phelos Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Dette gjelder en kamerat: Når han kjører spill, feks CM 03/04 så låser eller restarter pc'en seg ved innlasting av spillet. Han har et Geforce3 TIxxxx grafikkort, athlon 2200+ processor, winXPpro. CPU har en temp på 66 grader. Noen forslag til hva som kan være galt? Kan det være innstillinger i BIOS som bestemmer maxtemp før pc skal restartes eller noe som kicker inn? Alle tips mottas med Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Ville sjekket BIOS for "CPU Shutdown at 'C" eller noe... Ville også ha sjekket at vifta er godt montert - syntes den var noe varm - ikke FOR varm, men allikevel... Gjelder det kun CM 03/04 så ville jeg ha sjekket forumet til CM. Lenke til kommentar
dominus Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) kan være mye som forårsaker den feilen. eksempelvis minnefeil eller at cpu'en har abnormal temp (dog 66 grader er ikke abnormalt om det er ved full cpu belastning).. eller som oslo72 sier.. (hvorfor tenkte ikke jeg på det??) Endret 10. desember 2003 av dominus Lenke til kommentar
tomb27 Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Heisann. Det er ikke kun ved bruk av CM, prøvde Matrix for noen uker siden, og da skjedde det samme, fikk loaded spillet og spilt en liten stund, før den restartet. Har prøvd det meste nå, har egentlig lyst til å kaste den ut vinduet, men det her jeg ikke hjerte til! Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Antar du er kameraten til "phelos". Har du vært inne i BIOS og sjekket om det er noen temperatur-innstillinger der? Hva slags hovedkort har du? Lenke til kommentar
phelos Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 Tomb27 er da han som har "problemet" her. Vælkømmin Lenke til kommentar
tomb27 Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Abit et eller annet, har ikke sjekket BIOS, da jeg ikke hadde peiling på at det kunne være innstillinger der. Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Dette gjelder en kamerat: Når han kjører spill, feks CM 03/04 så låser eller restarter pc'en seg ved innlasting av spillet. Han har et Geforce3 TIxxxx grafikkort, athlon 2200+ processor, winXPpro. CPU har en temp på 66 grader. Noen forslag til hva som kan være galt? Kan det være innstillinger i BIOS som bestemmer maxtemp før pc skal restartes eller noe som kicker inn? Alle tips mottas med eh dette er varmt... burde ligge på rundt 40-60 grader ikke mer.. og 60 Grader bør være ved en god arbeids temperatur Lenke til kommentar
tomb27 Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Så Evilman du tror at jeg trenger en ny vifte? Eller kan jeg montere en ny vifte et annet sted inni maskinen? Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Abit et eller annet, har ikke sjekket BIOS, da jeg ikke hadde peiling på at det kunne være innstillinger der. Det trenger ikke å være det, men antageligvis er det det. Sjekk - og gi beskjed når du har gjort det. Har du overklokket noe? Kneler PCn noen ganger selv om den ikke blir belastet, eller er det kun ved kjøring av programmer? I såfall tyder mye på at enten CPU, minne eller skjermkortet blir for hardt belastet. Ville også ha sjekket at CPU-vifta går greit rundt. Har du hatt problemet lenge? Hadde du gjort noen endringer (ny harddisk, nytt skjermkort etc) når feilen oppstod? Maaaaange spørsmål Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 men dere får ikke se feilmeldinga? på dette minne dump eller lignende? swap minne brikkene mellom minne bankene slik at dere eliminerer at det er minne bank feil men kanskje minne feil det kan være feil på skjermkort prøv å dytt dette bedre på plass ikke ta for hardt i kan også være cpuen 66 grader syns jeg er utrolig høyt det klarte til og med ikke min 1.46 amd athlon xp 1700 på en god sommer dag. selv med Høy belastning i 6 timer (100%) jeg ville også holdt ett øye med dette,, Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Så Evilman du tror at jeg trenger en ny vifte? Eller kan jeg montere en ny vifte et annet sted inni maskinen? fler måter å angripe dette problemet på men noen vifter me dhøy luft gjenom strømmning vil hjelpe og en ny cpu vifte er ikke å forakte. eller vannkjøling er en grei liten sak Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Så Evilman du tror at jeg trenger en ny vifte? Eller kan jeg montere en ny vifte et annet sted inni maskinen? Forsøk først og fremst å ta av sidedekslet på kabinettet slik at PCn får trekke litt deilig frisk luft... Burde absolutt ikke overstige 60'C, men samtidig tviler jeg på at PCn din shut'er ned pga 66 grader. Sjekk BIOS mener nå jeg... EDIT: Ikke invester i vannkjøling før du i det minste VET at det er temperaturen som er problemet. Endret 10. desember 2003 av oslo72 Lenke til kommentar
tomb27 Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Abit et eller annet, har ikke sjekket BIOS, da jeg ikke hadde peiling på at det kunne være innstillinger der. Det trenger ikke å være det, men antageligvis er det det. Sjekk - og gi beskjed når du har gjort det. Har du overklokket noe? Kneler PCn noen ganger selv om den ikke blir belastet, eller er det kun ved kjøring av programmer? I såfall tyder mye på at enten CPU, minne eller skjermkortet blir for hardt belastet. Ville også ha sjekket at CPU-vifta går greit rundt. Har du hatt problemet lenge? Hadde du gjort noen endringer (ny harddisk, nytt skjermkort etc) når feilen oppstod? Maaaaange spørsmål Jeg har ikke overklokket noe, men han jeg kjøpte skjermkortet av kan ha gjort dette. Skal sjekke litt mer når jeg kommer meg hjem. Ja, det hender at den restarter uten belastning! Men dette skjer veldig sjelden. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Tror vi kan slå fast at du bør investere i en ny CPU-vifte uansett - PCn din skal IKKE nå 66'C uten å bli belastet... Lenke til kommentar
tomb27 Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 men dere får ikke se feilmeldinga? på dette minne dump eller lignende? swap minne brikkene mellom minne bankene slik at dere eliminerer at det er minne bank feil men kanskje minne feil det kan være feil på skjermkort prøv å dytt dette bedre på plass ikke ta for hardt i kan også være cpuen 66 grader syns jeg er utrolig høyt det klarte til og med ikke min 1.46 amd athlon xp 1700 på en god sommer dag. selv med Høy belastning i 6 timer (100%) jeg ville også holdt ett øye med dette,, ingen feilmelding i admin tools nei, det er det som er så rart. Skal sjekke skjermkortet og spørre om det er justert noe av han jeg kjøpte det av. Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Tror vi kan slå fast at du bør investere i en ny CPU-vifte uansett - PCn din skal IKKE nå 66'C uten å bli belastet... regner med at det er dette som er det store problemet. og med en gang den får belastning vil den automatsik overstige en vis grad standard er 70 eller 75 c. og bedre luft eller kjøling vil hjelpe på dette. men grunnen til at man sa vannkjøling er for å kvitte seg med støy . Lenke til kommentar
tomb27 Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 vannkjøling koster bare 1000 spenn, så det bør være bra nok! Fant en på psdata, og den bør holde! Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 vannkjøling koster bare 1000 spenn, så det bør være bra nok! Fant en på psdata, og den bør holde! Lykke til - se opp for vannlekkasje... Lenke til kommentar
tomb27 Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Jippi, det ser ut som jeg har løst problemet. Jeg fjernet den ene cd rommen og mine 2 harddisker lå nesten inntil hverandre, så jeg flyttet den ene litt ned, og så funket alt sånn som det skal. Spilte CM i hele går nesten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå