Gå til innhold

Dårlig med for mye ram?

Venuckt

Anbefalte innlegg

Hei, godtfolk!

Det har seg sånn at jeg hadde 8GB DDR3 ram og kjøpte 16GB ekstra. Jeg sjekket nå også en sånn bottleneck greie på nettet for å finne ut hva jeg trenger for å få en liten upgrade, og den sier at prossesoren min fungerer best med 16GB ram, ikke 24GB. Jeg tenkte jo selvfølgelig, jo mer jo bedre.

Kan dette stemme?

Et lite ekstra spørsmål: Jeg har 4 memory slots i hovedkortet mitt og har hørt noe om at 2 av dem blir prioritert over de to andre, er det riktig? Om det, så har jeg 2 blåe og 2 svarte slots, hvem er prioritert?

Takk på forhånd

Endret av Venuckt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har sannsynligvis to minnekanaler, og bør fylle dem opp likt. Så har du 8GB i den ene kanalen bør du ha 8GB i den andre, har du 16GB i den ene bør du ha 16GB i den andre, osv. 8GB i en og 16GB i den andre blir skjevt, og CPUen kan ikke dra nytte av to minnekanaler.

Om CPUen ikke kan kan dra nytte av to minnekanaler, hvorfor er det da to av dem?

Lenke til kommentar

Nå bommer du vel litt, Sokkalf? Pc'en vil kunne benytte seg av dual-channel minne uansett om du har 8GB brikke i en slot og 16GB brikke i den andre slotten med samme farge. Det blir bare ikke optimalt utnyttet.

Samtidig er det kjent at 2 minnebrikker i dual-channel er bedre en 4 minnebrikker i dual-channel på grunn av timing og andre innstillinger som gjør at ram opererer litt tregere. 

Har du 3 brikker vil dette bli enda mindre optimalt da den prøver å bruke dual-channel på 3 spor, som den ikke klarer å kjøre synkront med ytelse som igjen sier at du får litt lavere ytelse der og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...