Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleiers tilgang til bolig

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et studenthus, og forstår at det er behov for tilgang til boliger iblant, men har aldri vært borti lignende! Flere ganger i måneden (hver måned!) sender de ut en massemail med noe sånt som "vi skal blablabla, kommer innom mandag-onsdag 0800-1600, er du ikke der når vi kommer låser vi oss bare inn". Er dette innafor...? Slik jeg har forstått så skal man ha en konkret avtale med leietaker før man bare kan låse seg inn? Det er jo umulig å forholde seg til så uspesifikke avtaler, og det er ubehagelig å til stadig ha folk som bare låser seg inn om det passer eller ikke. Det går jo veldig utover privatlivet til folk?

Denne gangen følte jeg var siste dråpen i begeret, enten så må jeg finne noe grunnlag for å få stopp på dette her, eller så flytter jeg, drittlei!

Tips?

Anonymous poster hash: 94dd9...c4d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De må gjøre det sånn når de har såpass mange folk å forholde seg til. Da går det ikke så lett med individuelle avtaler for alt mulig. Det står det sikkert noe om i kontrakten om du har lest den.

Jeg har aldri hørt om at det skjer så ofte noe sted da, men det handler vel om hva slags vedlikehold de skal utføre på hyblene. 

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utleier har kun adgang til å låse seg inn i en utleid bolig hvis det er akutt fare for skade på byggmassen. Alt annet skal avtales i rimelig tid før de skal inn.

Varsel om at de kommer er ikke en avtale. At de har mange boliger de skal inn i, er ikke grunnlag for å låse seg inn uten samtykke.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Utleier har kun adgang til å låse seg inn i en utleid bolig hvis det er akutt fare for skade på byggmassen. Alt annet skal avtales i rimelig tid før de skal inn.

Varsel om at de kommer er ikke en avtale. At de har mange boliger de skal inn i, er ikke grunnlag for å låse seg inn uten samtykke.

Hvis de varsler og leietaker ikke besvarer på noen måte er vel tie samtykke? (Jeg aner ikke, men vil da tro det)

TS: kan du ikke bare kontakte de og si at det ikke passer det angitte tidspunkt og så avtale på nytt?

Anonymous poster hash: 24bdf...f92

Lenke til kommentar

De må gjøre det sånn når de har såpass mange folk å forholde seg til. Da går det ikke så lett med individuelle avtaler for alt mulig. Det står det sikkert noe om i kontrakten om du har lest den.

Jeg har aldri hørt om at det skjer så ofte noe sted da, men det handler vel om hva slags vedlikehold de skal utføre på hyblene. 

Det er ingen unnskyldning. Hvis man eier mye, må man ansette nok folk til at man kan drive forsvarlig, og ikke skyve problemet over på leieboerne.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tror dessverre du må politianmelde dem når dem tar seg inn ulovlig for å se noe fremgang på dette. Det er jo tross alt innbrudd.

Jeg forsøkte ringe og sende skriftlige svar om at jeg ikke godtok at de låste seg inn uten avtale, noe dem ignorerte helt og låste seg inn uansett.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar

Det er ingen unnskyldning. Hvis man eier mye, må man ansette nok folk til at man kan drive forsvarlig, og ikke skyve problemet over på leieboerne.

Flere ansatte=høyere leiepriser. Problemet blir uansett skjøvet til leieboerne.

Siden dette er snakk om studentboliger er vel målet å få lave leiepriser.

Det står vanligvis også noe om utleiers mulighet til å låse seg inn på hybelen i kontrakten som det ikke virker som om OP har lest.

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere ansatte=høyere leiepriser. Problemet blir uansett skjøvet til leieboerne.

Hvis det ikke er mulig å drive etisk og økonomisk forsvarlig, er det bedre å legge ned driften, enn at det skal gå ut over uskyldige. Sende et signal til styresmaktene om at det er umulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...