Harald Brombach (digi.no) Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Forbrukerråd mener at tjenesten fortrenger andre og billigere betalingsalternativer på enhetene.Apple Pay anmeldt i Danmark for konkurransevridende virksomhet Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 hvis de gir bort telefonene gratis og tvinger de til å bruke sin egen betalings-løsning slik at de får betaling transaksjonene så kan ingen si noe slikt og da har ikke konkurransetilsynet noe de skille ha sagt.. :-P Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 hvis de gir bort telefonene gratis og tvinger de til å bruke sin egen betalings-løsning slik at de får betaling transaksjonene så kan ingen si noe slikt og da har ikke konkurransetilsynet noe de skille ha sagt.. :-P tvinger brukerne* 1 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Kjekt å I praksis bare lampe ansvaret over på en tredjepart. "Nei, det er ikke konkurransevridende! Butikkene må bare få en bedre avtale slik at det blir likt..." Ellers er det jo liten tvil om at Apple prioriterer egne løsninger over tredjeparter, og også gir disse fordeler. 1 Lenke til kommentar
fuzzy76 Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Lurer på om forbrukerrådet har noen tanker rundt at Apples løsning er den eneste som hindrer butikkjedene og bankene fra å spore kjøpene dine? 1 Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 (endret) Lurer på om forbrukerrådet har noen tanker rundt at Apples løsning er den eneste som hindrer butikkjedene og bankene fra å spore kjøpene dine? Hæ? Det er da ingen kobling mellom varer jeg har kjøpt og bruk av betalingskort. Endret 14. november 2017 av StigVidar 1 Lenke til kommentar
PålAndré Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Lurer på om forbrukerrådet har noen tanker rundt at Apples løsning er den eneste som hindrer butikkjedene og bankene fra å spore kjøpene dine? Hæ? Det er da ingen kobling mellom varer jeg har kjøpt og bruk av betalingskort. hehehe, Dagens 3 Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Hva med å få VISA og mastercard til å kreve mindre i gebyr per transaksjon? Er det ingen som har tenkt på den problemstillingen? Betalingsløsningene som eksisterer er i og for seg gode, men når hele verden er avhengig av en "kredittkortløsning" som VISA og mastercard er, blir det brått verre. 1 Lenke til kommentar
ExuZ Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 hva med å tvinge forbrukerne til å betale transaksjonskostnaden. Da vil det antagelig bli press på, for å få billige transaksjoner. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 hva med å tvinge forbrukerne til å betale transaksjonskostnaden. Da vil det antagelig bli press på, for å få billige transaksjoner. Tror det er forbudt ved lov for butikkene å lempe transaksjonskostnader over på kundene. 2 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Muligens i Norge. I Danmark, hvor dette er hentet fra, så er det relativt vanlig å ta gebyr om man betaler med kredittkort fremfor kontanter eller Dankort (Danmarks variant av BankAxept) 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 (endret) Muligens i Norge. I Danmark, hvor dette er hentet fra, så er det relativt vanlig å ta gebyr om man betaler med kredittkort fremfor kontanter eller Dankort (Danmarks variant av BankAxept) Ikke i følge artikkelen: Til DR sier Anja Philip, leder for Forbrugerrådet Tænk, at det at kundene tvinges til å bruke Visa-delen av kortet innebærer opptil ti ganger høyere gebyrer ved kjøp enn med Dankort-delen. Disse kostnadene må butikkene betale, noe som Philip mener vil føre til at prisene på varene vil stige. Endret 14. november 2017 av henrikwl Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 (endret) Det kan selvsagt ha endret seg siden jeg var i Danmark sist (det var vel i fjor), men det var greit spesifisert på kvitteringen jeg fikk at jeg hadde betalt gebyr for bruk av kredittkort. Edit: Jeg har heller ikke dansk bankkort, så jeg hadde ikke noe annet valg enn å bruke Visa-delen på mitt kort. Endret 14. november 2017 av Llandari Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Det kan selvsagt ha endret seg siden jeg var i Danmark sist (det var vel i fjor), men det var greit spesifisert på kvitteringen jeg fikk at jeg hadde betalt gebyr for bruk av kredittkort. Edit: Jeg har heller ikke dansk bankkort, så jeg hadde ikke noe annet valg enn å bruke Visa-delen på mitt kort. Mulig det også er annerledes for utenlandske kort. Lenke til kommentar
petterP9 Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Muligens i Norge. I Danmark, hvor dette er hentet fra, så er det relativt vanlig å ta gebyr om man betaler med kredittkort fremfor kontanter eller Dankort (Danmarks variant av BankAxept) Det er da vanlig i Norge også? Norwegian tar gebyr for alle kredittkort utenom sitt eget. Widerøe tar også gebyr på ulike betalingsløsninger. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Muligens i Norge. I Danmark, hvor dette er hentet fra, så er det relativt vanlig å ta gebyr om man betaler med kredittkort fremfor kontanter eller Dankort (Danmarks variant av BankAxept) Det er da vanlig i Norge også? Norwegian tar gebyr for alle kredittkort utenom sitt eget. Widerøe tar også gebyr på ulike betalingsløsninger. Men har du noen gang opplevd det i et supermarket? Mitt tilfelle var fra Bilka. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 (endret) hva med å tvinge forbrukerne til å betale transaksjonskostnaden. Da vil det antagelig bli press på, for å få billige transaksjoner.I praksis er det jo det som skjer allerede. Selv om de teoretisk sett ikke legger gebyret på prisen hvis du betaler med kredittkort, så er dette en kostnad som butikkene dekker inn over salgsprisen. Endret 14. november 2017 av Nimrad 2 Lenke til kommentar
petterP9 Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Muligens i Norge. I Danmark, hvor dette er hentet fra, så er det relativt vanlig å ta gebyr om man betaler med kredittkort fremfor kontanter eller Dankort (Danmarks variant av BankAxept) Det er da vanlig i Norge også? Norwegian tar gebyr for alle kredittkort utenom sitt eget. Widerøe tar også gebyr på ulike betalingsløsninger. Men har du noen gang opplevd det i et supermarket? Mitt tilfelle var fra Bilka. Nei. Jeg tror at vi som forbrukere ikke er særlig lojal (eller prisbevisste), så personer som bruker kredittkort i det daglige vil bare unngå dagligvarekjeder som automatisk tar 2-3 % ekstra ved bruk av kredittkort, ergo tap av markedsandeler. Det er ekstremt vanskelig å vite om hver eneste vare på en butikk som tar gebyr er 2-3 % lavere enn hos en butikk som ikke tar gebyr. Om du er i tvil så er det bare å sammenligne Æ (10 % på 10 varer) vs Trumf (1 % på ca. alt, av og til 3 %) vs Coop (1 % av alt + kuponger (20 % på en vare)). Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Som en liten spark i siden til tilhengerne av ‘et pengeløst samfunn’... ...Hva tror dere vil skje med gebyrer om betaling kun skjer elektronisk? Tror dere virkelig et pengeløst system er flott? Naivitet og idioti kjenner ingen grenser. Heller ikke grådighet og korrupsjon. Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 (endret) I Danmark inngår forretninger avtaler med Visa, Mastercard osv. I min forretning aksepterer vi kun Visa/Dankort, da alt annet blir for dyrt. Skulle vi ta Mastercard også ville leie av betalingsnaskin faktisk overgå lønna til en ansatt. Skulle vi heve prisene med en hel månedslønn ville bixen gå ad dundas. (Et annet tema, men dette er grunnen til at NAV-praktikanter misbrukes i stor stil, Desverre (Kostnadene blir for høye. Husleie, lønn, regninger, reservedeler osv, osv, gjør at marginene blir mikroskopsmå for selvstendige/ikke-franchise-forretninger). Endret 14. november 2017 av Sandormen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå