Recon Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Jeg har ikke skiftet TV siden 2008, ergo ingen smart-TV før. Jeg lurer dermed på noen ting. 1. Først og fremst, jeg ønsker færrest mulig fjernkontroller i spill. Jeg vil altså gjerne styre lyden på planken med den kontrollen jeg skifter kanal med. (Jeg har en Harmony One liggende i en skuff, men holder den utenfor foreløpig) 2. Jeg har GET kabel-tv med tilhørende digital tuner. Med TV'ne nedenfor - går GET-kortet rett i disse TV'ne slik at GET-boksen kan "dumpes", eller må denne fortsatt være med? Slik jeg forstår det vil jo svaret på dette punktet avgjøre hvilken fjernkontroll man ender på i punkt 1 - og dermed styrende videre hva gjelder HVA de enkelte plankene "prater" med. 3. Aktuelle TV'er og planker: Samsung QE55Q7FAMTXXC + HW-MS650 LG OLED55B7V + LG SJ9 Philips 55POS901F + ? LG-planken SJ9 kan etter det jeg ser i reviews prate med kontrollen til flere TV'er enn LG, så den kan jo fort være et wildcard her? (antar de har løst med FW dette HDMI handshake-problemet den har hatt?) 4. Som jeg forstår er Tizen det mest solide OS'et så langt, men Android og WebOS har tatt solid innpå. Hvor stor er forskjellen på OS'ene per i dag? Med Android OS kan jeg vel installere Kodi rett på TV'n, men det er intet must. 5. Kvalitetsmessig holder jeg vel LG og Philips foran Samsungs QLED (som jeg vet lite om, men virker som en tøvete greie fra Samsung fordi de absolutt ikke vil kjøpe paneler fra LG som alle andre gjør). Korrekt? Prisforskjellene er irrelevante for valg her. Hva er anbefalinger og tips jf disse punktene? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 1 og 2: GET har ikke IDTV-støtte, og du kan derfor ikke kvitte deg med boksen uansett hvilken TV du kjøper. Om du vil kvitte deg med boksen er valget Canal Digital (kabel eller satelitt), eller RiksTV. En "løsning" er å ha et høyere volum på lydplanken enn vanlig, med den ulempen at du må redusere volumet om du bruker smart-TV til å se på Netflix og lignende. 3: kan jeg ikke svare på. HDMI ARC er en "standard" som til en viss grad har blitt fulgt. OLED55B7 er en av de beste masseproduserte TV-ene i salg i dag, kun overgått av noen OLED-modeller fra LG, Sony, og Panasonic som koster mer. 4: Tizen er nok det mest elegante OS-et, det er også definitivt færrest knapper på fjernkontrollen til Samsung. WebOS fungerer helt fint, om enn med litt dårligere app-støtte enn Tizen. Android TV har hatt noen svakheter i de TV-ene det er bakt inn i (selv om eksterne bokser fungerer helt fint). 5: QLED er nøyaktig samme teknologi som SUHD: LCD med et QD-forbedret LED-baklys. Samme styrker og svakheter som LED/LCD-TV-er har hatt i de siste 10 årene. OLED har vesentlig bedre bildekvalitet enn LED/LCD, og er derfor mer å anbefale om det er bildekvalitet som er viktigst for deg. 2 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 QLED er nøyaktig samme teknologi som SUHD: LCD med et QD-forbedret LED-baklys. Samme styrker og svakheter som LED/LCD-TV-er har hatt i de siste 10 årene.OLED har vesentlig bedre bildekvalitet enn LED/LCD, og er derfor mer å anbefale om det er bildekvalitet som er viktigst for deg. Vet du om Samsung har løst de påståtte kvalitetsproblemene på Q7F? Hvordan vil du beskrive MU7*? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 (endret) LGs fjernkontroll kan styre Get-boksen. I hvert fall kan fjernkontrollen til B6 det, og jeg tviler på at de har fjernet den funksjonen. Eller altså, den kan mer eller mindre styre Get-boksen, det er noen funksjoner som er vanskelig å gjøre med LG-kontrollen. Pause, opptak og slike ting. Endret 15. november 2017 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 QLED er nøyaktig samme teknologi som SUHD: LCD med et QD-forbedret LED-baklys. Samme styrker og svakheter som LED/LCD-TV-er har hatt i de siste 10 årene. OLED har vesentlig bedre bildekvalitet enn LED/LCD, og er derfor mer å anbefale om det er bildekvalitet som er viktigst for deg. Vet du om Samsung har løst de påståtte kvalitetsproblemene på Q7F? Hvordan vil du beskrive MU7*? Det er ikke noe produksjonsproblem hos Samsung, TV-en må bare stå rett opp under transport ?MU70xx har generelt litt større utfordringer med refleksjoner, fargerom, og lysstyrke, men den er i det minste fornuftig priset Lenke til kommentar
Recon Skrevet 15. november 2017 Forfatter Del Skrevet 15. november 2017 LGs fjernkontroll kan styre Get-boksen. I hvert fall kan fjernkontrollen til B6 det, og jeg tviler på at de har fjernet den funksjonen. Eller altså, den kan mer eller mindre styre Get-boksen, det er noen funksjoner som er vanskelig å gjøre med LG-kontrollen. Pause, opptak og slike ting. Ja, det viktigste er rett og slett å slippe bruke en remote for å skifte kanal, og en annen for å justere lyden (på planken). Om Get-kontrollen må ligge der for å ta opp "Ekstrem fedme" som madammen absolutt skal se på mens hu eter, så overlever jeg det. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Da skal det gå fint med bare LG-kontrollen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Tv kommer til å bli distribuert over internett. Velg Samsung alternativet. Samsung tv'er er de første som blir støttet med 4k tv-sendinger over internett via Canal Digital app. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Ts nevner eksplisitt at han har en Get-boks, så hvilken som støtter Canal Digital er kanskje ikke så relevant? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Det blir jo ikke relevant forutsatt at man har internett som er raskt nok. Lenke til kommentar
Recon Skrevet 16. november 2017 Forfatter Del Skrevet 16. november 2017 250/50 linje gjennom Get, og Get er det borettslaget har ja. Get dominerer hele området her. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Da kan du vel ha internett fra Get og abbonnere på tv-signaler over internett fra CD. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 But why?? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 (endret) Bedre bildekvalitet og slipper en ekstern boks med nyere Samsung tv. Endret 16. november 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
Recon Skrevet 16. november 2017 Forfatter Del Skrevet 16. november 2017 Helt sikkert mulig, selv om jeg kan nada om det der, men tror ikke det blir relevant nå. Er fornøyd med Get, og de ekstrating som ligger inne i borettslagsabn uten ekstrakostnad (som alle Eurosportkanalene og alle eliteseriekamper osv). Det jeg får ut fra dette er at jeg kan styre LG lydplanke med LG tv-kontroll, og også GET-boksen med samme tv-kontroll, foruten evt pause/opptak. Tizen best, men de andre også akseptable nå. OLED > QLED Har noen god kjennskap til LG SJ9-planken og hvilke merker den snakker med (fjernkontrollen til)? Evt tips til gode planker til Philips TV'n (trenger ikke sett med ørti høyttalere, holder med planke + evt sub, som dere ser på kandidatene ellers her)? Takk for all input så langt. Lenke til kommentar
Recon Skrevet 29. november 2017 Forfatter Del Skrevet 29. november 2017 Et siste (hvem vet, forhåpentlig) spm: Har noen ide om hvordan LG tv’n vil fungere sammen med Samsung planke (K960, eller MS650 om jeg ender med noe enkelt)? Da med hensyn til færrest mulig remotes, og helst styre hele greia fra tvns fjernkontroll. (Evt andre problemer tas selvfølgelig i mot med takk, også) Lenke til kommentar
samco Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 (endret) Har eid Lg SJ9 Atmos planken den kan styres av Lg tvn fjernkontroll med hdmi link, optisk eller bt. Fantastisk lyd selv på moderat til lavt volum. Gå for B7 og SJ9 komboen da har du et killer oppsett. Samsung plankene har ikke Atmos support med arc og ingen Dolby vision hdmi pass trough det har Lg SJ9 Endret 29. november 2017 av samco Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 sonos bruker samme kontroll. Ellers er jeg veldig fornøyd med android på min 65PUS7101. Mye bedre enn min gamle LG, husker ikke hva denne kjørte. Lenke til kommentar
samco Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Sub en på SJ9 virker hard slående ny men løsnet ved litt bruk. Lenke til kommentar
samco Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Android på tv fungerer litt dålig, kjøp heller en Roku 2 hdmi Android stick eller bedre en Nivida Shield som er lynkjapp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå