Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gi Lotto-gevinst til ektefelle, etter skilsmisse?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Dersom en person vinner en temmelig stor sum i for eksempel Lotto, men h*n lar være å fortelle dette til ektefellen sin. Kort tid seinere tar de ut skilsmisse.

Kan ektefellen kreve å få deler av fortjenesten fra Lotto-gevinsten, etersom de fremdeles var gift da h*n vant denne pengesummen?

Anonymous poster hash: f7665...292

Anonymous poster hash: f7665...292

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge gevinsten var innvunnet før samlivsbrudd/separasjonsbegjæring er den en del av felleseiet og må deles.

Jeg og samboer har en samboeravtale vi fikk satt opp med hjelp av advokat. Der har vi presisert at arv og gevinster ikke skal være del av vårt felleseie. Er dette noe vi ikke kunne avtalt om vi var gift?

Lenke til kommentar

Så lenge gevinsten var innvunnet før samlivsbrudd/separasjonsbegjæring er den en del av felleseiet og må deles.

Jeg og samboer har en samboeravtale vi fikk satt opp med hjelp av advokat. Der har vi presisert at arv og gevinster ikke skal være del av vårt felleseie. Er dette noe vi ikke kunne avtalt om vi var gift?

Det er fullt mulig å avtale at arv og gevinster skal være særeie i et ekteskap.

Lenke til kommentar

Samboere har vel ikke felleseie i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Som samboere har man ikke noe felleseie som sådan. Det er likevel fullt mulig å inngå ektepakt om at Lottogevinster skal være særeie.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom en person vinner en temmelig stor sum i for eksempel Lotto, men h*n lar være å fortelle dette til ektefellen sin. Kort tid seinere tar de ut skilsmisse.

Kan ektefellen kreve å få deler av fortjenesten fra Lotto-gevinsten, etersom de fremdeles var gift da h*n vant denne pengesummen?

Ja, det er klart det på alle måter føles feil, men så giftig er det å være gift. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...