Deem Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 (endret) Jeg hadde en muntlig avtale opp et jobboppdrag hvor det ikke foreligger noen arbeidskontrakt. Samme dag som jeg skulle reise for å gjennomføre jobboppdraget sendte jeg melding om hvem jeg skulle ta kontakt med da jeg kom frem, og fikk i svar at de har booket noen andre og har glemt å gi meg beskjed. Jeg har bedt om full lønn. De mener at avtalen ikke var bindende da det ikke foreligger noen skriftlig kontrakt, men har fått til svar at de kan tilby 50% lønn for oppdrag som avlyses innen 14 dager før oppdrag, noe som er standard i deres arbeidsbetingelser. Detter er forøvrig betingelser jeg ikke har blitt informert om eller sagt meg enig i og jeg mener at jeg har krav på 100% lønn. Muntlige avtaler er vel like gjeldende som skriftlige? Her erkjenner arbeidsgiver også at det foreligger en muntlig avtale. Når jeg ikke har blitt informert om eller akseptert betingelser om 50% lønn for oppdrag som kanselleres, kan betingelsene da være gjeldende?På forhånd takk for alle hjelpsomme svar! Endret 14. november 2017 av Deem Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Om du ønsker muligheten for fremtidig jobb med disse hadde jeg tatt 50%. Bra betalt for IKKE å jobbe. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Om du ønsker muligheten for fremtidig jobb med disse hadde jeg tatt 50%. Bra betalt for IKKE å jobbe. Vel - rimelig dårlig betalt hvis man istedet kunne jobbet et annet sted til 100% ? 2 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Såvidt jeg vet er en muntlig avtale like bindende som en skriftlig men problemet ligger i at det er vanskelig å bevise at det foreligger en avtale i ettertid ettersom det da ikke kan dokumenteres - men hvis du har hatt denne dialogen i ettertid skriftlig (mail eller sms) hvor de selv bekrefter at det har eksistert en avtale som de har valgt å bryte på bakgrunn av at det i utgangspunktet ikke var noe å dokumentere så har du igrunn fått beviset du hadde behov for. 3 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Om du ønsker muligheten for fremtidig jobb med disse hadde jeg tatt 50%. Bra betalt for IKKE å jobbe. Han får ikke 50% for å ikke jobbe, han får 50% for å ha satt av tid til å utføre en jobb og dermed ikke kunnet påta seg andre oppdrag den dagen. Det er ikke bra når han ikke fikk beskjed før han selv ringte samme dag.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Utgangspunktet i norsk rett er at avbestilling av en ytelse er et irregulært resultat (og som hovedregel er det derfor ikke lovlig, men i et tilballingsarbeidsforhold vil det normalt være en del av avtalen). Som hovedregel vil avbestilling som ikke skjer i rimelig tid før man skal møte opp medføre erstatningsansvar, og da er det oppfyllelsesinteressen/positiv kontraktsinteresse som skal erstattes. Det vil si full lønn med fradrag for besparelser du har ved ikke å møte opp. 5 Lenke til kommentar
Deem Skrevet 15. november 2017 Forfatter Del Skrevet 15. november 2017 Dette var et kursoppdrag som krevde noe planlegging, så noe jobb har jeg gjort i forkant. Jeg er ikke bekymret for at de ikke vil jobbe med meg igjen. Det jeg er usikker på er hvordan jeg kan argumentere for at jeg har krav på 100% lønn basert på avtaleloven og arbeidsmiljøloven da han som jeg må forhandle med virker ganske sta og må strykes med hårene og fores med argumenter som tydelig kan kobles til lover og regler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå