fo2re Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Et veldig morsomt dilemma i denne saken er at man har gått ut i media som en reaksjon på at bildene ble stjålet og delt, samtidig har disse bildene blitt delt tusen ganger mer nettopp pga den intense mediadekningen. I skrivende stund blir disse bildene diskutert i utenlandske fora av folk som ikke engang visste hvem Nora Mørk var før denne saken dukket opp. At bildene skal forsvinne er nå bare å glemme. Når det er sagt så kan man spørre seg hvor mange nakenbilder vi har sett av jenter vi ikke aner hvem er, men som har endt opp på internett under lignende omstendigheter. Egentlig tenker jeg at dette ikke burde være så farlig for personen det går utover. I det minste i land hvor man er mer eller mindre seksuelt frigjort og de fleste med en fungerende seksualdrift har sett utallige nakenbilder av det motsatte kjønn allerede, så bør det ikke være noen skam forbundet med at det ligger noen intime bilder av en selv på nettet. Jeg mener denne saken med fordel kunne vært håndtert med langt mindre ståhei og drama, og fokuset burde heller ligget på det som er det alvorlige her, nemlig at noen bryter seg inn på en annens telefon og tar materiale derfra - uansett hva det materialet måtte være. Helt enig, kan ikke skjønne at det å dele en link til et nettsted klassifiseres som å "dele bildene" Du deler ingenting annet en en internettadresse. Så har jo hun begynt offentlig ut henging av personer, ser ikke helt hvordan dette kan være lovlig? Selvom hun kan bevise at deres facebook konto har postet en link, betyr jo ikke dette at det faktisk er den personen som har gjort det? Må ikke tro alt du leser i avisene, noen har nok gitt hu og de som er rundt hu klar beskjed om lovverket, det skjedde ikke. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Stupid is as stupid does. Dersom man ikke ønsker kompromitterende bilder av seg selv spredd for alle vinder, så bør man unngå å ta slike bilder til å begynne med. Det virker temmelig patetisk å lage en kjempesak ut av at bildene man tok med telefonen, som tydeligvis var særdeles dårlig sikret, ble stjålet og lagt ut fritt på internett. Det beste hun kunne gjort var vel bare å innrømme at hun har vært uforsiktig (les: "ufattelig dum"), å gå videre, i stedet for å styre med anmeldelser, søstre som klager til media, og hva det ikke er alt sammen. Så ut fra den logikken din så bør man ikke gå ut da man kan bli slått ned, ranet, voldtatt eller bli kjørt over av en tanks. 2 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Et veldig morsomt dilemma i denne saken er at man har gått ut i media som en reaksjon på at bildene ble stjålet og delt, samtidig har disse bildene blitt delt tusen ganger mer nettopp pga den intense mediadekningen. I skrivende stund blir disse bildene diskutert i utenlandske fora av folk som ikke engang visste hvem Nora Mørk var før denne saken dukket opp. At bildene skal forsvinne er nå bare å glemme. Når det er sagt så kan man spørre seg hvor mange nakenbilder vi har sett av jenter vi ikke aner hvem er, men som har endt opp på internett under lignende omstendigheter. Egentlig tenker jeg at dette ikke burde være så farlig for personen det går utover. I det minste i land hvor man er mer eller mindre seksuelt frigjort og de fleste med en fungerende seksualdrift har sett utallige nakenbilder av det motsatte kjønn allerede, så bør det ikke være noen skam forbundet med at det ligger noen intime bilder av en selv på nettet. Jeg mener denne saken med fordel kunne vært håndtert med langt mindre ståhei og drama, og fokuset burde heller ligget på det som er det alvorlige her, nemlig at noen bryter seg inn på en annens telefon og tar materiale derfra - uansett hva det materialet måtte være. Pussig at du starter med å kalle dette for et morsomt dilemma. Resten av det du skriver er jo bare tåkelegging og forsøk på å uskyldiggjøre alt sammen. La oss ta et tenkt eksempel på at jeg får tak i et bilde av deg kledd i en kort sexy kjole og sminket opp som en dame med stellet på display. Bildet laster jeg opp på en Dropbox som jeg har hivd opp med en helt ny fake brukerkonto og mailadresse. Linken blir iløpet av neste døgn spredd som hakka møkk utover nettet. - Har jeg da gjort noe ulovlig ? Som du skrev det er jo bare en link, ikke et bilde. - Har du hørt om lov om opphavsrett ? Hvis du har tatt bildet selv, har ikke jeg lov å gjøre noe som helst med det det bildet uten din tillatelse. - Hva med venner, familie, kollegaer som ser dette bildet ? Hadde du ledd så mye lenger da ? - Hva når fremtidige arbeidsgivere finneredette på et Google søk og konkluderer med at sånne weirdos har ingen plass her ? - Du har vel heller ingen som helst rett til å mene hva en annen person som er utsatt for dette skal føle ? Du kan jo Google konsekvenser hvis du har litt ledig tid en gang. 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 (endret) Så ut fra den logikken din så bør man ikke gå ut da man kan bli slått ned, ranet, voldtatt eller bli kjørt over av en tanks. Nei, jeg ville nok heller sammenligne det med å putte fingrene i kjøkkenkvernen mens den går, eller hele hånda i kvistkutteren, enn å gå på utsiden av døren. Risikoen for at kompromitterende bilder man har lagret på telefonen kommer på avveie er særdeles høy, mens risikoen for å bli kjørt over av en tanks er særdeles liten. Det er slike ting folk med vettet i behold forstår, det kalles risikoanalyse, noe de aller fleste av oss gjør helt intuitivt. Det burde være alment kjent i dag, at er man på noen som helst måte kjent, enten man spiller håndball, er skuespiller eller lignende, så er det å ta nakenbilder av seg selv med telefonen sin noe av det dummeste man kan gjøre, med mindre man liker den typen oppmerksomhet. Jeg unnskylder ikke dermed de som har hacket telefonen hennes, eller lagt ut bildene, men hevder kun at dette særdeles enkelt kunne vært unngått ved å bruke tre-fire hjerneceller. Ut i fra responsen hennes nå som skaden først har skjedd, så var nok dessverre det flere hjerneceller enn hun hadde til overs, og hun kan neppe låne noen av deg heller. La oss ta et tenkt eksempel på at jeg får tak i et bilde av deg kledd i en kort sexy kjole og sminket opp som en dame med stellet på display... Du beviser jo nesten poenget mitt ved å poste mer irrelevant vås, ettersom ingen oppegående person hadde latt seg avbilde slik, langt mindre gjort det mulig for deg å få tilgang til slike bilder, det viser jo at vedkommende har svekkede sjelsevner, eller som de sier i Toten, er en "jævla tulling". Endret 16. november 2017 av adeneo 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Så ut fra den logikken din så bør man ikke gå ut da man kan bli slått ned, ranet, voldtatt eller bli kjørt over av en tanks. Nei, jeg ville nok heller sammenligne det med å putte fingrene i kjøkkenkvernen mens den går, eller hele hånda i kvistkutteren, enn å gå på utsiden av døren. Risikoen for at kompromitterende bilder man har lagret på telefonen kommer på avveie er særdeles høy, mens risikoen for å bli kjørt over av en tanks er særdeles liten. Det er slike ting folk med vettet i behold forstår, det kalles risikoanalyse, noe de aller fleste av oss gjør helt intuitivt. Det burde være alment kjent i dag, at er man på noen som helst måte kjent, enten man spiller håndball, er skuespiller eller lignende, så er det å ta nakenbilder av seg selv med telefonen sin noe av det dummeste man kan gjøre, med mindre man liker den typen oppmerksomhet. Jeg unnskylder ikke dermed de som har hacket telefonen hennes, eller lagt ut bildene, men hevder kun at dette særdeles enkelt kunne vært unngått ved å bruke tre-fire hjerneceller. Ut i fra responsen hennes nå som skaden først har skjedd, så var nok dessverre det flere hjerneceller enn hun hadde til overs, og hun kan neppe låne noen av deg heller. La oss ta et tenkt eksempel på at jeg får tak i et bilde av deg kledd i en kort sexy kjole og sminket opp som en dame med stellet på display... Du beviser jo nesten poenget mitt ved å poste mer irrelevant vås, ettersom ingen oppegående person hadde latt seg avbilde slik, langt mindre gjort det mulig for deg å få tilgang til slike bilder, det viser jo at vedkommende har svekkede sjelsevner, eller som de sier i Toten, er en "jævla tulling". Hvorfor finnes det slike bilder ute på nettet da ? Og det at du kaller folk for tullinger fordi de kler seg på en måte du ikke liker, sier jo mer om deg en de egentlig... 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Stupid is as stupid does. Dersom man ikke ønsker kompromitterende bilder av seg selv spredd for alle vinder, så bør man unngå å ta slike bilder til å begynne med. Blame the victim... 2 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 (endret) Jeg er helt uenig med de som mener at Nora Mørk har "bedt om det" ved å være "uforsiktig" nok til å ha intime bilder på mobilen. I dag er det veldig vanlig å ha slike bilder på mobilen - de færreste tar dick picks med et tradisjonelt kamera - og selv om en og annen vil være uheldig å få disse delt så er det fortsatt trygt å gjøre, akkurat som det ikke er farlig å gå på gaten selv om det har forekommet et og annet ran der. Det er noe angstbitersk og smålig med hele retorikken. Et veldig morsomt dilemma i denne saken er at man har gått ut i media som en reaksjon på at bildene ble stjålet og delt, samtidig har disse bildene blitt delt tusen ganger mer nettopp pga den intense mediadekningen. I skrivende stund blir disse bildene diskutert i utenlandske fora av folk som ikke engang visste hvem Nora Mørk var før denne saken dukket opp. At bildene skal forsvinne er nå bare å glemme. Når det er sagt så kan man spørre seg hvor mange nakenbilder vi har sett av jenter vi ikke aner hvem er, men som har endt opp på internett under lignende omstendigheter. Egentlig tenker jeg at dette ikke burde være så farlig for personen det går utover. I det minste i land hvor man er mer eller mindre seksuelt frigjort og de fleste med en fungerende seksualdrift har sett utallige nakenbilder av det motsatte kjønn allerede, så bør det ikke være noen skam forbundet med at det ligger noen intime bilder av en selv på nettet. Jeg mener denne saken med fordel kunne vært håndtert med langt mindre ståhei og drama, og fokuset burde heller ligget på det som er det alvorlige her, nemlig at noen bryter seg inn på en annens telefon og tar materiale derfra - uansett hva det materialet måtte være. Pussig at du starter med å kalle dette for et morsomt dilemma. Resten av det du skriver er jo bare tåkelegging og forsøk på å uskyldiggjøre alt sammen.La oss ta et tenkt eksempel på at jeg får tak i et bilde av deg kledd i en kort sexy kjole og sminket opp som en dame med stellet på display. Bildet laster jeg opp på en Dropbox som jeg har hivd opp med en helt ny fake brukerkonto og mailadresse. Linken blir iløpet av neste døgn spredd som hakka møkk utover nettet.- Har jeg da gjort noe ulovlig ? Som du skrev det er jo bare en link, ikke et bilde.- Har du hørt om lov om opphavsrett ? Hvis du har tatt bildet selv, har ikke jeg lov å gjøre noe som helst med det det bildet uten din tillatelse.- Hva med venner, familie, kollegaer som ser dette bildet ? Hadde du ledd så mye lenger da ?- Hva når fremtidige arbeidsgivere finneredette på et Google søk og konkluderer med at sånne weirdos har ingen plass her ?- Du har vel heller ingen som helst rett til å mene hva en annen person som er utsatt for dette skal føle ?Du kan jo Google konsekvenser hvis du har litt ledig tid en gang. Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom alt det du skriver og innlegget mitt. Hvis du får tak i mine private bilder ved å f.eks. bruke hacking software for å komme deg inn på telefonen min så er det ulovlig etter min forståelse av lovverket, helt uavhengig av hva slags bilder dette er. Det er jo også hva jeg skriver. Det ville nok vært ganske flaut å få et slikt bilde som du beskriver delt med omverdenen og hvis du hadde fått tak i det på en ulovlig måte ville jeg kanskje vurdert å straffeforfølge det (selv om det er en god mulighet for at jeg ikke hadde giddet). Allikevel ville jeg nok prøvd å ta det hele med ro og en god dose humor, og dermed ufarliggjøre og avdramatisere det hele. Det siste jeg ville gjort var å skape oppmerksomhet rundt saken og dermed sørget for at hele verden fikk se meg i kjole. Venner, familie og kollegaer ville nok ledd godt av et slikt bilde, men så mye mer enn det tror jeg ikke det ville blitt ut av det. I dag må det jammen være takhøyde for at folk skeier ut litt på fritiden. Vi lever tross alt ikke på 50-tallet lenger, og jeg synes ikke et delt nakenbilde eller to er noen skandale. Jeg har faktisk en rett til å mene hva andre bør føle (eller det er i det minste ikke forbudt). Det jeg ikke kan gjøre er å bestemme hva de skal føle. Endret 16. november 2017 av Spartapus 1 Lenke til kommentar
Departure Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Jeg forsvarer selvfølgelig ikke hacking eller å dele andres private bilder. Men alminnelig nettvett burde snart blitt en del av denne diskusjonen. Det å ha meget private bilder på en telefon som er koblet til nettet eller ha slik informasjon i skyen uten tilstrekkelig sikring er litt som å la den nye Mac'en stikke ut av veska mens en sitter med ryggen til. Du fortjener ikke at en kjeltring tar den, men det er ikke noe sjokk at den blir borte. Den andre siden er at omfanget saken nå har fått har bidratt til massiv spredning av bildene. Dersom hun sporer opp noen dusin som faktisk har lastet dem ned eller opp til andre så stopper ikke det forumene som nå har dem tilgjengelig uten at noen laster noen som helst verken ned eller opp. Den store dekningen vekker også nysgjerrigheten på hvor ille de bildene faktisk er. Hun må ha den reaksjonen hun har på det, men hele saken gir et inntrykk av at her vises og gjøres alt som kan vises på bilder. Siden alle som roter seg borti dem blir anmeldt så vokser heller myten rundt dem. Hvis hun hadde anmeldt og gjort dette i det stille så ville spredningen blitt relativt lav. Nå vet jo alle om det og lurer på hva som faktisk vises der. Er det en god strategi? Hun burde heller fått support på at dette ikke er verdens undergang. Nå ser det heller ut som om alle backer henne fordi livet hennes er ødelagt. Det er jo ikke det. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Kanskje noen burde fortalt frk. Mørk om Barbara Streisand før hun gikk til avisene. 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Jeg forsvarer selvfølgelig ikke hacking eller å dele andres private bilder. Men alminnelig nettvett burde snart blitt en del av denne diskusjonen. Det å ha meget private bilder på en telefon som er koblet til nettet eller ha slik informasjon i skyen uten tilstrekkelig sikring er litt som å la den nye Mac'en stikke ut av veska mens en sitter med ryggen til. Du fortjener ikke at en kjeltring tar den, men det er ikke noe sjokk at den blir borte. Den andre siden er at omfanget saken nå har fått har bidratt til massiv spredning av bildene. Dersom hun sporer opp noen dusin som faktisk har lastet dem ned eller opp til andre så stopper ikke det forumene som nå har dem tilgjengelig uten at noen laster noen som helst verken ned eller opp. Den store dekningen vekker også nysgjerrigheten på hvor ille de bildene faktisk er. Hun må ha den reaksjonen hun har på det, men hele saken gir et inntrykk av at her vises og gjøres alt som kan vises på bilder. Siden alle som roter seg borti dem blir anmeldt så vokser heller myten rundt dem. Hvis hun hadde anmeldt og gjort dette i det stille så ville spredningen blitt relativt lav. Nå vet jo alle om det og lurer på hva som faktisk vises der. Er det en god strategi? Hun burde heller fått support på at dette ikke er verdens undergang. Nå ser det heller ut som om alle backer henne fordi livet hennes er ødelagt. Det er jo ikke det. Enig i at det nok burde Vært håndtert på en mer skånsom måte men å skylde på offeret i denne sammenheng er uansett teit. Det er ingenting som er sikkert. Det er faktisk ekstremt enkelt å gjøre brekk om du er frekk nok. Det er ekstremt enkelt å bryte seg inn i hus å ta store verdier. Det eneste som stopper folk flest fra å gjøre det er folkevett og en uriktig tro om at du lett kan bli tatt. Jeg har brutt meg inn i flere boliger. Det er kjempelett. Man kan ikke legge skyld på at folk ikke bør ha dyre ting i stua fordi det er lett å ta det for noen som er i stand til det. 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 (endret) Enig i at det nok burde Vært håndtert på en mer skånsom måte men å skylde på offeret i denne sammenheng er uansett teit. Det er ingenting som er sikkert. Nå er det vel ingen som skylder på "offeret", men kun påpeker at hverken det å ta intime bilder av seg selv, og så oppbevare de på en usikker telefon, eller det å reagere på en slik måte i ettertid, neppe var den beste fremgangsmåten. At innbrudd forekommer, vet jo de fleste, og man skulle tro at de fleste også hadde fått med seg at slike bilder stjeles hele tiden, fra "private" datamaskiner og telefoner. Nå blir sammenligningen litt søkt, ettersom det bør være forholdsvis enkelt å unngå å ta kompromitterende bilder av seg selv, men ikke like enkelt å bo i et tomt hus for å unngå å bli frastjålet TV'en. Dersom man virkelig blir så knust og vonbroten etter å ha fått slike bilder lekket på nett, så burde man vel strengt tatt ikke tatt slike bilder til å begynne med. Det burde i grunn være veldig enkelt, for dette er vel stort sett bilder hun har tatt av seg selv foran speilet, ettersom jeg har forstått. Det betyr selvfølgelig ikke at dette er hennes skyld, kun at hun kanskje burde hatt en viss forventning om at noe slikt kunne skje når hun tok disse bildene, samtidig som hun kanskje burde reagert litt annerledes når skaden først var oppstått. På grunn av den enorme reaksjonen og mediedekningen, så ligger jo nå disse bildene på alle større fildelingssider samt mange, mange andre steder, og et raskt søk viser at dette diskutere på flere fora, selv i utlandet, fordi man lurer på hva det er med disse bildene som gjør at det reageres så massivt. I så måte har man jo bommet totalt, og i stedet gjort dette til en sak som er blåst helt ut av alle proporsjoner, og det igjen vitner jo om at beslutningsevnen til enkelte ser ut til å være grovt nedsatt, og at de burde fått hjelp til å håndtere dette tidligere. Endret 17. november 2017 av adeneo 1 Lenke til kommentar
Departure Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Jeg legger ikke skylda på henne eller på andre som får spredt ting de ikke ønsker eller blir frastjålet noe på annen måte. Jeg ville aldri ment at utfordrende klær trigger en voldtekt. Det handler om helt andre ting. Dette handler om å minimere risiko. Det er ikke noe nytt at telefoner hackes og ting spres. Dette kunne blitt en sak om nettvett og kanskje en sak der sikkerhetssystemene til telefonprodusenten ble satt i søkelyset. I stedet får vi Streisand-effekten i full blomst, akkurat som Carpe Dam nevnte over. Elden sto akkurat nå på tv og snakket om anmeldelsen av et drøyt dusin mennesker som spredte bildene. Det alene gir nye tusener av søk etter bildene, Hvorfor kunne vi ikke vært lykkelig uvitende om dette? Alle google-søk etter Nora Mørk vil nå ha dette som den sentrale saken til evig tid. Bildene er ikke det jeg ville kalle kompromitterende en gang, langt i fra. At ikke folk lærer at slik krisemaksimering i internettets tid gjør vondt 100 ganger verre. 2 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 (endret) Jeg synes ikke sammenligningen er søkt i det hele tatt. Det er kjempelett å miste telefonen og det er kjempelett å få huset brutt inn i. Argumentet at man ber om å få bilder stjålet på grunn sv at man TAR bilder er like dumt som å påstå at man BER om å få tv'en stjålet fordi man har en dyr tv som kan sees fra utsiden. Jeg er som sagt enig i at slikt bør håndteres diskré vdr enkeltpersoner da eksponering selvsagt gjør vondt verre og det handler vel mye om skremselspropaganda men allikevel synes jeg det blir feil å på noe vis trivialisere det kriminelle elementet ved å skylde på offeret. Man har ikke MER rett til å straffeforfølge en innbruddstyv fordi ytterdøra kostet ti tusenlapper mer enn noen andre. Hvis noen vil inn så kommer de inn. Det gjelder digitalt og fysisk. Du er bare beskyttet av antallet andre potensielle ofre. Endret 17. november 2017 av Invader Zim 1 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Noen som vet hva "hacking" betyr i denne sammenhengen? Sveipet til høyre for å få bort dvalemodus? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Noen som vet hva "hacking" betyr i denne sammenhengen? Sveipet til høyre for å få bort dvalemodus? Jeg har sett en WhatsApp konto bli nevnt i sammenhengen, så jeg kan tenke meg det er snakk om å gjette passordet eller bruke sosial engineering for å få henne til å oppgi det. Det er uten tvil de vanligste «hacke»-metodene. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. november 2017 Forfatter Del Skrevet 23. november 2017 Han som har fått 15 000 i bot er vel hakkeren tipper jeg. Tviler litt på at de andre som er anmeldt straffes, men blir spennende og se. Men hakkere straffes ganske hardt andre steder for spredning av nakenbilder der en ikke forherliger møkk-oppførsel like mye som i Norge. Han som hakket Jennifer Lawrence m.flere fikk 18 mnd fengsel og han som hakket Scarlett Johansen fikk vist 10 år (står det på dagbladet.no, 21.11.17 i allefall). Anonymous poster hash: a5f28...7d3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Han som har fått 15 000 i bot er vel hakkeren tipper jeg. Tviler litt på at de andre som er anmeldt straffes, men blir spennende og se. Anonymous poster hash: a5f28...7d3 Basert på det som står i media så hadde personen som fikk 15 000 kr i bot "kun" lastet opp bilder som han/ho hadde funnet på nettet. Dette er med andre ord straffa for å spre bilda. I følge media så er det nokon andre som har begått den opprinnelige ugjerninga med å gjere bilda tilgjengelig for offentlegheita, enten det er via datainnbrudd, lurt til seg passord, eller vidaresendt som hevnporno. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå