Gå til innhold

Msi RX 580 temperatur/støyproblem

Sarasin

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et mITX-kabinett med et RX 580-kort fra MSI. Vet om mange builds med dette kortet (eller i det minste tilsvarende kraftig kort), uten at det har blitt rapportert om nevneverdige problemer. Jeg sitter på en Samsung skjerm med 1920x1200 oppløsning, i tillegg til en tv som er koblet til med oppløsning 1824x1026 (custom). Tven er i praksis aldri i bruk som skjerm, men står kun koblet til.

Dersom jeg spiller WRC7 på max grafikk, går støyen så høyt at jeg ikke kan høre lyden, før spillet avsluttes uten grunn. Det samme gjelder andre spill jeg spiller som Watch Dogs og Simcity. Selv når jeg har FM18 på i "match"-skjermen (altså i en fotballkamp), begynner viftene å spinne opp.

Jeg har installert MSI Afterburner, men den står kun på "auto", da jeg ikke har nevneverdig peiling på den :p

Er det noe jeg ikke skjønner her, finnes det noen afterburner-profiler som gjør at viftene ikke spinner opp så tidlig, og holder temperaturen jevnt over på en gitt temperatur? Det virker som om viftene er idle frem til en gitt temperatur, setter deretter inn 50%, og etter det, er vi rett på 100% vifte.

Hva er forresten en normal skjermkorttemperatur på max load i spill?

Hjelp og ideer tas imot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viser seg at når jeg tok av støvfilteret / gitteret på siden av Node 304-kabinettet, la kortet seg på 65 grader og 65 % vifte ved 100% last (Kombustor). Regner med at problemet er for dårlig airflow, og at løsningen er nytt kabinett.

Har kikket på FD Nano S, men får inntrykket av at strømforsyningen der blokker for mye for den ene viften på skjermkortet, og har sett meg videre inn på FD Mini C. Tanker?

Lenke til kommentar

Har nano s selv og er fornøyd, men det er litt stort dersom du er ute etter et lite kabinett.

Hvordan er temperaturene dine under gaming? Hva slags vifteoppsett kjører du? Trenger ikke at det er superlite, bare falt for tanken på å ikke ha det så vanvittig massivt :)

Lenke til kommentar

Kom på en ting som du må kanskje sjekke litt ut. Glemte ut at det er litt trangt med tanke på dual slot + skjermkort.

post-49336-0-89624700-1511388783_thumb.jpg

Som du ser så er r9 290x kortet jeg har i htpc'en min litt over "dual slot" og det er ikke allverden med klaring. Kabinettet har en 140mm vifte i front og en 120mm bak (som jeg måtte fjerne for å så få plass til noctua kjøreren)

Lenke til kommentar

Tenker jeg ikke sjanser denne gangen og går for Mini C-kabinettet. Det er ikke allverdens forskjell på størrelsen, samtidig som den er diskré. Eneste jeg sitter igjen med er om jeg skal ha vanlig svart sidepanel, eller Tempered Glass. Noen som kan noe om forskjellene (bortsett fra at man kan se gjennom glass, og at det ikker er støydemping der).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...