Gå til innhold

Hjelp til valg av systemkamera

Anbefalte innlegg

Tror det er 2 blendertrinn forskjell, hvis jeg ikke husker helt feil.

Det er ingen forskjell i lysmengden relatert til format. 

Tror du må lese deg opp på området. 

Når det gjelder eksponeringen så vil den bli identisk ved samme blender og ISO på alle formater akkurat som Boeing sier.

At et ff kamera får mer lys har med arealet på sensoren og gjøre, dette påvirker ikke eksponeringen. Men gjør at ff vs mft har to trinn teoretisk bedre lysfølsomhet.

Jeg reagerte at han sa det ikke er forskjell på lysmengde, det er det jo selvsagt ved samme blenderåpning. 

Selvfølgelig er eksponeringen identisk ved samme blender og ISO, men det var ikke det Boeing skrev, selv om det kanskje var det han mente. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er 2 blendertrinn forskjell, hvis jeg ikke husker helt feil.

Det er ingen forskjell i lysmengden relatert til format. 

Tror du må lese deg opp på området. 

Når det gjelder eksponeringen så vil den bli identisk ved samme blender og ISO på alle formater akkurat som Boeing sier.

At et ff kamera får mer lys har med arealet på sensoren og gjøre, dette påvirker ikke eksponeringen. Men gjør at ff vs mft har to trinn teoretisk bedre lysfølsomhet.

Jeg reagerte at han sa det ikke er forskjell på lysmengde, det er det jo selvsagt ved samme blenderåpning. 

Selvfølgelig er eksponeringen identisk ved samme blender og ISO, men det var ikke det Boeing skrev, selv om det kanskje var det han mente. 

Jeg forklarte meg vel noe knotete. Jeg mente at eksponeringen vil bli identisk, med identisk histogram. Men bildene behøver ikke å bli identiske pga. at dybdeskarpheten blir forskjellig. Skal bildene bli identiske med hensyn på dybdeskarphet, må man blende ned et par trinn på fullformat, og dette må så kompenseres med ISO eller lukkertid,

Lenke til kommentar

Jeg forklarte meg vel noe knotete. Jeg mente at eksponeringen vil bli identisk, med identisk histogram. Men bildene behøver ikke å bli identiske pga. at dybdeskarpheten blir forskjellig. Skal bildene bli identiske med hensyn på dybdeskarphet, må man blende ned et par trinn på fullformat, og dette må så kompenseres med ISO eller lukkertid,

Godt! Normalt tåler da også fullformat høyere ISO uten at det blir støy av det. Dermed har man flere valgmuligheter med fullformat: Enten kortere lukkertid og mindre dybdeskarphet, eller lik lukkertid og mindre dybdeskarphet med lavere ISO (og mindre støy), og til sist lik lukkertid, lik dybdeskarphet og lik støy. 

Lenke til kommentar

Nikon 1 har 1" sensor, altså vesentlig mindre enn m4/3 systemet.  Det er bare Nikon som har så liten sensor på systemkamera. Fint for å å med seg på tur.

Bare synd de i liten grad utnytter det, fordi det er ikke så lite i praksis.

AtW

Trist at Nikon har forsømt dette systemkameraet. Har det ikke selv, men har inntrykk av at mange av de som har dette kameraet liker det. Selv synes jeg 1" er litt i minste laget, og at utvalget av objektiver er for lite. Har m4/3 i tillegg til fullformat og et APS-C kamera, og bruker m4/3 på reiser. Objektivutvalget er meget stort, og kvaliteten er høy (prisen også). Men en sekk med to hus, ett batterigrep samt tre pro-zoomer (7-14, 14-40 og 40-150 alle f/2.8) samt noen reservebatterier merkes knapt på ryggen. Tilsvarende på fullformat ville vært en helt annen historie.

Endret av Boeing
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...