Gå til innhold

Hva er den dårligste betalte 100% jobben i Norge ?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter og lurer på hva den/de dårligst betalte jobbene med 100% stilling er i norge.

 

Leste nettopp en artikkel der noen mente at det minste en uføretrygdet person burde få i løpet av et år er 300.000 kroner.

 

 

 

Hva tenker dere om dette ? Burde uføretrygd ha et minimumsbeløp på 300.000 kroner i året hvis man er 100% ufør ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som er minstebeløpet for en ufør justeres med grunnbeløpet hvert år og påvirkes også av hvorvidt man er enslig eller ikke, og om det er andre elementer som yrkesskade eller ung ufør inne i bildet - i så fall får man mer. En person som har bodd i Norge hele livet, er enslig og ikke har noen andre tillegg, vil i dag motta ca. 19000 per måned før skatt og ca. 230 tusen per år. Med andre ord ikke stort mer enn det absolutt nødvendigste for å overleve.

 

Det finnes også uføre som tjener langt mer enn lønnsmottagere. Disse har tjent godt mens de jobbet og har den maksimale utbetalingen. Man kan i dag få utbetalinger helt opp til ca. 30 tusen per måned før skatt. Ikke stort å skryte av, men bedre enn hva mange tjener allikevel.

Lenke til kommentar

Tja det er jo et litt vanskelig tema det her.

En som er enslig og ufør på minstesats kan jeg forstå at kan ha vanskeligheter med å få endene til å møtes, spesielt om man ikke har noe "nettverk" og familie rundt seg som kan hjelpe.

 

Jeg er ufør - på minstesats med ung ufør tillegg, og med samboer i helt vanlig jobb så greier vi oss fint på bygda, men vi hadde ikke hatt råd til å bo midt i en storby (ikke at vi vil det heller forsåvidt)

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker feil så kan man få opp til 6G om man blir ufør, altså over 45000 i måneden.

 

Inntekter på opp til 6G som tas med i beregningen. Det betyr ikke at man får 6G utbetalt, men at all inntekt over 6G ikke vil komme deg til gode når beregningen gjøres.

 

Når det er sagt er det fullt mulig å ha over 30 lapper i uføretrygd. Det er vanskelig å si noe generelt om hva som er de facto maks og minimum, for det varierer veldig utfra situasjonen til den enkelte. Har man barn kan man få barnetillegg helt til barna blir 18, og det er en betydelig økning, spesielt hvis man har flere barn. Er man ufør pga. yrkesskade får men en veldig gunstig beregning. Er man ung ufør (ufør før 26 år) får man også en mer gunstig beregning. Man kan godt tenke seg en rendyrket sak der personen kun får minste- eller maksimumsbeløpet uten noen form for tillegg overhodet, men det er ganske uvanlig. I teorien kan man ha 1000 kroner utbetalt, eller 40 tusen, men begge deler er uvanlig.

 

En ting er sikkert, og det er at det er utrolig mye myter og rykter rundt uføretrygd der ute.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at den dårligste betalte 100% jobben i Norge er helt klart bonde. Da tenker jeg primært på husdyrprodusenter, i kombinasjon med planteproduksjon. Disse har gjerne investert fra 2-15 millioner i arbeidsplassen sin (stor økonomisk byrde og rissiko), og årslønna varierer selvsagt fra person til person, men jeg vil si at 400.000,- i årslønn er en representativ lønn for gruppen generelt. Da snakker vi 365 dagers arbeid i året, og arbeidsdagene varierer gjerne fra 7-16 timer/døgn. Pensjonssparing og enkelte andre goder må man ordne selv, med tanke på at man ser selvstendig næringsdrivende. Nå skal det sies at det å være husdyrbonde ikke er en jobb, men det er en livsstil. 

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Jeg sitter og lurer på hva den/de dårligst betalte jobbene med 100% stilling er i norge.

 

Leste nettopp en artikkel der noen mente at det minste en uføretrygdet person burde få i løpet av et år er 300.000 kroner.

 

 

 

Hva tenker dere om dette ? Burde uføretrygd ha et minimumsbeløp på 300.000 kroner i året hvis man er 100% ufør ?

Det er vanskelig å svare på. Livslønna er det som er interessant. 

 

Tar man med kostnader til utdanning og studielån og tapt inntekt i årene man studerer kan mange lavt betalte jobber gi mer penger gjennom et liv uansett.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at den dårligste betalte 100% jobben i Norge er helt klart bonde. Da tenker jeg primært på husdyrprodusenter, i kombinasjon med planteproduksjon. Disse har gjerne investert fra 2-15 millioner i arbeidsplassen sin (stor økonomisk byrde og rissiko), og årslønna varierer selvsagt fra person til person, men jeg vil si at 400.000,- i årslønn er en representativ lønn for gruppen generelt. Da snakker vi 365 dagers arbeid i året, og arbeidsdagene varierer gjerne fra 7-16 timer/døgn. Pensjonssparing og enkelte andre goder må man ordne selv, med tanke på at man ser selvstendig næringsdrivende. Nå skal det sies at det å være husdyrbonde ikke er en jobb, men det er en livsstil.

Det er vel en grunn til at alle jeg har møtt som driver med dette i mindre skala har det som hobby å føre familiedriften og kulturlandskapet videre.

Lenke til kommentar

Høyeste minstesats for uføre er 218 167, brutto (enslig ufør). Disse pengene skal skattes av så utbetalt har de 14-15000. 

 

Maksimal uføresats er 66% av 6G= 370791, brutto. Disse pengene skal også skattes av, så det sier seg selv at du er helt på bærtur når du hevder at mange uføre har MYE mer enn 300 000 i året.

 

Det er et fåtall som har maks uføresats og akkurat rike er de jo ikke de heller om du tar en titt på oversikten "Sexylubb 1" linker til over dårligste betalte jobber i Norge. 

Lenke til kommentar

Jeg vil si at den dårligste betalte 100% jobben i Norge er helt klart bonde. Da tenker jeg primært på husdyrprodusenter, i kombinasjon med planteproduksjon. Disse har gjerne investert fra 2-15 millioner i arbeidsplassen sin (stor økonomisk byrde og rissiko), og årslønna varierer selvsagt fra person til person, men jeg vil si at 400.000,- i årslønn er en representativ lønn for gruppen generelt. Da snakker vi 365 dagers arbeid i året, og arbeidsdagene varierer gjerne fra 7-16 timer/døgn. Pensjonssparing og enkelte andre goder må man ordne selv, med tanke på at man ser selvstendig næringsdrivende. Nå skal det sies at det å være husdyrbonde ikke er en jobb, men det er en livsstil. 

Nå tror jeg ikke det finnes en bransje i Norge som har flere type støtteordninger og overføringer fra Staten enn bønder, kan selvsagt ta feil.

 

Helt klart noe du bør sjekke ut nærmere !

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...