Gå til innhold

Ny rapport: - Konsulentene må kastes ut av det offentlige

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En miks av ansatte og konsulenter med overlappende kunnskap er gull. Konsulentene får ofte mye tyn, men de kommer og ofte inn med nye ideer og flytter på etablerte sannheter.

En ulempe med egne ansatte og spesielt i det offentlig er stillingsvernet. Ansetter du for mange som gir negativ throughput så stopper hele greien opp. Har du en konsulent du ikke er fornøyd med kan avtalen bare avsluttes.

• Liker 3
Lenke til kommentar

En miks er nok det beste, men hvis andelen blir veldig skjev til den ene eller andre siden så blir det dumt.  Er det snakk om en oppgave der man vet at man trenger folk hele tiden i lang tid så gir det mer mening å ansette noen, det er ikke vits å bruke mer penger på en konsulent når man kan ansette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En miks er nok det beste, men hvis andelen blir veldig skjev til den ene eller andre siden så blir det dumt.  Er det snakk om en oppgave der man vet at man trenger folk hele tiden i lang tid så gir det mer mening å ansette noen, det er ikke vits å bruke mer penger på en konsulent når man kan ansette.

Ikke alltid like lett å bare ansette. Ofte er lønnen satt i fastlagt system så en kan ikke tilby nok til å tiltrekke seg fast ansatte. Konsulentbruken derimot er det andre budsjetter på.

Lenke til kommentar

Ikke alltid like lett å bare ansette. Ofte er lønnen satt i fastlagt system så en kan ikke tilby nok til å tiltrekke seg fast ansatte. Konsulentbruken derimot er det andre budsjetter på.

Konsulenter koster mye mer enn en fast ansatt så det er en mulighet å justere ansattbudsjettet for å tilsvare lønningene folka får i konsulentfirmaet.

Så mener jeg ikke at man kun skal bruke ansatte heller, konsulenter kan regnes som en form for midlertidige ansatte som de man leier inn gjennom bemanningsbyråer. Det er selvfølgelig ikke helt det samme, men det får frem poenget med at konsulenter ikke bør kuttes ut helt.

Lenke til kommentar

Riktig bruk av konsulenter er alfa og omega!

Konkretiserte, mindre oppgaver med fastpris, så er du safe! Tåpeligste jeg ser er personer som går og gjør ingenting fordi firmaet kan fakturere for dem...

Hilsen konsulent!

Jeg har jobbet som konsulent i finans i 10 år, små korte oppdrag med fastpris er uaktuelt. Jeg sitter stort sett og programmerer 8 timer pr dag, kompetansen min er ekstremt etterspurt og jeg har konstant minst 5 tilbud på bordet. Det er tilbud og etterspørsel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...