Gå til innhold

Avinstallere xp --> inn 98SE

kaw911

Anbefalte innlegg

Hei.

Er litt ukomfortabel med xp, og etter å ha kjøpt ny "spill-pc" til dattera (uten medfølgende xp-cd) ble det endel krøll. Gamlefar hadde store problemer, og bestemte seg for å legge inn 98SE (her føler jeg meg litt mer som herre over tingene...).

Fikk formatert C og lagt inn 98SE, men ved oppstart så kommer den til oppstartssangen i win-bildet --> så låser den seg.

Prøver så å boote fra a: med oppstartsdisk, men den nekter. Prøver så 98-cd, men den vil ikke opp å gå i Sikkermodus--> da legger den seg ned i A:. Prøver så å velge kommandolinje, men verken i a: eller c: får jeg benytte format c: kommando.

Prøver så å legge inn 98 påny, men den kommer stadig opp med feilmeldinger i Scandisk om "feilfiler", og nekter å gå videre under "alle" omstendigheter/valg.

Hva må gjøres ?? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er usikker på hva som egentlig er problemet her, men å installere eldre windows versjoner på nye pc'er kan by på endel problemer.

Hvilket filsystem er det på harddisken? Nye pc'er med xp bruker stort sett NTFS, mens win98se foretrekker FAT32. Tviler på at win98 vil kjøre med NTFS.

Anbefaler heller dualboot, to eller flere operativsystem på samme pc.

Partisjoner HD'en, formater og installer winXP på en NTFS-partisjon og win98se på en FAT32-partisjon.

Lenke til kommentar

Ikke godt å si nei, det kan virke som fingertrøbbel.

En ting jeg la merke til er at du kan ikke si format c:, men siden du ikke fikk boote fra floppy så er det helt naturlig - du får ikke lov til å formatere c: når du har boota fra c:

Sjekk bootrekkefølgen i BIOS, floppy og CD skal være før HD.

Og siden du har formatert og lagt inn 98 så er det naturligvis FAT32 du har nå.

Lenke til kommentar

Sjekk boot rekkefølgen slik Hårek sier.

Meldingen Scandisk gir om feil på filer, skaper problemene her.

Scandisk skal kjøre og rette disse feilene før 98 starter opp.

Hvis ikke dette skjer tror jeg du skal gå veien om FDISK slette

partisjon og opprette ny.

Deretter formattere C: og legge inn alt på nytt.

Lenke til kommentar

kaw911

Takker for gode svar. Etter å ha formateret dritten og lagt inn "mer dritten" iht autoinstall, så formaterte jeg igjen (kall meg nybegynner.....) deretter installerte jeg alle driverne gjennom "system". (Tar ikke med i denne sammenheng at alle ukjente "pop-ups" i mscongig var blitt deaktivert...).

Ser bra ut, men USB printeren (HP) streiker allikevel etter 1/9 side. Noen som

kjnnner problemet ??? )kanskje ikke rett topic. men hva fae.....

Lenke til kommentar

bare en ting å si... skremmende...!

man burde vite hva man holder på med i utgangspunktet... før man begynner å disse os og formatere/installere i villa...

-vet du ikke hva du holder på med----- ikke gjør det!-

Endret av rwu
Lenke til kommentar

Hva mener "Jarmo" med at jeg kunne kjøre XP i "98"-modus ??

Basic: jeg er skeptisk til xp-iom at en ikke kan gjøre/overprøve endel av kommanoene i utgaven så blir en mer "slave".!!!!". Kall meg gjerne fixert, men jeg synest allikevel at dos-basert 95,98. m,v,., er det rettte for de som "gidder litt".

Og skal du holde orden i systemet ditt, og det har jeg gjort med 10 firma det siste 10-året, så må du holde oppe et system du forstår, kan formatere når du vil, slik at du holder alle dine data på egen hånd (d-disk), and thats it !!!

Lenke til kommentar

Basic: jeg er skeptisk til xp-iom at en ikke kan gjøre/overprøve endel av kommanoene i utgaven så blir en mer "slave".!!!!". Kall meg gjerne fixert, men jeg synest allikevel at dos-basert 95,98. m,v,., er det rettte for de som "gidder litt".

Og skal du holde orden i systemet ditt, og det har jeg gjort med 10 firma det siste 10-året, så må du holde oppe et system du forstår, kan formatere når du vil, slik at du holder alle dine data på egen hånd (d-disk), and thats it !!!

hææ?! du kan gjøre hva f@?n du vil med xp, selv på ntfs, om du gidder å sette deg inn i det.... ikke diss noe bare fordi du ikke forstår det...!

Lenke til kommentar

Basic: jeg er skeptisk til xp-iom at en ikke kan gjøre/overprøve endel av kommanoene i utgaven så blir en mer "slave".!!!!". Kall meg gjerne fixert, men jeg synest allikevel at dos-basert  95,98. m,v,., er det rettte for de som "gidder litt".

Mener at XP`en har muligheter til å kjøre i flere modus, f.eks. i win 98 osv.

MEN ikke i MS-DOS, smak og behag ellers.... ;)

Til rwu, hold deg saklig og høflig ovenfor folk og fe, det vil lønne seg med

tid og stunder....

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Basic: jeg er skeptisk til xp-iom at en ikke kan gjøre/overprøve endel av kommanoene i utgaven så blir en mer "slave".!!!!". Kall meg gjerne fixert, men jeg synest allikevel at dos-basert  95,98. m,v,., er det rettte for de som "gidder litt".

hææ?! du kan gjøre hva f@?n du vil med xp, selv på ntfs, om du gidder å sette deg inn i det.... ikke diss noe bare fordi du ikke forstår det...!

Hva var meningen med den tilbakemeldingen?

Lenke til kommentar

Pronto du har rett !!

Noen ganger så må en bare gjøre en "real-clean".

Du høres blant de bedre.... og jeg vil heller ta en 98 re-insatall, enn å la meg bli irrrrrrrrrrrriteertt av XP. XP er noe dritt for allmennheten og det er det.

Lenke til kommentar

kan bare ikke dy meg... blir rett og slett sinna når jeg ser/hører slikt....

hvorfor kjøpe en pc uten driver(?) windows-cd--- var ikke xp installert da du kjøpte den? -hvis du ikke fikk med xp-cd'n, er det ms-winxp's feil eller hva? hadde du hatt xp på en såpass bra maskin(2ghz) burde selv det siste av de siste spillene kunne kjøre(dog noe lavere oppløsning hvis skj. kortet er integrert)... uansett, barnespillene burde gå så det fyker!... hvis du har mer enn 128mB ram burde de faktisk gå enda raskere enn under w98.... kunne ikke falle meg inn å sette opp/kjøpe et system som ikke funker til mitt bruk, for deretter å skylde på microsoft's os'er... ville nok heller prøvd å finne feilen i systemet mitt!

Lenke til kommentar

XP er faktisk et ganske kurant produkt, og gir en helt annen grad av sikkerhet enn win98. Dette er den type utsagn en ikke bør trenge å argumentere for; slik ER det. At det finnes andre OS som er sikrere/bedre; utvilsomt. Men NT/200/XP er en helt annen greie enn sine forgjengere. At en i utgangspunktet føler at en ikke mestrer ny teknologi betyr ikke at denne teknologien er dårligere enn den gamle.

Jeg kan være enig i mye av kritikken mot XP på de feltene som handler om brukerkontroll; en får ofte følelsen av å ikke ha helt styring med ting. Imidlertid er dette i det store og hele et spørsmål om å lære seg å gjøre ting på rett måte. En del ting en har i fingrene fra Win9X er ikke direkte overførbart til XP. Dette betyr imidlertid ikke at XP er et dårligere OS, det er bare anderledes. Og sett fra et sikkerhets-og politelighetsståsted også bedre.

Hvis en legger inn XP fra bunn av, altså på en nyformatert partisjon, er det skjelden en støter på problemer på nyere maskiner. Sjansen er stor for at problemet ligger i din egen hardware, eller at du rett og slett ikke gjør ting riktig.

Sørg for å slette den gamle partisjonen først, formatere på nytt (fortrinsvis med NTFS) og følg installasjonsprogrammet.

Hvis du allikevel tviholder på utdatert teknologi (Ja, Win 98 ER utdatert og utgjør en sikkerhetstrussel...):

- Få tak i en ny bootdisk fra feks www.bootdisk.com

- Boot opp fra denne, dette gjør du ved å velge rett bootsekvens i bios.

- SLETT systempartisjonen og opprett den på nytt

- Formater og installer.

Å prøve å legge inn Win 98 oppå en XP-installasjon er oppskrift på trøbbel.

Lenke til kommentar

RWU

Svaret er mer emosielt enn du skulle tro.

.......'

Alle de nye "OS"-ene er mer emosille enn en skulle tru.....

Alright at de alle koster 1000.-, men de er forbabba mye bedre....-...

så då er de kanskje vært det ????

UANSETT OVERSTÅ0ENDE---> GÅ OVER WIN 98SE

Bedre i dos-grafikk + bedfe i alt !"!!!!

Lenke til kommentar
RWU

.......'

hæææ?

Lenke til kommentar
RWU

.......'

Leggetid nå , eller ?

Lenke til kommentar

hvis jeg forstod alt dette riktig, burde jeg holde meg til ms-dos 5.0, fordi dette var os'et jeg først lærte meg..... eller.. vet det! windows 3.11 var sinnsykt avansert da jeg først støtte på det... hmmm. men det var redhat 4.2 også fem år senere... hva skal jeg velge å bytte ut xp med... ms-dos5.0, win 3.x eller redhat 4.2(kjerne 1.86 eller.no)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...