Gå til innhold

Hva er vitsen med pensjonskonto/IPS-konto?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan absolutt ingenting om pensjon og skjønner meg ikke på det.

Hvorfor kan man ikke heller bare opprette en vanlig sparekonto og sette inn f.eks. 1000 kr hver måned?

Anonymous poster hash: 6e5f2...38b

Poenget er at du får avkastning frem til pensjon på de 9600 kronene du ikke betaler i skatt i år. Over en 20-30 års periode kan du forvente 10-20% høyere sparebeløp i IPS sammenlignet med å spare det tilsvarende beløpet i de samme fondene utenfor IPS.

Anonymous poster hash: 9658e...734

Lenke til kommentar

Er kjekt med skatterabatten men det virker veldig lite fleksibelt å ikke ha tilgang til sparepengene før fylte 62 år.. og så vidt jeg forstår får man kun utbetalt pengene over en periode på minimum ti år. Dette er fortsatt tredve-førti år frem i tid for meg og jeg kan se for meg livssituasjonen min kan endre seg underveis. Hva om jeg blir alvorlig syk som 55-åring og ønsker bruke litt penger på feriereiser og hygge før jeg legger på røret et par år etter? Da hadde det vært kjipt å tenke på at man har en masse penger bundet opp som man aldri får gleden av. 

(med forbehold om at jeg har misforstått hvordan dette funker) 

Lenke til kommentar

Den viktigaste forskjellen er avkastning. På sparekonto går du vel i minus pga. inflasjon. Har du pengane i fond kan du få jamn avkastning over lengre tid og til slutt sitje med ein god del pengar på bok.

Aksjesparekonto med globale indeksfond er ein god måte å spare til pensjon. Har du veldig gode sparemoglegheiter, så kan du vurdere å setje noko inn på IPS, som har 40 000 i året som maksimalt beløp. Då vil du få frådrag på skatten tilsvarande 24% av det du investerer i IPS-kontoen. Du må betale det du har fått frådrag i skatt for når du tar pengane ut, men då kan du underveis få avkastning på beløpet, så sant du investerer det du har spart på skatten.

Lenke til kommentar

Er kjekt med skatterabatten men det virker veldig lite fleksibelt å ikke ha tilgang til sparepengene før fylte 62 år.. og så vidt jeg forstår får man kun utbetalt pengene over en periode på minimum ti år. Dette er fortsatt tredve-førti år frem i tid for meg og jeg kan se for meg livssituasjonen min kan endre seg underveis. Hva om jeg blir alvorlig syk som 55-åring og ønsker bruke litt penger på feriereiser og hygge før jeg legger på røret et par år etter? Da hadde det vært kjipt å tenke på at man har en masse penger bundet opp som man aldri får gleden av. 

(med forbehold om at jeg har misforstått hvordan dette funker) 

Nei, de utbetales over minimum 18 år. Slik at du må bli minst 80 år for å ha glede av å ta ut hele den oppsparte summen.

I tillegg må du unngå å havne på sykehjem, for da stjeler kommunen dine oppsparte midler:

http://www.dinside.no/okonomi/85-prosent-av-ips-pengene-dine-kan-ende-hos-kommunen/68868858

For meg fremstår IPS meningsløst. Mye bedre å ha pengene i fond, med fleksibilitet til å ta ut det du ønsker når du ønsker.

Eneste fordelen jeg kan tenke meg er å spare formueskatt, da IPS er untatt dette...

Lenke til kommentar

Nei, de utbetales over minimum 18 år. Slik at du må bli minst 80 år for å ha glede av å ta ut hele den oppsparte summen.

I tillegg må du unngå å havne på sykehjem, for da stjeler kommunen dine oppsparte midler:

http://www.dinside.no/okonomi/85-prosent-av-ips-pengene-dine-kan-ende-hos-kommunen/68868858

For meg fremstår IPS meningsløst. Mye bedre å ha pengene i fond, med fleksibilitet til å ta ut det du ønsker når du ønsker.

Eneste fordelen jeg kan tenke meg er å spare formueskatt, da IPS er untatt dette...

Huff, enda verre.. tror jeg holder pensjonssparingen min til å dytte litt inn i indeksfondet mitt hver måned

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tull. Kommunen tar ikke oppsparte midler, kun inntekt.

IPS er fritatt for formuesskatt. Avkastningen er skattefri frem til uttak fra kontoen. Du får fradrag i alminnelig inntekt for innbetalinger, og utbetalinger beskattes som kapitalinntekt (i motsetning til tidligere ordning der du fikk fradrag i alminnelig inntekt men utbetalingen beskattes som pensjon, dvs. med trygdeavgift og trinnskatt).

Du får altså ikke skatterabatt på avkastningen, men du får utsatt beskatning til uttak. Effektivt sett betyr det at du får låne 9600 kr fra staten å investere for, og beholde avkastningen. Dette er imidlertid den samme skattemodellen som aksjesparekonti og fond allerede følger.

IPS-innskudd utbetales over minimum 10 år og minst til fylte 80 år. Det vil si at ved uttak fra 62 tas innskuddet ut over 18 år. Ved uttak fra 70 tas innskuddet ut over 10 år. Ved uttak fra 72 tas innskuddet ut over 10 år.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Regnes ikke den 18-årige (eller 10-årige, avhengig av når utbetaling starter) som inntekt, på lik linje som vanlig pensjon? Sånn sett går ikke oppsparte midler til arvinger når man havner på sykehjem og til slutt dør, men kommune forsyner seg med egenandel (pr.d.d på 85%) av IPS-utbetalingene?  

Sluttsum som gjenstår etter død fordeles som normal arv, men de årene man er på sykehjem tilfaller kommune

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Tull. Kommunen tar ikke oppsparte midler, kun inntekt.

At dei ikkje tar oppsparte midlar er greit, men er du sikker på at dette stemmer ved IPS? Fleire artiklar, deriblant den gravypressure lenka til, skriv at IPS-utbetalingar inngår som inntekt og kan bli trukket for sjukeheimsplass.

Er det nokre nyansar eller detaljar eg ikkje får med meg her?

Et annet poeng er at regelen for betaling av egenandel ved sykehjemsopphold omfatter alle løpende inntekter, både pensjon og kapitalinntekter, ifølge Dyre Haug.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Uttak regnes som inntekt (men ikke pensjonsinntekt; du betaler kun inntektsskatt, ikke trygdeavgift og trinnskatt), men du har adgang til å utsette uttak (også etter 75 år) etter FSFIN § 6-47-11 (1), og du kan også kreve at utbetalingen utsettes (og dermed ikke blir inntekt) etter FSFIN § 6-47-13 (4), eller nedsettes (mindre inntekt).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...