freakout Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 Saken er at jeg får tak i en AMD Opetron 240 til en pris av 1700 kr. Det vil vell lønne seg for meg å skifte ut min XP 2500+ (barton) da? Mvh Andreas Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Ed " Hi, just wanted do give you some info wrt. Opteron overclocking. I got the CEP revision of 144 from Newegg for $270. The chip is indeed a great alternative to FX51. I have it running currently at 240mhz FSB on Leadtek Nforce3 board. Had Asus SK8N but the Leadtek K8NW is really the only proper choice for overclocking this chip. It does much better than the Asus board because it truly locks PCI, features great voltage control and has a 2.5 HT divider which allows you to run HT at 600mhz with high FSB (Asus only does 2x or 3x). Even with that OC, I really don't think the chip is breaking any sweat, for one it runs at 1.55v, so plenty of headroom left there although there's only so much you can do with FSB w/o multipliers. Overall, a combination of Leadtek K8NW and Opteron 144 is a one 2.2ghz kickass combo. Just wanted to give you heads up. . . . I see a lot of kids buying A64's and leaving out this truly outstanding performer which is cheaper to boot. Perhaps a little followup to your previous article would help giving them some appreciation. " Lenke til kommentar
pskard Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Seriøst? Med støtte for to av disse godbitene? Tydelig at jeg ikke har følgt med like mye som jeg burde... AH.. trodde du tenkte på singel 940 jeg.. uansett er det flere kort med dual 940 og AGP. Tyan har alene 6 hovedkort for Opteron, hvorav 2 er for dual: http://tyan.com/products/html/thunderk8w.html http://tyan.com/products/html/tigerk8w.html MSI: https://prisguiden.no/produkt/9325 Sikkert flere om du leter. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) AH.. trodde du tenkte på singel 940 jeg.. uansett er det flere kort med dual 940 og AGP. Tyan har alene 6 hovedkort for Opteron, hvorav 2 er for dual: http://tyan.com/products/html/thunderk8w.html http://tyan.com/products/html/tigerk8w.html MSI: https://prisguiden.no/produkt/9325 Sikkert flere om du leter. Nåde! Jeg har planer om å kjøpe hus/ leilighet også! Vel, takker så mye, så at prisen på det MSI-kortet var langt fra ubehagelig. Hmm, har ikke vi to diskutert 2x AMD-systemer før? freakout-Andreas, Jeg kommer nok til å vente nærmere sommeren (får se hvor lenge jeg klar det da takket være pgressum ), men du får si i fra om hva du gjør! Kjøper du nå snart tror jeg mange vil sette pris på om du deler dine erfaringer. Desverre får jeg nok ingen mulighet til å teste spill på de maskinene vi skal kjøpe inn her, men et lite inntrykk skal jeg nok få, både fra meg og fra brukerne. Endret 10. desember 2003 av Mad Wolf Magnux Lenke til kommentar
freakout Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Da skal jeg selvfølgelig dele mine erfaringer når jeg får skaffet Opetron prosessoren. Tiden vil vise hva jeg velger å gjøre. Sannsynligvis går jeg som sagt for Opetron 240. Mvh Andreas Endret 10. desember 2003 av freakout Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 um, bør han ikke heller kjøpe en FX-51 da? eller vente til Socket 939 versjonen av FX kommer og kjøpe den? evt FX-52 e.t.c.... socket 940 er og blir en server socket(iallefall slik AMD's planer er, og HK til denne vil sannsynligvis ikke optimiseres for gaming...) Socket 939 derimot... Lenke til kommentar
freakout Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) OK Endret 10. desember 2003 av freakout Lenke til kommentar
freakout Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 Hvilket HK er best til en Opetron 240? Og hvilken ram bør jeg da velge?? Mvh Andreas Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 For å bruke en metafor; det blir som å skyte spurv med hagle Off Topic: hmmm, er ikke spurv med kanon du mener, skjønner ikke at det skal gå ann å skyte spurv med noe mindre enn hagle, hvis du skjønner hva jeg mener. Salongrifle med kikkert sikte.... Luftgevær... Sprettert? Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Kan dele _mine_ erfaringer med Dual Opteron: Har brukt 244, 246 og 248 en stund, og det er vel fint lite negativt å si om systemet i det hele tatt, bortsett fra prisen selvsagt. Spill fungerer like flott som på P4/XP-maskiner, multitaskingsevnen er helt ekstremt god i beste SMP-ånd, og stabiliteten er det ikke noe å si på (dog, jeg har hatt noe problemer med 248, men det ser ut til å ha ordnet seg). På systemet mitt har jeg blandet litt mellom 1 og 2 GB med RAM, og så lenge man har nok RAM tilgjengelig er det rett og slett ingenting som kan slå et slikt system på følelse over hodet. Det er ikke slik at jeg hele tiden sitter og tenker på at jeg bruker Dual Opteron, men hvis jeg ønsker å sette i gang to WinRar-pakkinger, jobbe med PhotoShop samtidig som jeg hører på nettradio, og ikke minst ha flere aktive BT-sessions oppe, så er ikke dette noe problem. Noe mer tror jeg ikke det er å si om dual Opteron for hjemmebruk... Lenke til kommentar
freakout Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Kan dele _mine_ erfaringer med Dual Opteron: Har brukt 244, 246 og 248 en stund, og det er vel fint lite negativt å si om systemet i det hele tatt, bortsett fra prisen selvsagt. Spill fungerer like flott som på P4/XP-maskiner, multitaskingsevnen er helt ekstremt god i beste SMP-ånd, og stabiliteten er det ikke noe å si på (dog, jeg har hatt noe problemer med 248, men det ser ut til å ha ordnet seg). På systemet mitt har jeg blandet litt mellom 1 og 2 GB med RAM, og så lenge man har nok RAM tilgjengelig er det rett og slett ingenting som kan slå et slikt system på følelse over hodet. Det er ikke slik at jeg hele tiden sitter og tenker på at jeg bruker Dual Opteron, men hvis jeg ønsker å sette i gang to WinRar-pakkinger, jobbe med PhotoShop samtidig som jeg hører på nettradio, og ikke minst ha flere aktive BT-sessions oppe, så er ikke dette noe problem. Noe mer tror jeg ikke det er å si om dual Opteron for hjemmebruk... Saken er at det ikke er snakk om dual Opetron. men retteresagt en enkel Opetron 240 cpu.Men takk for din info Endret 10. desember 2003 av freakout Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 DesertGlow, Hvilket hovedkort bruker du? Samme som er testa her? Mulig vi går litt off-topic nå, kan evt. ta det pr. PM kanskje... Men de fleste har vel interesse av det! (lurer på om pgressum og DesertGlow har en konspirasjon for å få sånne som meg over på Opteron så snart som mulig) Lenke til kommentar
freakout Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 DesertGlow, Hvilket hovedkort bruker du? Samme som er testa her? Mulig vi går litt off-topic nå, kan evt. ta det pr. PM kanskje... Men de fleste har vel interesse av det! (lurer på om pgressum og DesertGlow har en konspirasjon for å få sånne som meg over på Opteron så snart som mulig) Har tenkt meg å bruke Asus’s SK8N. Mvh Andreas Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 DesertGlow, Hvilket hovedkort bruker du? Samme som er testa her? Mulig vi går litt off-topic nå, kan evt. ta det pr. PM kanskje... Men de fleste har vel interesse av det! (lurer på om pgressum og DesertGlow har en konspirasjon for å få sånne som meg over på Opteron så snart som mulig) Jeg bruker MSI K8T Master2-FAR. Det er vel per dags dato det eneste hovedkortet som er aktuelt for hjemmemarkedet for dual Opteron. pgressum og jeg har nok ingen konspirasjon, men vi deler vel oppfattelsen av at Opteron er et fryktelig spennende system. Opteron er som tidligere nevnt bare et annet navn for Athlon 64 FX, eller rettere sagt: Athlon 64 FX er bare et annet navn på dagens Opteron-prosessorer, og som alle vet er dette den raskeste prosessoren på markedet i dag. Så kan man stille seg spørsmålet om ytelsen kan forsvare prisen, og det skal jeg ikke ta stilling til Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Jeg bruker MSI K8T Master2-FAR. Det er vel per dags dato det eneste hovedkortet som er aktuelt for hjemmemarkedet for dual Opteron. pgressum og jeg har nok ingen konspirasjon, men vi deler vel oppfattelsen av at Opteron er et fryktelig spennende system. Opteron er som tidligere nevnt bare et annet navn for Athlon 64 FX, eller rettere sagt: Athlon 64 FX er bare et annet navn på dagens Opteron-prosessorer, og som alle vet er dette den raskeste prosessoren på markedet i dag. Så kan man stille seg spørsmålet om ytelsen kan forsvare prisen, og det skal jeg ikke ta stilling til Så litt på det Tyan Thunder-kortet som pgressum hadde lenke til. Frister med 64-bit PCI, men mulighet for RAM-mengder på høyde med SUN-maskinene her på huset er litt mer enn å skyte den spurven med hagla; det er å kalle den stakkars fugger'n en terrorist for så å la Bush få kloa i'n. Men det er svært positivt at det fungerer såpass bra! Da er vi tre! Regner med at det blir noe sånt på meg også ja... Ytelse/pris... Vel, alt til sitt bruk (moro). Et dual-system har vel gjerne lengre levetid også, men det er en annen diskusjon Lenke til kommentar
pskard Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (lurer på om pgressum og DesertGlow har en konspirasjon for å få sånne som meg over på Opteron så snart som mulig) Yupp Neida.. poenget er vel, som Magnus sier, at systemene er veldig gode. Det er heller ikke så mange som sitter på de ennå. For singel hadde jeg kjøpt A64 3200+ fremfor Opteron. Lenke til kommentar
freakout Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 (lurer på om pgressum og DesertGlow har en konspirasjon for å få sånne som meg over på Opteron så snart som mulig) Yupp Neida.. poenget er vel, som Magnus sier, at systemene er veldig gode. Det er heller ikke så mange som sitter på de ennå. For singel hadde jeg kjøpt A64 3200+ fremfor Opteron. MEN hvis du hadde valget mellom en Opetron 240 til 1700 kr eller en Amd64 3200+ til rundt 5 000 kr?? Hva ville du ha valgt da? Lenke til kommentar
freakout Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 MEN hvis du hadde valget mellom en Opetron 240 til 1700 kr eller en Amd64 3200+ til rundt 5 000 kr?? Hva ville du ha valgt da? Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Athlon 64 3200+ vil være ca 40% raskere enn Opteron 240, +/- litt avhengig av applikasjoner. I tillegg vil Opteron kreve nye minnemoduler, noe Athlon 64 ikke har behov for. Det hele er i grunn et spørsmål om hvor mye man er villig til å betale, og ikke minst hvor mye ytelse man er villig til å ofte for å betale en del mindre. Hvis pris er et viktig element hadde jeg kanskje ventet en stund med å kjøpe AMD64-baserte saker og heller satset på en Athlon XP 2500+ som jeg hadde multiplier-overklokket (kanskje litt FSB også...) til en ytelse som langt overgår Opteron 240 og til en langt hyggeligere pris. Det er ingen tvil, Athlon 64/Opteron er en bedre prosessor enn XP, men det virker kanaskje ikke som om du er villig til å betale prisen, og ytelsen bør man ikke ofre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå