Gå til innhold

For dårlig hovedkort til SSD 2.5?

Venuckt

Anbefalte innlegg

Hei, godtfolk!

Det har seg sånn at jeg har tenkt å kjøpe meg en SSD 2.5, men når jeg sjekket hjemmesiden til hovedkortet mitt, så sto det "SATA 6GB/s", og samtidig så sjekket jeg på komplett og så at HDD 3.5 også skulle være et eller annet med SATA 6GB/s (Legger ved bilde). Og ettersom jeg er norges dårligste når det kommer til dette her, så aner jeg ikke hva dette betyr, om det i det hele tatt betyr noe.

Lurer også på en ting til. Fikk med meg at om jeg bestiller en SSD 2.5 så får jeg ikke med kabler, men noen sier at jeg allerede har de i kabinettet liggende klart, men er ikke sikker. Om jeg fant frem til riktig bilde på google så ser det ikke ut til at jeg har noen av de riktige kablene til en SSD (La ved bilde på kablene i PC'en og det jeg fant på google). Bildet jeg fant på google lignet dog litt på en av kablene jeg har i både CD disken og HDD'en min, kan det være samme? 

Beklager om dette er common knowledge, men er ingen PC ekspert. 

Hovedkort: https://www.msi.com/Motherboard/B75MA-P45.html

(SATA 6GB/s)

https://gyazo.com/2a6b4da06601a779bf29a0b6415dd97c

(Kablene i PC'en)

https://gyazo.com/2e328fa64fcc2a87188dc1d7bc371b3c

(Google)

https://gyazo.com/23424e8e842c5731164a869ba6225d51

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, kablene på bildet ditt er til strøm, og det er Molex-tilkobling. Du må ha overgang fra molex til sata.

Det får du her: https://www.komplett.no/product/314054/datautstyr/periferiutstyr/kabler/stroemkabler/stroemkabel-525-til-2x-sata#reviews

Du må også ha Sata-kabler. Her finner du det: https://www.komplett.no/search?q=sata+kabel

Sata 3 (SATA 6Gbs) fungerer utmerket til Sata-SSD 2,5".

Lenke til kommentar

Hovedkortet ditt støtter 6GB/S. Det er sikkert 2 eller flere s-ata utganger på hovedkortet ditt som har en annen farge en resten. Disse bruker nok en raskere kontroller for å få 6GB/s.

Strømkablene du har bilde av ser ut til å mangle s-ata plugg. Da trenger du isåfall en overgang:

21299f41-daf8-49d3-af57-e00e6fe246ea.jpg

Det fulgte sikkert med hovedkortet ditt, eventuelt så har sikkert naboen din en slik liggende.

For å få 6GB/s så trenger du en s-ata kabel som støtter det. Det brukter å stå 6GB/s på pluggen eller selve kabelen.

Har du ikke det så vil disken fungere fint på s-ata 2 kabel også. Du vil bare få lavere ytelse.

En tradisjonell snurredisk som den Seagate disken du har klarer ikke å oppnå 6GB\s ytelse uansett så er ikke så nøye med dem.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Hei på du! La oss ta noe av det grunnleggende først:

• 2.5" og 3.5" sier noe om den fysiske størrelsen på harddisken. Alle stasjonære kan bruke begge størrelsene men det er ikke alltid lagt opp for å feste en 2.5" disk uten adapter i alle kabinett. Bærbare tar kun 2.5" disker internt.
  • Om hovedkort og disk er SATA 3 eller 6 har ingen betydning for om det vil fungere eller ikke. I den forstand så er SATA, SATA. 
  • Skal man se litt dypere i dette så kan SATA 6 gi en teoretisk raskere dataoverførings-hastighet over SATA 3. Men dette avhenger av om disken faktisk klarer å nå hastigheter over det SATA 3 vil greie. Forskjellene er ikke så voldsomt store så ikke se deg blind på disse tallene når du skal kjøpe.
  • Ditt hovedkort har én SATA 6 port (hvit). De resterende fem portene er SATA 3 (sort). Disse portene finner du her på hovedkortet (rød firkant):

post-63221-0-33994200-1510682852_thumb.png
Jeg råder deg til å la operativsystem-disken være tilkoblet den hvite, og lagring/spilldisker de svarte.

• Disken du viser til "Seagate Skyhawk" er 3.5", og den er ikke en SSD men en tradisjonell HDD. Jeg bare sier ifra om dette i tilfelle du hadde tenkt å kjøpe denne disken i tro om at det er en 2.5" SSD som er begrepene du har brukt mye i førstepost.

Hvis du er usikker på hvilken disk du skal kjøpe så kan du fortelle litt om formålet (hva disken skal brukes til) og hvor stor plass du trenger så kan vi sikkert hjelpe deg med å velge et produkt som dekker behovene dine.

Sjekkliste:

aHovedkort støtter SATA 3 (en port) og 6 (fem porter)

Du trenger en disk som dekker dine behov for lagring

Du trenger en SATA-power kabel (venstre på bildet under). Sjekk om denne ligger løst inni maskinen din fra før.

og en SATA data-kabel (høyre på bildet under). SATA-data har du kanskje liggende i esken hovedkortet ditt kom med.
2014-01-12_010208_sata_power_and_data_ca

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sjekkliste:

Du trenger en SATA-power kabel (venstre på bildet under). Sjekk om denne ligger løst inni maskinen din fra før.

og en SATA data-kabel (høyre på bildet under). SATA-data har du kanskje liggende i esken hovedkortet ditt kom med.

Her var det veldig mye bra informasjon, Thor., tusen takk! 

Jeg trenger en ca. 250gb SSD til å kunne lagre spill på. Jeg koblet også fra CD-drivern og så at de to kablene (SATA-Power kabel og SATA-data kabel) allerede er koblet til den (De ligner i alle fall veldig). ettersom jeg ikke bruker CD-drivern så kan jeg vell bare koble fra den og bruke de 2 kablene til en SSD?

23666518_1751468358199527_1267819663_n.j23635543_1751468474866182_1046828457_n.j

Endret av Venuckt
Lenke til kommentar

Når det står "HDD 3.5" så er det den fysiske størrelsen på harddisken. Vanlige snurrediske er på 3.5" mens SSD-disker er på 2.5" størrelse. Det er mer relevant opp til kabinettet ditt og hvor mange av de forskjellige enhetene det er plass til. 

SATA 6 er bare standarden som sier noe om hvor rask dataoverføring det er til og fra diskene. 

MOLEX-kablene det er snakk om er strømkabler mens SATA-kablene overfører dataene til hovedkortet. 

Det går fint å koble fra cd-spilleren og koble SSD'en til den. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekkliste:

Jeg trenger en ca. 250gb SSD til å kunne lagre spill på. Jeg koblet også fra CD-drivern og så at de to kablene (SATA-Power kabel og SATA-data kabel) allerede er koblet til den (De ligner i alle fall veldig). ettersom jeg ikke bruker CD-drivern så kan jeg vell bare koble fra den og bruke de 2 kablene til en SSD?

Bare hyggelig!

Du kan gjerne bruke power/datakabel fra din optiske spiller. Det spiller egentlig ingen rolle, bortsett fra at du ikke får brukt spilleren.

Kabler skaffes enkelt på Ebay og alle nettbutikker som selger datadeler skulle du ønske flere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekkliste:

Kjöp nå ikke en SSD bare for å lagre spill på.

Det er bortkastet ytelse.

Kjör windows på den og opplev hvor rask en pc kan väre :)

Endret av Hårek
Fjernet bilder fra sitat.
Lenke til kommentar

Jeg har kassevis med kabler .. hvis du PM'er meg med hva du trenger kan du få av meg :)

Veldig snilt at du tilbyr, men har allerede fått tak i de kablene som trengs. Ellers takk!

Jeg tenkte å kjøpe en SSD som er stor nok til å holde både Windows og de spillene jeg ønsker. Har lest litt rundt, og de fleste sier at en SSD vil hjelpe til med å kjøre spillene fortere, i alle fall fortere enn min 6 år gamle HDD. Mener du noe annet?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å kjøpe en SSD som er stor nok til å holde både Windows og de spillene jeg ønsker. Har lest litt rundt, og de fleste sier at en SSD vil hjelpe til med å kjøre spillene fortere, i alle fall fortere enn min 6 år gamle HDD. Mener du noe annet?

SSD vil gi mye bedre lastetid av spill enn snurredisk.

Lenke til kommentar

Jeg har kassevis med kabler .. hvis du PM'er meg med hva du trenger kan du få av meg :)

Veldig snilt at du tilbyr, men har allerede fått tak i de kablene som trengs. Ellers takk!

En SSD vil gi deg litt kortere lastetider på spill ja.

Men det viktigeste er å få windows over på SSD. 

Ikke noe poeng at spill laster litt raskere, når maskinen ellers er sirup.

Lenke til kommentar

Dette gir jo mening, men jeg tok en sånn bottleneck tester (Vet ikke hvor riktig den er), og den sa at en SSD ville hjulpet litt. Uansett om spill ikke laster noe fortere, så er det verdt å kjøpe en SSD for å ha windows på. 

Lenke til kommentar

Dette gir jo mening, men jeg tok en sånn bottleneck tester (Vet ikke hvor riktig den er), og den sa at en SSD ville hjulpet litt. Uansett om spill ikke laster noe fortere, så er det verdt å kjøpe en SSD for å ha windows på. 

Absolutt.

Jeg kan faktisk ikke se hvordan noen klarer å leve med å kjøre Windows på vanlige snurredisker i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...