Gå til innhold

Én av fem nordmenn åpner for bruk av dødsstraff. Hva mener du selv?

48 stemmer

1. 1. Er du for eller mot bruk av dødsstraff?

• For
      16
    • Mot
      32

Anbefalte innlegg

Personlig mener jeg det blir feil å si at det er galt å drepe, ergo er din straff å bli drept. 

Vil man se på det fra en annen side tror jeg at det å sitte innesperret i flere tiår kan være en større straff enn å bli drept.

Å ha folk i fengsel i årevis vil koste samfunnet enormt. Pluss at det er fare for at de kan rømme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig mener jeg det blir feil å si at det er galt å drepe, ergo er din straff å bli drept. 

Vil man se på det fra en annen side tror jeg at det å sitte innesperret i flere tiår kan være en større straff enn å bli drept.

Å ha folk i fengsel i årevis vil koste samfunnet enormt. Pluss at det er fare for at de kan rømme.

Prinsipper koster, det er derfor det er vanskelig å følge og holde de når de er under press.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dødstraff er ikke billig. AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er I stor grad nøytral til dødsstraff. Er ¨få tilfeller I norsk sammenheng som jeg mener kunne nå opp til den type straff. (ABB er en av få slike tilfeller) Hvis vi skal ha bør det være I tilfeller der det er absolutt null sjanse for at vedkommende som blir idømt dødsdom er uskyldig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er imot bruk av dødsstraff, men åpen for at det kan være den mest humane løsningen i et fåtalls saker.

Det gjelder forøvrig aktiv dødshjelp også selv om det blir litt OT.

Ja, i helt eksepsjonelle tilfeller hvor det både er snakk om ekstremt grov kriminalitet og skyldsspørsmålet er hevet over enhver tvil. Et godt eksempel på en slik sak ville vært Breivik. I slike tilfeller ser jeg ingen etiske innvendinger mot dødsstraff.

Enig, men tror nok at man må gjennom et ganske så langvarig forsøk på rehabilitering før man kan konkludere seg frem til en.. dødelig løsning. Ba dum tss.

Dette inkluderer også Anders Breivik eller Fjotolf Hansen eller hva han nå heter om dagen.

Hvis man er skyldig i så grov kriminalitet som ABB så jeg synes ikke rehabilitering skal vurderes. Selv om det faktisk hadde vært mulig å gjøre ham til en funksjonell borger så ville det brutt med folkets rettferdighetssans at man kan gjennomføre en slik handling, ta et kurs og så være ute i samfunnet igjen. Rehabilitering er det beste for mange kriminelle, men poenget med rettssystemet er ikke bare å rehabilitere men også å straffe.

Ja, i helt eksepsjonelle tilfeller hvor det både er snakk om ekstremt grov kriminalitet og skyldsspørsmålet er hevet over enhver tvil. Et godt eksempel på en slik sak ville vært Breivik. I slike tilfeller ser jeg ingen etiske innvendinger mot dødsstraff.

Hva med Orderud-saken hvor tre folk ble skut og drept, Baneheia-saken hvor to små jenter ble voldtatt og drept samt Holmlia-saken hvor en tenåring ble knivstukket og drept fordi han var mørk i huden?

Jeg kjenner ikke detaljene i sakene godt nok til å vurdere om skyldsspørsmålet her faktisk er hevet over enhver tvil, eller om det kan være andre formildende omstendigheter. Jeg vil nøye meg med å si at det er en type saker der dødsstraff i det minste kunne blitt vurdert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man drepe for å vise at det er galt og drepe? Trodde vi hadde kommet lengre, men dengang ei...

Det er lett å kalle seg sivilisert når man har det godt og trygt, men som vi ser endres verden dramatisk og alt går i revers. Det gjør at aksept for vold, dødstraff og tortur øker. Media forer oss med autentisk vold, tortur og misshandling og folk vil bare ha mer.

Verre vil det bli om velstanden og tryggheten forsvinner.

Carl Gustav Jung skrev noe slikt som at på tross av at mennesket blir mer modent, opplyst og utviklet, blir dets sjel stadig mørkere. Verden begynner å bli grotesk og ingen trodde at konsentrasjonsleire og Hitlertyskland kunne skje igjen, men jeg tror det blir værre i vår tid. Hvem husker ikke CIAs torturfly over Europa og et helt Europa som holdt kjeft...

Jeg tror verden har dårlig ledelse og har hatt det lenge, og det mangler ikke på gode ledere, men de slipper ikke til. Kapital og undergrunnsamfunn gir oss de umodne, løgnaktige og krigerske lederne

Endret av Renate86
Lenke til kommentar

«Jeg er mot dødsstraff uansett hvilken kriminell handling det er snakk om»

Dersom samfunnet består og politiet får tak i den kriminelle og vedkommende kan bli stilt for retten og sone sin straff, og det er håp for korrigering og gjøre gjerningspersonen trygg å tilbakeføre til samfunnet eller kan oppbevares og forskes på, trygt...

Gråsonen begynner ved angrep på samfunnsstrukturen vår og forsøk på å utrydde eller ta makten over livene til flokken jeg tilhører.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

USA har dødsstraff samt straffeutmålinger som tar helt av til tider, som feks livstidsdommer som er lengre en forventet levealder til en Tibetansk Munk.

Og hjelper det på noe som helst ? Neida - de dreper like mange over en lav sko for drap skjer enten av folk som gir faen, elller det skjer spontant.

I Norge så er de mange drapsmenn folk i nærmeste omgangskrets, ikke noe mafiaoppgjør eller andre "kule" ting man ser på film.

Lenke til kommentar

«Jeg er mot dødsstraff uansett hvilken kriminell handling det er snakk om»

Dersom samfunnet består og politiet får tak i den kriminelle og vedkommende kan bli stilt for retten og sone sin straff, og det er håp for korrigering og gjøre gjerningspersonen trygg å tilbakeføre til samfunnet eller kan oppbevares og forskes på, trygt...

Gråsonen begynner ved angrep på samfunnsstrukturen vår og forsøk på å utrydde eller ta makten over livene til flokken jeg tilhører.

Saueflokken under angrep ?

Lenke til kommentar

Jeg tror verden har dårlig ledelse og har hatt det lenge, og det mangler ikke på gode ledere, men de slipper ikke til. Kapital og undergrunnsamfunn gir oss de umodne, løgnaktige og krigerske lederne

Pussig, det fremstår da mer som om det er Sosialismen som gir oss dette, uansett om sosialistene er røde, blå eller brune.

Prøv heller med Satan-ismen... Blått og rødt er et system for å splitte menneskene hvor to egenskaper som er ment å skulle samarbeide, istedet er satt opp mot hverandre. Splitt og hersk fenomenet. Og da er det viktig at vi ikke har ledere med evne til helhetlig tenkning.

Det samme har skjedd med religionene. Islam her splittet i Sunni og Shia som slåss mot hverandre. Kristendommen er splittet i Protestantismen og Katolismen, som slåss mot hverandre. Hvordan det er hos jødedommen vet jeg ikke såp mye om, men også dem strides med hverandre om rett og galt.

Alistair Crowley har en interessant bok, en profeti vil noen si, i boken «Moonchild», om hvordan man snur alt på hodet ved at sorte mestere kaller seg hvite, ved at Satanister kaller seg kristne, ved å innta de gode organisasjonene, gifte seg inn i de gode navnene, eller skape nye gode og veldedige organisasjoner man skjuler seg bak. I dag kan man faktisk bytte navn (se Cappelen) og oppnå det samme.

I 1971 ble OTO Norge opprettet og det samme året fikk OTO merkelig nok status som religion av høyesterett i USA, og nyter samme fordeler, men ordet «religion» betyr å gjenopprette veien til gud, noe disse kreftene kjemper i mot...

Vi har også dokumentasjon på en falsk feminisme satt i sving av samme gjeng, inklusive Scientologene, og dette skyver alle grenser og lover til side... for det nye... Den nye verden. https://en.wikipedia.org/wiki/Babalon_Working

Nasjonalsosialismen blir global...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...