Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kan vi snakke mer om seksuell trakassering, please?

Anbefalte innlegg

Nå som vi har gleden av å lese en om seksuell trakassering i alle medier hver eneste dag, kom jeg over en kommentar som slo meg som særdeles treffende. Den er som følger:

"Nå må mannfolk lære seg at når de flotte mennene legger an på kvinner er det flørting. Når de mindre flotte mennene prøver seg, sett i kvinnenes øyne, er det trakassering."

Enig? Uenig? Kom gjerne med innspill.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok noe i det. Jeg har også et annet poeng som folk går bananas over. La oss se om noen klarer å se objektivt på det her;

I denne internettalderen, med hackerangrep left and right, så burde alle ha et visst perspektiv over muligheten for slike angrep. Jeg selv er ekstremt forsiktg, har ikke tullete bilder som det der, men lagrer ikke noe jeg har av viktighet på pc'en.

Likevel, så er poenget mitt; Når man lagrer slike bilder på en sånn måte at man ikke er -100%- sikker på at de ikke kan bli stjålet, da tenker jeg at psykologisk, så er det ett eller annet som kanskje sier at de ønsker å bli oppdaget. Det kan godt hende at viljen og ønsket om at de -ikke- skal bli stjålet er størst, og at de heller vil at de skal forbli hemmelige/mellom de menneskene de ønsker. Men om disse individene -virkelig- hadde vært bekymret, la oss si like bekymret som en gullklokke til 1 million kroner ... da ville de ikke lagret slike bilder på mobiltelefon eller andre plattformer hvor de -kan- bli stjålet.

Jeg vet at ingenting her i livet er 100% sikkert. Men det går an å bruke sunn fornuft. Og når man oppbevarer nakenbilder på en sånn måte at de -kan- bli funnet, til tross for alle de advarslene vi har fått i ansiktet via media omtrent daglig i mange år nå, da tenker jeg at kanskje 1-5% av bevisstheten sier at de -ønsker- å bli oppdaget. En veldig liten prosent, men den er der.

Jeg er også enig i at siden hun Mørk har et tiltalende ansikt, så blir hun så ekstremt godt likt. Marit Bjørgen (sier ikke at hun ikke er tiltalende), får ikke oppmerksomhet på den samme måten. Mediene spiller på det her for å tjene mest mulig penger, og folk er så lettlurte og biter på. Og når man prøver å komme med essensielle og saklige poeng, så drukner det i populisme, kjæledyrmentalitet og blindt raseri. Det er -garantert- noen økonomiske synergier mellom de som portrettéres i media, og de aktuelle mediene ^^ Folk er så naive og lettlurte at det er til å bli grønn av ^^ Så lenge det står "lettkledd" eller "stjålne nakenbilder" og er bilde av en tiltalende kvinnelig idrettsutøver, så kan du banne på at det er hundrevis av kommentarer og tusenvis av liker/reaksjoner før dagen er omme ^^

Endret av Taurean
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Uenig. En finner idioter blant både pene og stygge menn. Det blir ikke noe hyggeligere at en pen mann følger dem hjem og tar det som en selvfølge at du ligger med han for bryderiet, enn at en stygg mann gjør det.

Anonymous poster hash: baedf...8e7

Ok, så du antar at kvinner dømmer menn basert på deres indre egenskaper? (Idiot/ikke idiot) Og du tror ikke tilnærmelser fra en kjekk populær mann tolkes annerledes enn fra en overvektig mindre kjekk mann?

Endret av Androide
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nok noe i det. Jeg har også et annet poeng som folk går bananas over. La oss se om noen klarer å se objektivt på det her;

I denne internettalderen, med hackerangrep left and right, så burde alle ha et visst perspektiv over muligheten for slike angrep. Jeg selv er ekstremt forsiktg, har ikke tullete bilder som det der, men lagrer ikke noe jeg har av viktighet på pc'en.

Likevel, så er poenget mitt; Når man lagrer slike bilder på en sånn måte at man ikke er -100%- sikker på at de ikke kan bli stjålet, da tenker jeg at psykologisk, så er det ett eller annet som kanskje sier at de ønsker å bli oppdaget. Det kan godt hende at viljen og ønsket om at de -ikke- skal bli stjålet er størst, og at de heller vil at de skal forbli hemmelige/mellom de menneskene de ønsker. Men om disse individene -virkelig- hadde vært bekymret, la oss si like bekymret som en gullklokke til 1 million kroner ... da ville de ikke lagret slike bilder på mobiltelefon eller andre plattformer hvor de -kan- bli stjålet.

Jeg vet at ingenting her i livet er 100% sikkert. Men det går an å bruke sunn fornuft. Og når man oppbevarer nakenbilder på en sånn måte at de -kan- bli funnet, til tross for alle de advarslene vi har fått i ansiktet via media omtrent daglig i mange år nå, da tenker jeg at kanskje 1-5% av bevisstheten sier at de -ønsker- å bli oppdaget. En veldig liten prosent, men den er der.

Jeg er også enig i at siden hun Mørk har et veltalende ansikt, så blir hun så ekstremt godt likt. Marit Bjørgen (sier ikke at hun ikke er tiltalende), får ikke oppmerksomhet på den samme måten. Mediene spiller på det her for å tjene mest mulig penger, og folk er så lettlurte og biter på. Og når man prøver å komme med essensielle og saklige poeng, så drukner det i populisme, kjæledyrmentalitet og blindt raseri. Det er -garantert- noen økonomiske synergier mellom de som portrettéres i media, og de aktuelle mediene ^^ Folk er så naive og lettlurte at det er til å bli grønn av ^^ Så lenge det står "lettkledd" eller "stjålne nakenbilder" og er bilde av en tiltalende kvinnelig idrettsutøver, så kan du banne på at det er hundrevis av kommentarer og tusenvis av liker/reaksjoner før dagen er omme ^^

Helt enig! Deilig å tjene penger på å gjøre seg selv til offer da. Man får jo både masse PR, medlidenhet, støtte og som du sier formodentligvis godt betalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Håper virkelig ikke andre damer/jenter oppfatter normal interesse eller komplimenter som trakassering.. da har det ingenting under #metoo å gjøre. Det skal handle om faktisk trakassering eller overgrep. Ikke "å nei, han er ikke kjekk nok, dette var mer æsj enn hygge".

Enig. Jeg tenker at det må jo være lov å prøve seg(så lenge man ikke klår på "nei-steder" osv).

Er oppmerksomheten uønsket, men vedkommende tar et nei for et nei, så burde det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare menn som seksuelt trakassere, kvinner gjør det også. Har selv blitt trakassert flere ganger av kvinner.

Nei jeg liker ikke å bli runket av ei random jente mens jeg står og tisser.

Eller bli kløpet i rumpa gjentatte ganger av samme fulle dama i løpet av skiftet(dørvakt på utested).

Anonymous poster hash: f645f...827

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uenig. Som kvinne synes jeg de mest trakasserende er de menn som har utseende med seg. De er ofte ekle klyser som nekter å ta nei for et nei. De som har normalt utseende går videre og de som er mindre pene virker desperate i alt de gjør, men de skjønner nei

Anonymous poster hash: 6a4bd...c86

Etter hva jeg har sett på byen så stemmer det. "Kule gutta" innbiller seg at de er damenes drøm.

Fikk meg til å tenke på

2446260e55aba4be0395d6486c992a635e17c7d1

Lenke til kommentar

Det er ikke bare menn som seksuelt trakassere, kvinner gjør det også. Har selv blitt trakassert flere ganger av kvinner. 

Men synes du det var traumatisk? Gråt du senere den kvelden? Slet med søvnen? Følte deg skitten?

Jeg bare går utfra at svaret er nei. Menn ser ut til å forholde seg helt annerledes til seksuelt aggressiv oppførsel hos kvinner enn omvendt, selv når det er uønsket. Jeg lurer på om dette er biologisk eller om det er en rent kulturell greie som til tross for den relative seksuelle frigjøringen fortsatt er imprentet hos kvinner. Et slags jomfruelig renhetsideal som blir ødelagt hvis man er for seksuelt utagerende, lignende det man finner i kulturer der kvinner har langt mindre bevegelsesfrihet.

Når jeg tenker meg om har jeg også hatt opplevelser som lett kunne vært en del av #metoo hvis kjønnsrollene hadde vært reversert, men tanken på at jeg skulle bli traumatisert av disse hendelsene virker helt fjern.

Jeg er også litt redd for at vi nå driver og bygger en kultur der folk ikke tør å være seksuelt frampå og ta noen sjanser. Det er det aller siste vi trenger i et land hvor alle er så reserverte allerede.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Spartapus; Det er plenty av vold og trakkasering mot menn utført av kvinner, men mediene og samfunnet driter i det. Det er trist at menn blir glemt.

Du kan lese litt her https://en.wikipedia.org/wiki/Violence_against_men og Gooogle problemet litt selv.

Edit; Og det er selvfølgelig snakk om traumatiske hendelser. Jeg har faktisk blitt voldtatt og følte meg rimelig skitten, hadde diverse andre problemer på den tiden så traumatiseringen ble overskygget av dem. Når jeg tenker på det i dag så er det rimelig kjipt.

Endret av Soseks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men synes du det var traumatisk? Gråt du senere den kvelden? Slet med søvnen? Følte deg skitten?

Jeg bare går utfra at svaret er nei. Menn ser ut til å forholde seg helt annerledes til seksuelt aggressiv oppførsel hos kvinner enn omvendt, selv når det er uønsket. Jeg lurer på om dette er biologisk eller om det er en rent kulturell greie som til tross for den relative seksuelle frigjøringen fortsatt er imprentet hos kvinner. Et slags jomfruelig renhetsideal som blir ødelagt hvis man er for seksuelt utagerende, lignende det man finner i kulturer der kvinner har langt mindre bevegelsesfrihet.

Når jeg tenker meg om har jeg også hatt opplevelser som lett kunne vært en del av #metoo hvis kjønnsrollene hadde vært reversert, men tanken på at jeg skulle bli traumatisert av disse hendelsene virker helt fjern.

Jeg er også litt redd for at vi nå driver og bygger en kultur der folk ikke tør å være seksuelt frampå og ta noen sjanser. Det er det aller siste vi trenger i et land hvor alle er så reserverte allerede.

Det er forskjell på trakassering og voldtekt. Ble mest forbannet og kjeftet på vedkommende og ba henne pelle seg ut av dassen og det litt kvikt. Slik tror jeg flere kvinner også hadde reagert om de var i min situasjon. Jeg tror ikke man kan si at alle kvinner føler slik og at alle menn føler slik det er utrolig genraliserende.

Jeg fant ikke situasjonen jeg var i som på noe måte hyggelig.

Lenke til kommentar

Menn ser ut til å forholde seg helt annerledes til seksuelt aggressiv oppførsel hos kvinner enn omvendt, selv når det er uønsket.

Forklaringen på dette er jo enkel: en mann er som regel mye sterkere enn en kvinne, og kan dermed regne med å kunne klare å sette en stopper for ting før de går for langt.

Se for seg at den seksuelt aggressive oppførselen kommer fra Bole-Ole som veier 30 kilo mer enn deg. Sånn har damer det hele tiden.

Lenke til kommentar

Det er nok mye sannhet i det som skrives i åpningsposten. Jeg synes kulturredaktøren i Aftenposten illustrerte dette veldig godt da hun "sto frem" med historien om at hun en gang ble forsøkt kysset av en mann på byen, som så lot seg høflig avvise. Da har man dratt seksuell trakassering ol. til det absurde der helt uskyldige forsøk havner innunder denne definisjonen, og til gjengjeld drukner reelle overgrep i en suppe av alt og ingenting. 

Så kan man spørre seg hvor mange kvinner som egentlig synes et forsøk på et kyss på byen er et overgrep, og ikke minst hvor mange kvinner som ser seg tjent med at menn ikke tør å ta initiativet. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/2M8LR/Det-enkleste-er-a-holde-munn-om-seksuell-trakassering-Det-gjorde-ogsa-jeg--Sarah-Sorheim

Endret av herzeleid
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Menn ser ut til å forholde seg helt annerledes til seksuelt aggressiv oppførsel hos kvinner enn omvendt, selv når det er uønsket.

Forklaringen på dette er jo enkel: en mann er som regel mye sterkere enn en kvinne, og kan dermed regne med å kunne klare å sette en stopper for ting før de går for langt.

Se for seg at den seksuelt aggressive oppførselen kommer fra Bole-Ole som veier 30 kilo mer enn deg. Sånn har damer det hele tiden.

Det er nok noe i det. Samtidig er det mange godt trente kvinner der ute, og mange menn er ikke spesielt mye større og sterkere enn kvinner. Jeg tror dette handler like mye om kultur og holdninger som det rent fysiske styrkeforholdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...