vossafår Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 (endret) Hei Er nybegynner innen fotografering og ønsker å ta steget bort fra bruk av mobiltelefonen.. Har lest meg opp på kameratype, valget ser ut til å falle på et speilløst systemkamera framfor speilrefleks, primært skyldes valget ønsket om et lettere og mer "mobilt" kamera. I tillegg ønsker jeg fleksibiliteten et systemkamera har kontra et tradisjonelt kompaktkamera. Jeg kommer primært til å benytte kameraet til type stillfoto av personer (feriebilder, hytteturer e.l.), i tillegg er jeg en entusiastisk fisker så kameraet vil også benyttes i mer lyssvake settings på kveldstid, Jeg stiller derimot ingen krav om kameraet skal være vanntett.. En fin bonus er at kameraet også kan ta videosnutter med OK oppløsing. Prismessig ønsker jeg helst ikke å gå over 6.000. Finnes rimelige gode alternativer så er det å foretrekke! Hittil har jeg sett meg ut Sony Alpha a6000. Noen som har andre gode forslag? Er det noe jeg bør se etter? Tips og triks til valg av kamera setter jeg stor pris på. -Magnus Endret 13. november 2017 av vossafår Lenke til kommentar
KanonEOS Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 (endret) Sony A6000 tror jeg er et greit kamera i prisklassen. Mitt førstevalg hadde vært Olympus OM-D EM 10 mk.II https://www.japanphoto.no/olympus-om-d-e-m10-mark-ii-m--ed-14-42mm-ez-solv-454350049300-007 Det er et kamera som får veldig god testomtale og et kamera man kan mer "vokse i" en A6000. Se blant annet testen på tek.no https://www.tek.no/artikler/test-olympus-om-d-e-m10-ii/192820/alle Noen andre alternativer jeg kommer på i farten er: Fujifilm XA 10 https://www.japanphoto.no/fujifilm-x-a10--xc-16-50mm-f-35-56-ois-ii og Panasonic GX 80 https://www.japanphoto.no/panasonic-lumix-gx80-solv--12-32mm-f-35-5-6-asph-mega-ois-5025232847969-007 Er bruktkamera et alternativ? Isåfall vil jeg anbefale Fujifilm X E2. Edit: Hvis du er interessert i størrelse sjekk ut: http://camerasize.com/compare/ der kan du sammenligne størrelsen på kameraer... Endret 13. november 2017 av KanonEOS Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Objektiver er også viktig hvis man ønsker og utvikle seg som hobbyfotograf samt at forskjellige settinger fremmer bruk av forskjellige objektiver. Så man burde også ta det i vektlegging av hvilket system man burde kjøpe, ville jeg nok anbefalt deg og sjekke Olympus og Panasonic siden de bruker samme objektivfatning og har et godt utvalg av objektiver i alle prisklasser. Sony har ikke en like bra objektivpark og er endel dyrere på enkelte objektiver, 3parts og bruktmarkedet er heller ikke så stort på sony-objektiver. Lenke til kommentar
vossafår Skrevet 13. november 2017 Forfatter Del Skrevet 13. november 2017 Tusen takk begge to for svar. Jeg var ikke klar over at utvalget til Sony var så mye snevrere når det gjelder objektiver. Takk for tips på Olympus OM-D EM 1 mk.II. Det ser det virkelig ut til å være et kamera jeg skal vurdere. Har dere noe formening om kit-objektivet som følger med kameraet er ok? Jeg antar jeg før eller senere må gå til anskaffelse av et bedre objektiv, men i første omgang tenkte jeg å holde meg til kit. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Olympus OM-D E-M10 MK II går rimelig om dagen da MK III kom for kort tid siden. Lenke til kommentar
avo Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Sony er nok mer fremtidsrettet. De satser hard for tiden, og er nok mer spennende å bygge på enn Olympus. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 (endret) Sony er nok mer fremtidsrettet. De satser hard for tiden, og er nok mer spennende å bygge på enn Olympus. På hvilken måte er Sony mer fremtidsrettet en Olympus ? Eneste spennende med Sony er om man eier et kamerasystem som fortsatt er i produksjon om noen år. Endret 13. november 2017 av Nautica 3 Lenke til kommentar
KanonEOS Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Det som også er fint med MFT er at nesten alle objektiver kan brukes hvis man har adapter. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Kitobjektivet (AF 14-42/3,5-5,6 EZ M.Zuiko Digital ED) er helt OK i starten, utrolig lett og kompakt, jeg ble faktisk positivt overrasket. Lenke til kommentar
vossafår Skrevet 14. november 2017 Forfatter Del Skrevet 14. november 2017 (endret) Det som også er fint med MFT er at nesten alle objektiver kan brukes hvis man har adapter. Med MFT så antar jeg du referer til objektivfatning? Ser at utvalget hos bl.a Japanfoto er del snevrere på MFT enn det er på eksempelvis Nikon F,Canon EF DSLR objektiver. Dette er vel uansett som forventet.. Hvordan stiller MFT objektiver seg rent prismessig (brukt og nytt) kontra DSLR Nikon/Canon? Etter litt enkel research, virker det som at man får ganske mye mer "bang for buck" på objektiver ved valg av DSLR kamera framfor kompakt systemkamera. Bruktutvalget ser også ut til å være vesentlig mye større.. Endret 14. november 2017 av vossafår Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 (endret) Objektiver tilhørende DSLR har vært på markedet i mange tiår og flere av disse selges den dag i dag, det innebærer også at utviklingskostnadene er rimeligere. På den annen side så trenger MTF mindre materialer så det utligner hverandre på mange av objektivene. Man må heller ikke glemme at det fortsatt selges vesentlig flere DSLR en speilløse kameraer og det innvirker også prisen. Når det gjelder Canon "som jeg har interesse for" har de lansert ganske mange objektiver de siste par tre årene både nye og tilsvarende erstatning til eldre objektiver, det som er positiv er at de har lansert endel rimelige EF-S objektiver som faktisk yter godt samt noen EF fastobjektiver m/stabilisering som har en overkommelig pris. Siden DSLR har vært på markedet endel år med samme objektivfatning vil det gjenspeile seg både på bruktmarkedet og på 3parts produsenter på antall eksemplarer. Endret 14. november 2017 av Nautica Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Hvordan er det egentlig med begrepet "lyssterkt" og mFT og speilløse systemer? Disse kamerahusene er vel mindre og har mindre bildebrikke som følgelig er dårligere på lysstyrke? Eller tenker jeg feil og gammeldags? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Hvordan er det egentlig med begrepet "lyssterkt" og mFT og speilløse systemer? Disse kamerahusene er vel mindre og har mindre bildebrikke som følgelig er dårligere på lysstyrke? Eller tenker jeg feil og gammeldags? De er dårligere på lysstyrke (enn feks fullframe), men det er ikke så veldig stor forskjell. Spørs hvor man legger lista, det er ikke mange år siden FF var like "dårlig" som mFT er i dag. AtW Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Tror det er 2 blendertrinn forskjell, hvis jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 (endret) For noen år siden var Canon og Nikon som dominerte, da ville valget stå mellom disse: Nikon D5300 https://www.prisjakt.no/product.php?p=3526206 Canon 700D https://www.prisjakt.no/product.php?p=2881786 Har forstått det slik at nå velger en Four Thirds sensor (MFT) om kompakthet er viktig, og gode linser er billigere pga mindre størrelse. APS-C sensor har en liten fordel med større sensor og dermed bedre i lite lys eller kort lukkertid. Dette fordi en større sensor kan ha mindre støy ved høyere ISO-verdi. Men husk at det ikke er så veldig stor størrelse forskjell på APS-C og MFT. Arealet til APS-C (Sony, Nikon) er 370mm2 mens MFT er 225mm2. Så MFT er bare 39% mindre. Mindre og lettere linser derimot vil være viktigere. Så for generelt bruk vil jeg si MFT. Edit: Jeg ser at Sony er 24M pixel og mFT ofte har 16M pixel. Dermed er forholdet mellom antall pixel og størrelsen på brikken ganske lik, dvs at hvert pixel er omtrent like store. Dermed skal også lysfølsomheten være lik. Så eneste fordelen APS-C brikken har er at der er flere pixler. Dette kan være nyttig ved store forstørrelser. Endret 22. november 2017 av Svein M Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Her står det om de tre sensor størrelsene: FF, mFT og APS-C. https://en.wikipedia.org/wiki/File:Sensor_sizes_overlaid_inside_-_updated.svg Lenke til kommentar
avo Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 (endret) Sony er nok mer fremtidsrettet. De satser hard for tiden, og er nok mer spennende å bygge på enn Olympus. På hvilken måte er Sony mer fremtidsrettet en Olympus ? Eneste spennende med Sony er om man eier et kamerasystem som fortsatt er i produksjon om noen år. E-mount vokser raskt som standard. Det kommer stadig ny optikk. Sony leder den teknologiske utviklingen, og produserer sensorene for de fleste kameraene uansett merke. a7 serien, det nye a9, og også 6xxx er bra eksempler. G-Master optikken banker det meste, og E-mount er muligens den mest universelle mounten i dag, siden den støtter full frame, og har så kort avstand til sensor at du kan få adaptere til nesten hva som helst av optikk. Det som trekker litt ned er kanskje tilgang til optikk på bruktmarked. (for å unngå noe fanboy stempel her; jeg er selv Nikonmann av religion, og Canonbruker til daglig, men skulle jeg hatt noe smått på reise ville valget vært Sony) Endret 15. november 2017 av avo Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Sony er nok mer fremtidsrettet. De satser hard for tiden, og er nok mer spennende å bygge på enn Olympus. På hvilken måte er Sony mer fremtidsrettet en Olympus ? Eneste spennende med Sony er om man eier et kamerasystem som fortsatt er i produksjon om noen år. E-mount vokser raskt som standard.Det kommer stadig ny optikk. Sony leder den teknologiske utviklingen, og produserer sensorene for de fleste kameraene uansett merke. a7 serien, det nye a9, og også 6xxx er bra eksempler. G-Master optikken banker det meste, og E-mount er muligens den mest universelle mounten i dag, siden den støtter full frame, og har så kort avstand til sensor at du kan få adaptere til nesten hva som helst av optikk. Det som trekker litt ned er kanskje tilgang til optikk på bruktmarked. (for å unngå noe fanboy stempel her; jeg er selv Nikonmann av religion, og Canonbruker til daglig, men skulle jeg hatt noe smått på reise ville valget vært Sony) Joda, men sony har alltid vært gode på teknologi, men de har allikevel ikke vært så flinke til å ta vare på systemene sine, kanskje er det annerledes denne gangen, men de har en brokete historie, ikke er det spesielt smått heller, og endel av husene bærer litt preg av å være frontteknologi på bekostning av å være "stabile". Når det er sagt, sony virker som et bedre valg en nikon/canon til fullframe, det store valget man bør ta er "Stort og bedre kvalitet" (for jeg vil ikke kalle sony smått), eller smått og ikke fullt så bra kvalitet (mFT). Personlig ville jeg valgt det siste, men det er jo en invdividuell sak. AtW Lenke til kommentar
avo Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Sony er nok mer fremtidsrettet. De satser hard for tiden, og er nok mer spennende å bygge på enn Olympus. På hvilken måte er Sony mer fremtidsrettet en Olympus ? Eneste spennende med Sony er om man eier et kamerasystem som fortsatt er i produksjon om noen år. E-mount vokser raskt som standard.Det kommer stadig ny optikk. Sony leder den teknologiske utviklingen, og produserer sensorene for de fleste kameraene uansett merke. a7 serien, det nye a9, og også 6xxx er bra eksempler. G-Master optikken banker det meste, og E-mount er muligens den mest universelle mounten i dag, siden den støtter full frame, og har så kort avstand til sensor at du kan få adaptere til nesten hva som helst av optikk. Det som trekker litt ned er kanskje tilgang til optikk på bruktmarked. (for å unngå noe fanboy stempel her; jeg er selv Nikonmann av religion, og Canonbruker til daglig, men skulle jeg hatt noe smått på reise ville valget vært Sony) Joda, men sony har alltid vært gode på teknologi, men de har allikevel ikke vært så flinke til å ta vare på systemene sine, kanskje er det annerledes denne gangen, men de har en brokete historie, ikke er det spesielt smått heller, og endel av husene bærer litt preg av å være frontteknologi på bekostning av å være "stabile". Når det er sagt, sony virker som et bedre valg en nikon/canon til fullframe, det store valget man bør ta er "Stort og bedre kvalitet" (for jeg vil ikke kalle sony smått), eller smått og ikke fullt så bra kvalitet (mFT). Personlig ville jeg valgt det siste, men det er jo en invdividuell sak. AtW Ja, Sony har vært gode på teknologien, men ikke hatt noe særlig eget. A-mount/Minolta fattningen ble ikke noen enor suksess, men er der fremdeles, og det hender det kommer noe nytt enda. E-mount har blitt en helt annen suksess, og brukes på alt fra de små hendige A-6xxx kameraene og opp til de tyngste profesjonelle film/video kameraene. Den bransjen er såpass konservativ at det er lett å spå at mounten kommer til å leve lenge. Stabilitet har jeg ikke opplevd noen issues med, skjønt jeg har hørt om problemer med varmgang på a7sii under 4k opptak, men ikke klart å fremprovosere det i romtemperatur her i Norge, og har skutt reklamefilm på det i Mexico uten problemer. Det jeg derimot vil holde mot Sony er menysystemene - de er langt fra like brukervennlige som Canon og Nikon. Lenke til kommentar
KanonEOS Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 (endret) Sony flyter på en "populærbølge" men før eller senere kommer den til å bryte. Sats på et firma som har vært lenge i "gamet" som: Canon (1937), Nikon (1917), Olympus (1919) , Fujifilm (1934) og Panasonic (1918). Til orientering begynte Sony i 1996 med deres Cyber-Shot og så Alpha i 2006. Kameraprodusenter som produserer kamera med MFT fatning Blackmagic, DJI, JVC, Kodak, Olympus, Panasonic, and Xiaomi. Kameraprodusenter som produsere kamera med E fatning Sony! (Hasselblad) Edit: Sorry for avsporing... Edit; folk vil si at jeg er en fanboy, men jeg liker veldig godt Sony. De har mange innovative løsninger, men de prøver kanskje for hardt. Endret 15. november 2017 av KanonEOS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå