Gå til innhold

Ferske Fisker hevder de har revolusjonerende batteriteknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åboy. La oss regne litt på dette.

 

Vi antar forbruk på 200 Wh/km, og får ca 160 kWh batteri.

 

Om dette skal lades på ett minutt trenger man en ladekapasitet på 9600 kW, eller nærmere 10 MW.

 

Batterispenning er typisk 3-400 V, men la oss si 500 V konstant ladespenning for eksemplets skyld.

Det gir (ved effektfaktor=1) en strøm på nesten 20 000 ampere

 

 

Utfordringer:

- Kraftelektronikk i MW-klassen er stort. Vi snakker om noe ala en buss.

- Strøm. Denne er altfor høy og krever uhørte ledertverrsnitt

- Spenning, denne er for lav for å støtte slike effekter siden strømmen blir så uhørt stor. Skal man øke spenningen må man likevel transformere den ned igjen siden en høyspenningsmotor er stor og tung og ikke ville passet i en bil.

 

 

Uansett hvordan man snur og vender på dette så høres det ut som fantasi.

Selv ved en typisk 20-80% lading trengs det mange tusen kilowatt i ladeeffekt for å nærme seg et minutt.

 

Ved ti minutter og 20-80% så er vi på 576 kW. Dette begynner å nærme seg realistisk.

 

 

(Edit: ser at de har gjort seg noen av de samme betraktningene i artikkelen også)

Endret av Twinflower
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hvorfor så negative? Jeg tviler ikke på at de allerede i dag har prototyper klare som kan oppnå disse fantastiske tallene, i laboratoriet vel og merke.. ;)

 

De har gitt seg selv 5-6 år til å kommersialisere batteriet, tidsmessig er det vel overkommelig, det store spørsmålet er vel heller om de klarer å holde seg flytende økonomisk frem til da.

Lenke til kommentar

Åboy. La oss regne litt på dette.

 

Vi antar forbruk på 200 Wh/km, og får ca 160 kWh batteri.

 

Om dette skal lades på ett minutt trenger man en ladekapasitet på 9600 kW, eller nærmere 10 MW.

 

Batterispenning er typisk 3-400 V, men la oss si 500 V konstant ladespenning for eksemplets skyld.

Det gir (ved effektfaktor=1) en strøm på nesten 20 000 ampere

 

 

Utfordringer:

- Kraftelektronikk i MW-klassen er stort. Vi snakker om noe ala en buss.

- Strøm. Denne er altfor høy og krever uhørte ledertverrsnitt

- Spenning, denne er for lav for å støtte slike effekter siden strømmen blir så uhørt stor. Skal man øke spenningen må man likevel transformere den ned igjen siden en høyspenningsmotor er stor og tung og ikke ville passet i en bil.

 

 

Uansett hvordan man snur og vender på dette så høres det ut som fantasi.

Selv ved en typisk 20-80% lading trengs det mange tusen kilowatt i ladeeffekt for å nærme seg et minutt.

 

Ved ti minutter og 20-80% så er vi på 576 kW. Dette begynner å nærme seg realistisk.

 

 

(Edit: ser at de har gjort seg noen av de samme betraktningene i artikkelen også)

Ikke glem at om få år har vi oppdaget materialer som er superledende ved romtemperatur! Ligger sikkert en patent inne allerede. :p
Lenke til kommentar

Dette hadde selvfølgelig vært flott, i forhold til elektrisk transport. ( Selv om jeg har mer tro på mindre batterier og hydrogen som rekkeviddeforlenger.)

 

Men:

"Fordelen med dette er at teknologien skal kunne rulles ut i eksisterende batteriproduksjonsfasiliteter uten at det er behov for omfattende modifikasjon av produksjonslinjen"

 

Hvis dette hadde vært  sant & rundt hjørnet, er nok ikke en eventuell ombygging av produksjonslinjen  noe stort og vanskelig eller stor kostnad i dette bildet.

 

Det virker heller som om noen ( ingen nevnt, ingen glemt ) har lært markedsføringstriks av Steve Jobs og Ludo-fantastisk.

Merkevarebygging er bygging godt nok alene,  for noen.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

"patenter som ikke er publisert" finnes ikke (med svært få unntak på det militære området).

 

Er det patent så er det publisert; er det ikke publisert så er det i beste fall en patentsøknad og om den noen gang blir patent er usikker. Det blir ofte det, men gjerne nokså forskjellig til det som man søkte om i starten...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres for godt ut til å være sant, men jeg har lyst til å legge godviljen til og tenke litt på hva som kan være realistisk og hva som høres ut som E-cat eller EM-drive. Et av hovedproblemene med faststoffbatterier er ladningenes mobilitet i "elektrolytten", altså treg lading og treg utlading. At de nå skal klare å flytte grensen så til de grader høres derfor urealistisk ut med mindre det er snakk om batteribytte. Da er det selve batterienes egenskaper jeg mener er problemet, ikke kraftoverføringen. Kraftoverføring kan som nevnt tidligere løses med både høyere spenning og høyere strømstyrke. Parallelliteten til batteriene er i teorien mulig å koble om mellom lademodus og kjøremodus. Setter man f.eks 10 000 celler a 3,7V i serie så kan man potensielt bruke over 37 000V ladespenning. Mye, men overkommelig rent teknisk. Brannsikkerheten og berøringssikkerheten må selvsagt høynes kraftig. Ikke uoverkommelig det heller. I teorien kan kraftnettet dimmensjoneres for å ta laster i megawatt-området, men prisen gjør dette urealistisk. En annen ting som derimot er realistisk er å ha batteribuffer på ladestasjonen. Dyrt det også, men ikke i nærheten så dyrt som å betale effektleddet til en megawatt-oppgradering av kraftnettet. 37 kV ville redusert strømstyrken til ~ hundre ampere, altså fult overkommelig.

 

En annen måte å løse det på er parallellkobling. Det er jo ikke sikkert Fisker ser for seg en flere meter lang fleksibel kabel. Har de en dockingstasjon som bilen parkeres i så kan de få langt kraftigere kobberskinner fra lader til bil. Dvs. fra batteri på stasjonen til batteri i bilen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Åboy. La oss regne litt på dette.

 

Vi antar forbruk på 200 Wh/km, og får ca 160 kWh batteri.

 

Om dette skal lades på ett minutt trenger man en ladekapasitet på 9600 kW, eller nærmere 10 MW.

 

Batterispenning er typisk 3-400 V, men la oss si 500 V konstant ladespenning for eksemplets skyld.

Det gir (ved effektfaktor=1) en strøm på nesten 20 000 ampere

 

 

Utfordringer:

- Kraftelektronikk i MW-klassen er stort. Vi snakker om noe ala en buss.

- Strøm. Denne er altfor høy og krever uhørte ledertverrsnitt

- Spenning, denne er for lav for å støtte slike effekter siden strømmen blir så uhørt stor. Skal man øke spenningen må man likevel transformere den ned igjen siden en høyspenningsmotor er stor og tung og ikke ville passet i en bil.

 

 

Uansett hvordan man snur og vender på dette så høres det ut som fantasi.

Selv ved en typisk 20-80% lading trengs det mange tusen kilowatt i ladeeffekt for å nærme seg et minutt.

 

Ved ti minutter og 20-80% så er vi på 576 kW. Dette begynner å nærme seg realistisk.

 

 

(Edit: ser at de har gjort seg noen av de samme betraktningene i artikkelen også)

Ekke noe problem dette, bare å bygge 1-2 atomreaktorer i hvert fylke, så heve me nok strøm.

 

Arbeidsplasser genererer det også.

Lenke til kommentar

Høres for godt ut til å være sant

 

Jeg kan godt tro på at det er sant og at de helt sikkert kan spytte ut batteriene i løpet av få år, men det som antagelig ikke skjer er at det blir mulig for mannen i gata pga. andre begrensinger. Å spytte ut enorme mengder energi er ganske lett, men det er ikke fullt så lett (Les; Billig) å gjøre det mulig på alle strømstasjoner rundomkring.

Lenke til kommentar

 

Høres for godt ut til å være sant

Jeg kan godt tro på at det er sant og at de helt sikkert kan spytte ut batteriene i løpet av få år, men det som antagelig ikke skjer er at det blir mulig for mannen i gata pga. andre begrensinger. Å spytte ut enorme mengder energi er ganske lett, men det er ikke fullt så lett (Les; Billig) å gjøre det mulig på alle strømstasjoner rundomkring.

 

Det er ikke der problemet ligger. Problemet ligger i å få høy effekt inn og ut av faststoffbatterier. Ikke i å få det inn og ut av ladestasjonen, så fremt de bruker batteri som buffer. Enkelt forklart kan det integrerte batteriet i ladestasjonen saktelade fra kraftnettet gjennom hele døgnet og utlade det i lynlading til en bil på kort tid uten at det belaster kraftnettet mer enn saktelading.

 

 

 

Vi har nok kraft her i landet, det er ikke der problemet ligger fo2re.

Har vi det lenger ? Vi selger jo den grisebillig ut av landet, og får kull og annen moro i retur.

 

Ja det har vi fortsatt. Formålet med eksporten er todelt. Det ene er balansekraft (selge dyrt, kjøpe billig). Det andre er å bli kvitt overskuddet vårt. Overskuddet er i et normalår på bortimot 10% av kraften vi produserer og prognosene er at vi får stadig mer overskuddskraft å kvitte oss med. Selv med full elektrifisering av hele bilparken vil vi ikke klare å bruke opp overskuddet selv. Så ja, kraft har vi nok av. Balansekraft har likevel et poeng. Grønne sertifikater er derimot en svindel skapt av papirflyttere og pengeflyttere.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Vi har nok kraft her i landet, det er ikke der problemet ligger fo2re.

Har vi det lenger ? Vi selger jo den grisebillig ut av landet, og får kull og annen moro i retur.

Det gjør vi ikke, vi importerer kanskje 5% pr år og eksporterer noe mer. Vi selger altså veldig lite kraft ut av landet.

Lenke til kommentar

 

 

Vi har nok kraft her i landet, det er ikke der problemet ligger fo2re.

Har vi det lenger ? Vi selger jo den grisebillig ut av landet, og får kull og annen moro i retur.

Det gjør vi ikke, vi importerer kanskje 5% pr år og eksporterer noe mer. Vi selger altså veldig lite kraft ut av landet.

 

Okidoki

 

http://www.statnett.no/Kraftsystemet/Data-fra-kraftsystemet/Import-og-eksport/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...