (e) så snill" med "kunne" eller "ville" fordi det skal bli "overly polite". Er det riktig? Er disse setninger ok? 1. Kan du sende meg saltet? 2. Kan jeg få saltet? 3. Kunne du sende meg saltet? 4. Kunne jeg få saltet? 5. Send meg saltet, er du snill. 6. Vær så snill og send meg saltet. 7. Kan du være så snill å sende meg saltet? 8. Kan jeg være så snill å få saltet? 9. Tror du at jeg kunne få saltet? 10. Jeg lurte på om det gikk an å få saltet? 11. Gikk det an for meg å få saltet? Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Spørs kva du meiner med "ok", alle setningane dine er gyldige setningar med varierande grad av høflegheit. 2 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 (endret) Setning nummer åtte er vanlig i muntlig norsk, men feil. Det er ikke jeg, altså setningens subjekt, som skal være snill.. Endret 16. november 2017 av the_last_nick_left 2 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Kunne du være så snill å sende meg saltet? er helt i orden. Kunne er enda mer høflig enn kan, men ikke for høflig. 1, 3-7, 9: høflig.2: lite høflig8: feil10-11: irritert tone 2 Lenke til kommentar
HungryCat Skrevet 17. november 2017 Forfatter Del Skrevet 17. november 2017 Tusen takk alle sammen. ?? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå