Gå til innhold

Dette er Airbus' selvkjørende lufttaxi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stili. Dette kan komme til å revolusjonere transport slik vi kjenner det, og ikke minst vil det kunne motvirke urbaniseringen kraftig gitt at man får nok farkoster og landingsplattformer. Det siste vil vel ikke være noe problem da alle større bygg vil kunne ha en plattform for sine ansatte.

Det største problemet vil vel strengt tatt være potensialet for støy, som det er vanskelig å si noe om akkurat nå.

 

Det kan også legges til at Airbus også jobber med CityAirBus og Pop.Up, som er to lignende konsepter. Den første er et fartøy tilsvarende Vahana, men som er noe større med plass til fire. Pop.Up er også en tilsvarende farkost med plass til to, men med den lille twisten at passasjerkabinen kan landes på et understell med hjul og kjøres som en autonom taxi frem til destinasjonen.

 

Synes da spesielt den siste er interessant da man vil kunne bestille bil hjemme, kjøre ut til et område designert for lufttransport som følger en bestemt trasse frem til byen, for så å kjøre stille frem til destinasjonen. Dette vil kunne motvirke noen av utfordringene med tanke på støy foruten i de aktuelle områdene.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Jeg lurer bare på hvorfor vi ikke får lov til å kjoere selv?

 

For våres "sikkerhets skyld" ?

 

Har lite lyst på hundre tusener av autonome taxier flygens runt i verden. Så styggt, bråkete, kjedelig. Ska det vaere lov så fly autonomt så burde det i hvertfall vaere lov å flyge manuellt foerst.

Lenke til kommentar

Stili. Dette kan komme til å revolusjonere transport slik vi kjenner det, og ikke minst vil det kunne motvirke urbaniseringen kraftig gitt at man får nok farkoster og landingsplattformer. Det siste vil vel ikke være noe problem da alle større bygg vil kunne ha en plattform for sine ansatte.

 

Det største problemet vil vel strengt tatt være potensialet for støy, som det er vanskelig å si noe om akkurat nå.

 

Det kan også legges til at Airbus også jobber med CityAirBus og Pop.Up, som er to lignende konsepter. Den første er et fartøy tilsvarende Vahana, men som er noe større med plass til fire. Pop.Up er også en tilsvarende farkost med plass til to, men med den lille twisten at passasjerkabinen kan landes på et understell med hjul og kjøres som en autonom taxi frem til destinasjonen.

 

Synes da spesielt den siste er interessant da man vil kunne bestille bil hjemme, kjøre ut til et område designert for lufttransport som følger en bestemt trasse frem til byen, for så å kjøre stille frem til destinasjonen. Dette vil kunne motvirke noen av utfordringene med tanke på støy foruten i de aktuelle områdene.

 

Så alle skal bo langt unna byen, og ta kjøretøy med mindre kapasitet, mer støy, og mer energibruk enn biler inn til byen? Jeg seler ikke helt din entusiasme.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Stili. Dette kan komme til å revolusjonere transport slik vi kjenner det, og ikke minst vil det kunne motvirke urbaniseringen kraftig gitt at man får nok farkoster og landingsplattformer. Det siste vil vel ikke være noe problem da alle større bygg vil kunne ha en plattform for sine ansatte.

 

Det største problemet vil vel strengt tatt være potensialet for støy, som det er vanskelig å si noe om akkurat nå.

 

Det kan også legges til at Airbus også jobber med CityAirBus og Pop.Up, som er to lignende konsepter. Den første er et fartøy tilsvarende Vahana, men som er noe større med plass til fire. Pop.Up er også en tilsvarende farkost med plass til to, men med den lille twisten at passasjerkabinen kan landes på et understell med hjul og kjøres som en autonom taxi frem til destinasjonen.

 

Synes da spesielt den siste er interessant da man vil kunne bestille bil hjemme, kjøre ut til et område designert for lufttransport som følger en bestemt trasse frem til byen, for så å kjøre stille frem til destinasjonen. Dette vil kunne motvirke noen av utfordringene med tanke på støy foruten i de aktuelle områdene.

 

Så alle skal bo langt unna byen, og ta kjøretøy med mindre kapasitet, mer støy, og mer energibruk enn biler inn til byen? Jeg seler ikke helt din entusiasme.

 

AtW

 

Nei. Men det er begrenset hvor mange som kan bo inne i byene, samtidig som veldig veldig mange faktisk jobber innenfor relativt små områder. Samtidig eksploderer kostnadene ved å bo nær arbeidsplassene inne i byene. Gatene er fulle av kjøretøyer og folk.

 

Når det gjelder energiforbruk så blir dette en relativ diskusjon, og man må også se på tid. Luftfarkoster er ekstremt mye mindre bundet til kjøreruter, og hvor lang tid bruker en arbeidstaker på å flytte seg 8 mil i rushtrafikken i Oslo. Disse dronene kan gjøre dette med en toppfart på over 200kmt, og selv om de kutter dette til 1/4 så er det i snitt ekstremt mye raskere enn på gateplanet. Samtidig blir passasjerene her potensielt fraktet helt til riktig bygg eller i det minste et veldig nærliggende bygg. Om man bor 8 mil i luftlinje utenfor byen og kommer seg helt fram på 20-25 minutter, så vil jeg tro energiforbruket ikke er veldig avskrekkende totalt sett.

 

Når det gjelder kapasitet så er det svært mange som kjører bil og/eller taxi alene også i dag. Og så jobber Airbus også med firemannsdroner.

 

Spørsmålet om støy er vanskelig å si så mye om, det er støy i byene i dag, hvor mye eller mindre problematisk droner vil bli er vanskelig å si noe om. Lydkarakteristikken på en slik stor drone vil være forskjellig fra de små lekedronene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...