Gå til innhold

AMD Opteron 240 til gaming pc?

freakout

Anbefalte innlegg

:roll:

Lurer på om en AMD Opteron 240 fungerer til å bruke i en spillemaskin eller om jeg skal vente til AMD 64 kommer?

Vet at den er laget for å være en arbeidsmaksin men det må vell funke å bruke den til en pc som skal spilles på???

Har penger, det er ikke nå problem, selv om AMD Opteron 240 koster flesk!

Kan noen hjelpe meg her?

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tviler på at Opteron fungerer bra til spilling, iallefall mtp på pris/ytelse forholdet. Men, det skal sies at jeg ikke har noen erfaring med AMD's Opteron prosessorer.

For å bruke en metafor; det blir som å skyte spurv med hagle

Neida, de funker egentlig veldig bra til spill, men 240 blir kansje i det minste laget sett i forhold til p4 3.2 o.l.

Dog skalerer opteroner veldig bra, så hvis du får tak i noen litt raskere så merkes det!

Søk litt rundt på nettet etter omtaler av opteroner så ser du hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Han skrev nå en gang at penger ikke var noe problem selv om den er dyr... Jeg tror den kommer til å fungere utmerket til spilling så lenge hovedkortet ellers holder mål. Athlon 64 er jo egentlig en Opteron "light".

Jeg har planer om å kjøpe Opteron sjøl (2x), men vil vente til nærmere sommeren når prisene forhåpentligvis er blitt snillere, prosessoren er mer "moden" og det er mer utvalg på hovedkort-sida. Jeg tror det pr. i dag er (annonsert?) kun et hovedkort for dual Opteron med AGP-port.

Vi skal forresten kjøpe inn 5 maskiner basert på 2x Opteron her på jobben som skal brukes til tallknusing. Jeg kan komme tilbake med mitt inntrykk av de da. De kommer til å ligge under mitt ansvarsområde, hehehe :green:

Lenke til kommentar
Han skrev nå en gang at penger ikke var noe problem selv om den er dyr... Jeg tror den kommer til å fungere utmerket til spilling så lenge hovedkortet ellers holder mål. Athlon 64 er jo egentlig en Opteron "light".

Jeg har planer om å kjøpe Opteron sjøl (2x), men vil vente til nærmere sommeren når prisene forhåpentligvis er blitt snillere, prosessoren er mer "moden" og det er mer utvalg på hovedkort-sida. Jeg tror det pr. i dag er (annonsert?) kun et hovedkort for dual Opteron med AGP-port.

Vi skal forresten kjøpe inn 5 maskiner basert på 2x Opteron her på jobben som skal brukes til tallknusing. Jeg kan komme tilbake med mitt inntrykk av de da. De kommer til å ligge under mitt ansvarsområde, hehehe  :green:

:yes:

Så du mener at en AMD Opetron skal fungere utmerket til en spillemaskin.

Har selv en AMD xp 2500+@3200+

Lønner det seg for meg å oppgradere til Opetron da?

Lenke til kommentar
:roll:

Lurer på om en AMD Opteron 240 fungerer til å bruke i en spillemaskin eller om jeg skal vente til AMD 64 kommer?

Vet at den er laget for å være en arbeidsmaksin men det må vell funke å bruke den til en pc som skal spilles på???

Har penger, det er ikke nå problem, selv om AMD Opteron 240 koster flesk!

Kan noen hjelpe meg her?

Mvh Andreas

Ja, den funker bra til spilling. Når det er sagt så er Opteron 2xx beregnet for dual-systemet (funker like bra i singel). Videre er 240 kun 1.4 GHz. Det er egentlig litt snaut. Spesielt opp mot prisen.

Skal du ha best mulig pris/ytelse er Barton 2500+ + nForce2 det klare valget.

Har selv en Opteron 246 og den er utrolig morsom. Har tidligere hatt en XP 2400+ @ 3000+ og en P4 2.4C @ 3.0 GHz, men Opteron 246 er vesentlig mer behagelig å bruke.

Som du sikkert vet jobber Opteron 246 og Athlon 64 3200+ på samme Mhz. Om jeg var deg ville jeg derfor vurdert:

1. Barton 2500+ for mest mulig pris/ytelse

2. Athlon 64 3200+ for mest mulig ytelse (ser bort fra P4 3.2EE og FX-51)

Ellers er P4C 3.0 GHz er bra valg.

Lenke til kommentar

Har tenkt å bruke Windows Xp Pro foreløpig, så fort det kommer et 64bit operativsystem benytter jeg selvfølgelig dette.

Opetron kan jo klokkes en del hvis jeg ikke tar helt feil? Fra 1400mhz @ 1800mhz ?

Mvh Andreas

Endret av freakout
Lenke til kommentar

Hva med å sjekke ut noen tester av dette før du slenger en haug av penger på bordet?

firingsquad Har bla testet Atholon 64 fx som jo ligner prinsipilet ganske mye.

Er ikke noen tvil om at dette er en prosessor familie som egner/vil egne seg meget bra til gaming. :yes:

På den annen side betaler du veldig mye for å være med på å teste 1.gen av en nye prosessor familie. Det vil si at det til sommeren trolig vil være en temelig mye mer moden platform som også vil yte bedre til halvparten av prisen. Det er ditt valg men personlig mener jeg det er toskete å SLØSE så mye penger på noe du faktisk ikke vil få bruk for før hardware du har kjøpt er "gammel"

Jeg kaller det sløsing fordi behovet ditt er gaming og ikke professjonel bruk som f.eks nevnt tallknusing, videoredigering, CAD eller lignende som faktisk kan bruke kraften til noe nyttig. 120fps i spill er ikke et poeng. :thumbdown:

Derfor, hvis pengene brenner i lomma og du har alt for mye av dem, kjøp en eller flere digre high-end skjermer, et radeon 9800xt skjermkort m 256mb ram og vannkjøling en p4 3.2 gb, lassevis med ram og wd raptor hd i raid. alt dette selvsagt også vannkjølt.

Da har du blitt kvitt dritmye cash og har "verdens feteste" system i en måneds tid :laugh: , men f.eks skjermene vil du ha glede av etter at du har hivd prosessoren på dynga. og vannkjølingen kan du kose deg over i form av redusert støy umiddelbart.

Endret av PålPot
Lenke til kommentar

Opteron er definitivt et godt valg hvis man skal ha en spill-maskin (Opteron og Athlon FX er samme saken), men 240 vil ikke gi den den ytelsen du er på utkikk etter (frekvensen er alt for lav). Ta f.eks. en titt på vår test av Opteron 246 (der vi sammenligner ytelsen med bl.a. 242), og du vil se at spillytelsen virkelig ikke rettferdiggjør prisen. Husk at Opteron er menst som en SMP-server-prosessor, og prises deretter. at

Hvis du har lyst på 64-bits sak, så vil jeg i første omgang anbefale deg å se nærmere på Athlon 64 3200+. Selv om denne høres kjedelig ut med enkle minnekanaler, så er den alt annet enn kjedelig. Rent ytelsesmessig er den jevnt sett like god som P4C 3,2 GHz, men noe bedre på spill jevnt over.

Lenke til kommentar
Hva med å sjekke ut noen tester av dette før du slenger en haug av penger på bordet?

firingsquad Har bla testet Atholon 64 fx som jo ligner prinsipilet ganske mye.

Er ikke noen tvil om at dette er en prosessor familie som egner/vil egne seg meget bra til gaming.  :yes:

På den annen side betaler du veldig mye for å være med på å teste 1.gen av en nye prosessor familie. Det vil si at det til sommeren trolig vil være en temelig mye mer moden platform som også vil yte bedre til halvparten av prisen. Det er ditt valg men personlig mener jeg det er toskete å SLØSE så mye penger på noe du faktisk ikke vil få bruk for før hardware du har kjøpt er "gammel"

Jeg kaller det sløsing fordi behovet ditt er gaming og ikke professjonel bruk som f.eks nevnt tallknusing, videoredigering, CAD eller lignende som faktisk kan bruke kraften til noe nyttig. 120fps i spill er ikke et poeng.  :thumbdown:

Derfor, hvis pengene brenner i lomma og du har alt for mye av dem, kjøp en eller flere digre high-end skjermer, et radeon 9800xt skjermkort m 256mb ram og vannkjøling en p4 3.2 gb, lassevis med ram og wd raptor hd i raid. alt dette selvsagt også vannkjølt.

Da har du blitt kvitt dritmye cash og har "verdens feteste" system i en måneds tid :laugh: , men f.eks skjermene vil du ha glede av etter at du har hivd prosessoren på dynga. og vannkjølingen kan du kose deg over i form av redusert støy umiddelbart.

Jeg tenkte nå kun å oppgradere Cpu og Hk.

Ikke noe annet!

Har følgende fra før av:

Radeon 9800 pro

1gb 3200+ Twinmos/m winbond

240 gb Western Digital

Og vannakjøling

Syns dette er mer enn nok!

Mvh Andreas

Endret av freakout
Lenke til kommentar

Ikke noe annet!

Har følgende fra før av:

Radeon 9800 pro

240 gb Western Digital

Og vannakjøling

Mvh Andreas

Du kan glemme Opteron hvis det er minnet du bruker. Opteron starter ikke opp uten REG minnemoduler.

Lenke til kommentar

Ikke noe annet!

Har følgende fra før av:

Radeon 9800 pro

240 gb Western Digital

Og vannakjøling

Mvh Andreas

Du kan glemme Opteron hvis det er minnet du bruker. Opteron starter ikke opp uten REG minnemoduler.

Minnet kan jeg selvfølgelig bytte ut.

Lenke til kommentar

Populær tråd det er gitt. Ble bare bort litt for å skru inn et nettverkskort hos en bruker...

Din gris.. friste oss sånn

Jobber for oljebransjen... også hadde de litt penger igjen å bruke opp... Men seriøst, så valgte vi å prøve disse fordi en del tester gjort i firmaet har vist at disse knuser nåværende systemer med 3-400%. Også koster de omtrent de samme som arbeidstasjoner basert på P4 Xeon i tillegg til at de støtter 64 bit. Om noen lurer, er det eServe 325 fra IBM vi skal kjøpe

Så du mener at en AMD Opetron skal fungere utmerket til en spillemaskin.

Har selv en AMD xp 2500+@3200+

Lønner det seg for meg å oppgradere til Opetron da?

Jeg vil tro det ja... Men skal du kjøre bare èn prosessor, er det like greit med en Athlon 64. Opteron er ment for flerprosessorsystemer selv om det går fint å kjøe den aleine også. Men drøy litt som nevnt; din nåværende prosessor duger fint (så sant resten av systemet ditt henger med)

Det er mange hovedkort for Opteron med AGP. Tyan, MSI, ASUS osv. listen er lang og kortene er bra.

Seriøst? Med støtte for to av disse godbitene? Tydelig at jeg ikke har følgt med like mye som jeg burde...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...