Mathias Klingenberg Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 – En fornærmelse.Milliardstasjonen i fjellet ble bygget uten oppvarmet venterom. Nå fryser passasjerene på perrongen Lenke til kommentar
Kjell Eivind Helgesen Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 "12,3 meter lange tunnelen mellom Holm og Nykirke" Jeg antar at det er snakk om kilometer her? Ellers er det litt av en bragd å plassere en stasjonshall på 870 meter inne i en 12,3 meter lang tunnel... 3 Lenke til kommentar
Mathias Klingenberg Skrevet 15. november 2017 Forfatter Del Skrevet 15. november 2017 "12,3 meter lange tunnelen mellom Holm og Nykirke" Jeg antar at det er snakk om kilometer her? Ellers er det litt av en bragd å plassere en stasjonshall på 870 meter inne i en 12,3 meter lang tunnel... Oi, se der, ja! Takk, slurvefeilen er nå rettet opp. Vennlig hilsen Mathias Klingenberg Journalist i Teknisk Ukeblad 3 Lenke til kommentar
Trackop Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Ja, syns dette var dårlig planlegging og kundevennlig. På dager med 25-30ºC må man jo passe på å ta med seg et ekstra skift med varme benklær og en jakke for å ha på seg mens man venter på toget slik at temperaturforskjellen ikke fører til helseplager(forkjølelse osv). Kan bare tenke meg hvor trasig det vil bli for små barn og eldre å komme fra knall sommertemperatur, god og varm og små svett, og ned i "kjølerommet". "Heldigvis" har vi ikke dette problemet her i Tromsø. Ikke hver sommer vi er oppe i 25ºC og ikke har vi tog heller..... hilsen utflyttet Tønsberg-mann 3 Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Er det ikke mye enklere bare å kjøre bil? Da slipper man alle disse problemene med tog, busser og NSB. 8 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Det er vel ikke akkurat noen overraskelse at fjellhaller oppleves som kalde på sommeren da det har en ganske jevn, lav temperatur. Det er jo derfor man har begynt å flytte datahaller inn i fjellet. 2 Lenke til kommentar
Harald Skreppedal Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Som bruker av denne stasjonen kan jeg bekrefte gjennomtrekk og kulde på perrongen. Men løsningen er jo å tilføre noe varme i adkomsttunnelens siste del opp mot dørene inn til perrong - og noen benker langs veggen. Det samme gjelder området rett innenfor hovedinngangen. Dette er løsbart med enkle tiltak, et eget venterom er ikke nødvendig. 2 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Det er vel ikke akkurat noen overraskelse at fjellhaller oppleves som kalde på sommeren da det har en ganske jevn, lav temperatur. Det er jo derfor man har begynt å flytte datahaller inn i fjellet. Kombiner datahall og togtunnel, så har du kjøling til maskinene og varme til passasjerene. Bare se bort fra diskene som krasjer hver gang et tog passerer. 5 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Er det ikke mye enklere bare å kjøre bil? Da slipper man alle disse problemene med tog, busser og NSB. Stemmer, men så får man jo til gjengjeld problemene med bil. AtW 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Forbanna pyser, er de. Prøv å vente en halv time i tjue blå på Høybråten stasjon. Vi hadde vært lykkelige over å ha sju, åtte plussgrader. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Er det ikke mye enklere bare å kjøre bil? Da slipper man alle disse problemene med tog, busser og NSB. Ruter-bussene i Oslo funker bra. NSB, derimot, er helt håpløse. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 (endret) At det er (kald) gjennomtrekk i en tunnel er vel ikke mer enn forventet. Men dette virker som om det er et problem som lett kan løses med en luft/luft varmepumpe eller noen infrarøde varmepunkter, til en kostnad av 50 000,- (?) Statsministerens (unødvendige?) besøk kostet vel mange ganger mer. Altså et ikke-problem. Endret 15. november 2017 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Humanen Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 En fjellhall isolert fra omgivelsene 150 m inn i fjellet vil ha ganske stabil temperatir nær årsmiddel-temperaturen, som er 5-6 grader på Østlandet. Fjellhaller brukes til kjøle- og fryse-lager. Da må man bruke mye energi den første tiden for å kjøle ned fjellmassene rundt hallen. Men når det er over 100 meter til friluft er fjell en meget godt isolator. Etter et par år skal det meget lite energi til for å vedlikeholde temperaturen i hallen. Det samme gjelder også hvis vi skal varme opp en fjellhall. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Selv varme land har de venterom, med glassede skyvedører ut mot perrongen .Hva slags kompetanse har mennesker som planlegger åpent venterom i en kald fjellhall?? Vinteren er en ting. Da er man kledd. Det er verre om sommeren. Nei, kollektivt er trangt, ukomfortabelt og brysomt å bruke. Lettere å sitte i bilen på vei til dit man skal, til tross for sjikanøse « stengsler» for å gjøre det mer umulig. 1 Lenke til kommentar
JonasSt Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Forbanna pyser, er de. Prøv å vente en halv time i tjue blå på Høybråten stasjon. Vi hadde vært lykkelige over å ha sju, åtte plussgrader. Det er jo ikke vinteren som er hovedproblemet. Du stiller nok kledd etter forholdene i den tjue blå, men hva gjør man på sommeren med 20+ ute og 7-8+ i fjellet? Burde uansett være mulig å løse dette uten å måtte bygge venterom 2 Lenke til kommentar
missi Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Velkommen til et busstopp på Jæren. Da får en vind og vann inkludert. 2 Lenke til kommentar
terje-lk Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Aldri vært i nye Holmestrand stasjon, men se til Ålesund, der varmer de kalde kropper med en litt fiffig radiator: https://www.nrk.no/mr/varmebenker-pa-plass-i-brosundet-1.10878137 Lenke til kommentar
Håkon Pedersen Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Selv varme land har de venterom, med glassede skyvedører ut mot perrongen .Hva slags kompetanse har mennesker som planlegger åpent venterom i en kald fjellhall?? Vinteren er en ting. Da er man kledd. Det er verre om sommeren. Nei, kollektivt er trangt, ukomfortabelt og brysomt å bruke. Lettere å sitte i bilen på vei til dit man skal, til tross for sjikanøse « stengsler» for å gjøre det mer umulig. Så du mener at alle norske jernbane stasjoner og buss holdeplasser skal ha oppvarmede "ventebokser"? Lenke til kommentar
Håkon Pedersen Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Forbanna pyser, er de. Prøv å vente en halv time i tjue blå på Høybråten stasjon. Vi hadde vært lykkelige over å ha sju, åtte plussgrader. Det er jo ikke vinteren som er hovedproblemet. Du stiller nok kledd etter forholdene i den tjue blå, men hva gjør man på sommeren med 20+ ute og 7-8+ i fjellet? Burde uansett være mulig å løse dette uten å måtte bygge venterom Ok, jeg har en veldig god løsning....... hva med å vente å ta heisen ned til stasjonen FØR toget kommer???? eller blir det litt for vanskelig i Norge? burde en ha personlig butler på stasjonen også? Lenke til kommentar
Inger Møller Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Er kalt både sommer og vinter i den ventehallen brrrr skulle tro i dag det kunne gjort bedre ,de benkene som er til og sitte på er jo som is,må ha med noe selv og legge under rompa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå