Landeplagen Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Jeg mottar snart en D-Link DSL-321B som jeg tenkte å sette opp som modem, som sender videre til en Asus RT-AC68U ruter. Nettleverandør er NextGenTel, via ADSL2+. Jeg har forstått det slik at NGT bruker PPPoE, og jeg har kundenummeret og aktiveringspassordet klart. Brukernavnet er visstnok følgende: P + kundenummer - 10000. Er det noe mer utover dette som bør konfigureres? Lenke til kommentar
Jokkmokk med sokk Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Evigheter siden jeg har satt opp noe slikt, men da måtte jeg også sette VP og VC verdier. Vet ikke hva de er hos Nextgentel, men fant litt om det i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1198854 Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 16. november 2017 Forfatter Del Skrevet 16. november 2017 (endret) Har sett en del tråder om temaet. Den du linker til har jeg ikke sett. Har så vidt snakket med NGT support på twitter. De virker ikke overbegeistret for å hjelpe meg, i og med at det er tredjeparts modem. De ville ikke engang bekrefte hvorvidt jeg må bruke PPPoE eller ikke... Edit: Flere kilder som skriver at VPI/VCI skal settes til enten 1/32 eller 1/33. Endret 16. november 2017 av Landeplagen Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 21. november 2017 Forfatter Del Skrevet 21. november 2017 NextGenTel kundestøtte sier at... ettersom linjen ligger med DHCP løsningen skal det ikke være nødvendig med brukernavnet Jeg regner med dette betyr at jeg ikke skal benytte PPPoE, men heller Dynamic IP. Har fått det nye modemet, og ser den støtter DHCP, men har så langt ikke kommet meg på nett. Ser den fortsatt må ha VPI/VCI-verdier og en MAC-adresse. Regner med at man skal gi den MAC-adressen til modemet? Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 21. november 2017 Forfatter Del Skrevet 21. november 2017 (endret) Da kom man på nett med D-link modemet, og dette var altså ikke via PPPoE, men dynamisk IP (DHCP). Svaret var at VPI/VCI-innstillingene ikke var riktige. Etter å ha sett denne posten, prøvde jeg VPI = 8, VCI = 35, og det ser ut til å fungere. Jeg går ut i fra at vi er tilkoblet Telenor sitt utstyr. Legger ved innstillingene her, slik at de som måtte ha problemer kan få en pekepinn. Connection type = 1483 Bridged IP LLC MAC address = *MAC-addressen til modemet* NAT = Enable IGMP = Disable Default route = Enable VPI = 8 VCI = 35 Virtual circuit = Enable Service category = UBR PCR = 0 SCR = 0 MBS = 0 Endret 21. november 2017 av Landeplagen 1 Lenke til kommentar
Fishman1 Skrevet 30. desember 2017 Del Skrevet 30. desember 2017 Kan man gjøre noe slikt med et Router også? vill helst ikke ha noe som helts utstyr fra NG i hus. Har kun VDSL linje og Inteno dg150. koblet til en zyxel nbg6602 og hadde markant bedre wifi dekning og overføringer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Kan man gjøre noe slikt med et Router også? vill helst ikke ha noe som helts utstyr fra NG i hus.Da må du ha router med kompatibelt modem innebygd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå