erlingpaulsen Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Hei. Jeg prøver å friske opp 30 år gamle elektronikkunnskaper og står allerede fast. Jeg klarer ikke å få fargebåndene (se vedlagt bilde av mostandere) til å si meg hva slags motstand jeg har med å gjøre! Det begynner eller avslutter med svart - og i følge de tabellene jeg finner er det ingen kombinasjoner av fargeband som kan begynne svart! Uansett hvilken vei man snur det, så kommer sølv/gull komboen midt mellom. Hvordan skal men lese/tolke disse? Hvis jeg måler dem får jeg 0.8 Ohm (på mitt også 30 år gamle multimeter). Kan det være rett, det er jo så og si kortsluttning! Hva skal de evt være ifølge fargekodene. De står i parallell på et PSU. Jeg loddet ene foten av kretsen før jeg målte... Mvh, Erling Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 En merkelig verdi på dem der ja. Kan virke som dem skal være ca 0.18ohm, så dem vil nok måles som nermest kortslutning. Brukes sikkert til f.eks strømmåling. Lenke til kommentar
erlingpaulsen Skrevet 15. november 2017 Forfatter Del Skrevet 15. november 2017 Takk for svar. Ja, de er merkelig - til de er forstått. Skal prøve å få tak i service manualen med skjema til det kortet, kanskje man blir klokere da. Jeg tror du har rett, det blir da altså som følgende: brun-grå blir 18 og sølv-multiplikator * 0.01 = 0.18 Ohm. Gull står for 5% toleranse og den siste, svart, indikerer en Temparaturkoeffsient på 200 ppm/K? FYI: Tok da utgangspunkt i denne tabellen: http://w3.elektrofag.info/elektronikk/resistoren/fargekoder Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Kan sikkert stemme det ja. Dem fungerer nok fint. Motstander som er gåen er (i nesten alle tilfeller) svidd, eller sprukket, mens de der ser helt fine ut. Lenke til kommentar
erlingpaulsen Skrevet 15. november 2017 Forfatter Del Skrevet 15. november 2017 (endret) Nei, ingen tegn til høy varmeutvikling eller lignende. Takk for svar. Et lite spørsmål angående Mosfet-er som brukes som switch i PSU, kan jeg sjekke/måle disse med et vanlig multimeter i kontinuitetsmodus på noen måte uten å måtte testrigge den med input-spenning for å "vippe" switchen? Dvs. er det nok spenning i multimeteret til å klare dette eller? Hvirker som om den jeg tester på er permanent åpen! Den beeper i alle retninger - nå har jeg ikke tatt den ut av kretsen, det må jeg vel gjøre uansett først eller blir det vel bare tull! Mistenker at den er gåen... Redigert: Her er specsen: http://www.datasheetspdf.com/PDF/MDF11N60/785178/1 Skjønner jeg det rett at, hvis Gaten sin treshold value er mellom 3-5V er det det jeg trenger for å Vippe den? Og, den har jo en viss kapasitans - hvis jeg kortslutter den vil da gaten i teorien lukke - så jeg kan sjekke om den er gåen/kortsluttet? Endret 15. november 2017 av erlingpaulsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå