Bone Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 (endret) Hei,I det siste har PCen min begynt å restarte seg selv noen turer.. En gang om dagen, kanskje mer, kanskje mindre.Det er ikke når jeg bruker den. Den står aller mest idle.Den står egentlig på 24/7, men sitter ikke så mye ved den.Ved oppstart igjen, får jeg ingen beskjed om at den har restartet av noen spesiell grunn.Hatt komponentene i et par-tre år? Kjører Windows 10. Ikke installert noen nye programvare. Oppfører seg generelt normalt.Noe logg man kan kjøre for å se hva som har skjedd? Et program man kan installere for å se?Takk for all hjelp. Endret 16. november 2017 av Bone Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Første sted å sjekke er "Reliability Monitor". Her kommer det også informasjon om restart pga oppdatering. Neste spørsmål er om det er noe galt med Windows eller hardware. En grei måte å sjekke det er å boote en Linux minnepinne og la den kjøre. Hvis det fortsetter å restarte så må det være et hardware problem. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 1. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2018 Hei, og takk for svar! Ble nok beklageligvis en noe sen tilbakemelding fra min side. Jeg har sett litt på denne "Pålitelighetsovervåkningen", og den har noen kritiske hendelser noen ganger om dagen. - Maskinvarefeil - Sluttet å svare, og ble lukket - Windows ble ikke avsluttet riktig (antar at dette kommer når den henger seg helt, og jeg ikke har noe annet valg enn å bruke reset-knappen) - Operativsystemet har sluttet å virke - Uventet avslutning Det er disse jeg har fått varierenede ganger av. Ikke testet noen linux-minnepinne enda. Link til noe du/dere anbefaler? Har startet GPU-Z og finner at GPU-temperatur ligger på 59 grader. Viftehastighet ligger per nå på 9 %, og RPM hopper veldig mellom 0 og 7xx. Altså, hva monitoren sier/viser. Jeg hører ingen spesielle ulyder. Har også testet en sånn "minnetest" her med Windows 10, hvor den startet opp og kjørte en test før Windows kjørte, i "DOS". Den var OK. Utførte sånn simpel test under Disk Tools av HDD-ene mine. Ingen feil der. Skal sies at jeg SYNES at når PC-en er på tur til å klikke, så bråker den noe veldig, jobber veldig på høygir. Og jeg SYNES/TROR det er HDD#2 (ikke #1 SSD-en) en den som bråker noe veldig. Vet ikke helt hva annet det kan være. Men, jeg vet ikke helt hva som "trigger" at HDD-en skal starte problemet heller, og at alt ikke skal klikke så veldig.. Takk igjen for hjelp og tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 Instruksjon for å lage en bootbar Ubuntu minnepinne: http://www.instructables.com/id/How-to-make-your-own-Ubuntu-LiveUSB/ Det som er viktig å få med seg er: Minnepinnen må formateres, dvs tidligere innhold forsvinner. Ikke installer Ubuntil på disken! For sikkerhets skyld kan du koble fra diskene, så unngås misforståelser. Når PC bråker som du nevner, så må det vel være en vifte som går for fullt? En HDD kan ikke "bråke noe veldig". Se på detaljer for din "Maskinvarefeil", hva står det på 'Problemhendelsesnavn'? Lenke til kommentar
Bone Skrevet 1. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2018 Her kommer feilmelding angående Maskinvarefeil: Problemhendelsesnavn: LiveKernelEventKode: 141Parameter 1: ffffaa00d631f4a0Parameter 2: fffff80a7bfb7608Parameter 3: 0Parameter 4: 1d30OS-versjon: 10_0_16299Service Pack: 0_0Produkt: 768_1OS-versjon: 10.0.16299.2.0.0.768.101ID for nasjonal innstilling: 1044 Her er feilmelding angående Uventet feil Problemhendelsesnavn: BlueScreenKode: d1Parameter 1: ffffb0809894c000Parameter 2: 2Parameter 3: 0Parameter 4: fffff804743e2dcdOS-versjon: 10_0_16299Service Pack: 0_0Produkt: 768_1OS-versjon: 10.0.16299.2.0.0.768.101ID for nasjonal innstilling: 1044 Skal også sies at mellom min første post, og når jeg svarte nå tidligere igjen, så har jeg formatert C på nytt, og lagt inn Windows 10 på nytt, så slikt sett skal det ikke være mye "tull" mtp installasjonen. Angående HDD-bråk, så føler jeg allikevel at det er den som bråker.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 Angående HDD, så kan den bråke ved å sette deler av kabinettet i resonans. Men det er mere et konstant problem, aldri knyttet til at PC feiler. Eneste jeg ellers kan tenke på er at spindelen bråker pga utslitte lager, og da er det å forvente at disken feiler. Men det burde ikke får Windows til å crashe når det ikke er OS disken (antar HDD er til lagring og SSD er til Windows). LiveKernelEvent 141: vet ikke hva det skyldes, men finner mange treff. F.eks http://windowsreport.com/fix-live-kernel-event-141-error/ Bluescreen kode D1 har muligens noe med drivere til skjermkort å gjøre. https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/bluescreen-bccoded1/ce6eb915-5223-4eb7-b122-ef33167b123e Lenke til kommentar
Bone Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2018 Takk igjen! Når jeg Googlet selv, så fant jeg også disse linkene, men jeg ble ikke helt klok på dem. Men, det var snakk om grafikkort, blant annet, slik som her. Det var derfor jeg formaterte C og la inn Windows 10 på nytt. Og ja, SSD OS-disken. Fikk ny Uventet avslutning i dag: Først fikk jeg i minuttenene/timen før: Sluttet å virke Windows ble ikke avlsuttet riktig Operativsystemet har sluttet å virke, så Uventet avslutning, med følgende detaler: Problemhendelsesnavn: BlueScreenKode: fdParameter 1: aParameter 2: b5Parameter 3: 1Parameter 4: ffffffffc0000054OS-versjon: 10_0_16299Service Pack: 0_0Produkt: 768_1OS-versjon: 10.0.16299.2.0.0.768.101ID for nasjonal innstilling: 1044 Nyeste drivere til Nvidia er lagt inn. Jeg prøvde også Ubuntu i går: Vet ikke om jeg valgte noe feil noe sted.. Formateringen ble NTFS, ikke FAT32, om det har noe å si. Minnepinnen er 64GB. Når jeg skulle velge hva slags installasjon, så var det bare "Unbuntu". Fikk noen feilmeldinger. Og jeg kunne velge to typer boot, en med og en uten noe "acpi"(?) husker virkelig ikke. Prøvde begge. Legger ved skjermbilder. Prøvde å laste opp en videosnutt av når "noe" bråker, men fikk beskjed om at jeg ikke hatt tillatelse til å laste opp denne filtypen (.mp4). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Muligens jeg valgte en for dårlig side for å forklare hvordan en Linux USB lages. Er ikke noe jeg gjør ofte, men er sikker på at den ikke skal formateres til NTFS. Se om denne forklarer det bedre: https://www.howtogeek.com/howto/linux/create-a-bootable-ubuntu-usb-flash-drive-the-easy-way/ Lenke til kommentar
Bone Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2018 Da fikk jeg "kjørt" Ubuntu. Fulgte den nye oppskriften og det så ut til å fungere.. Den prosessen, i hvert fall.. Det klikket allikevel. Jeg kjørte to valg: Prøv Ubuntu uten å installere, men først prøvde jeg å "teste disk for feil" (eller hva det sto) noen ganger. Alle med samme feil. Få sekunder senere så klikker alt. Jeg prøvde å ta et raskt bilde av det som fort forsvant på skjermen før det "nedre" bildet bare hang seg og ble værende slik. Først var dette på skjermen et halvt sekund Dette bare "hang" seg. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Tror symptomene peker mot defekt grafikkort. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Da har jeg fått testet litt.. Men, ingen hell. Jeg kjører SLI. MSI GeForce GTX 979 4GB. Hovedkort MSI X99S Gaming 7, 2011-3 Prøvde ett og ett skjermkort, og byttet også plass på dem. Så 4 tester totalt. Ett skjermkort alene, og så det skjermkortet i slot-en til der den andre var. Så det samme med det andre skjermkortet. Samme resultat som tidligere. Jeg kommer til boot-menyen, trykker enten "test drive for defects", eller "run Ubuntu without installing". Men, det henger seg og klikker med én gang. Ikke mange sekundene det går før det er stopp. Har også testet USB-en med Ubuntu i en veldig mye eldre PC, og den fungerte der, så den skal være i orden. Takk igjen for tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
Bone Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 Noen andre tips til hva jeg kan prøve? Synes det er litt rart at det ikke har blitt laget et komplett feilsøkingsprogram? Eller finnes det? Synes det er litt rart hvis begge grafikkortene mine skal ha fått samme feil, eller er dette vanlig nok? Og, hva er det Ubuntu gjør som er slik et god test på maskinvarefeil? Takk igjen! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 (endret) Tror vi kan konkludere med ubuntu ikke er å stole på for ny maskinvare. Prøv windows 10 er det ikke noe problemer der er det ikke noe maskinvare feil. Vet ubuntu\kubuntu er dårlig på drivere og MSI\gigabyte hovedkort. Kjøp ny SSD disk eller ta full formattering av SSD disken\harddisken og prøv igjen, hvis det da feiler med windows 10 installasjon må det være skjermkort\hovedkort som er problemet. Har maskinen vært overklokket? Eller kan det være windows oppdateringer som gjør pcen restartes? Endret 5. januar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 Med full formatering, mener du slik "deep formatering"? Husker ikke helt den betegnelsen.. Som jeg skrev over, mellom min første og andre post, så installerte jeg Windows på nytt. Og i den prosessen fjerner jeg alltid partisjonen og legger opp på nytt, så den tar en slags hurtigformaterint før den legger inn Windows 10. Windows 10-installasjonen fungerte som bare det, og alle oppstarter fungerer alltid. Det er etter litt tid, noen timer, flere timer, halvt og helt døgn, at den plutselig begynner å "jobbe veldig hardt" (høres det ut som), hvorpå den så henger seg helt slik som beskrevet tidligere. Den trenger ikke nødvendig å gjøre noe, at jeg bruker den, da den står en del idle. Takk for tilbakemelding! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Ja for hurtig formattering fjerner ikke virus eller annet. Koble fra andre harddisker også, hvis en ny SSD disk eller full formattering av den gamle gir samme problem. Kan du si tempraturene? Hardware monitor etc. Kan jo være noe der. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 Hva slags virus vil det være? Så, hvis jeg booter opp en Windows USB, og under innstillingene velger partisjonen tilhørende SSD, som jeg så sletter og allokerer på nytt, for så å formatere og så legge inn Windows på en "ren" disk, så kan det fortsatt være virus der? Hvordan foretar jeg en sånn "deep formatering"? Er ikke det som tar latterlig mange timer? Jeg hadde temperatur på grafikkortet, som lå rundt 58-59 idle.. Hva kan jeg bruke for å kontrollere resten av maskinvaren igjen? Lenke til kommentar
Bone Skrevet 21. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2018 Skulle oppdatere denne, tenkte jeg.. Jeg måtte endre på noe NDU i registeret Once in the Registry Editor, you will need to navigate to Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Ndu and then from the right hand section of the window double click Start in order to be able to edit the Value data setting. It will probably be 2 but changing this to 4 will disable the ndu. I would suggest that a backup of the registry is performed prior to the change and this can be done by choosing File, Export to create the backup although it is a simple matter to change the setting back to the original number. Så det var ikke noe hardware-feil. Vet ikke hvordan det plutselig begynte å skje noe galt, kan ikke si at jeg endre på noe i forhold til hvordan det var før til hvordan det ble. Men, dette fikset alt, i hvert fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå