Quietman Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Så var det den tingen som het toll da Sjekk ut denna! http://www.hevtollgrensa.no/ Been there, done that Jeg også. FLOTT! Lenke til kommentar
Mr.Devil Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Der det står "gift message", hva skriver man der for å unngå toll? Edit: skriveleif Edit2: woho...200 poster Endret 10. desember 2003 av Mr.Devil Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Hvilken side er det der fra? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Dæggern... det skjemaet fra dangerden var kult..... her kan du altså selv velge hva det skal definerers som i "gave" for å ungå toll Ble ikke gave grensa hevet nylig var det til 1500? Lenke til kommentar
@lf Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Var inne på Dangerden og så på pumper. Det jeg oppdaget da var at de sto oppgitt til å bruke 110V. Er det noe jeg ikke har fått med meg eller kan man ikke bruke disse pumpene i Norge?? Lenke til kommentar
nessin Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 slange klemmer, north bridge blokk=? Kommer til å bruke strips, trenger ikke blokk på nb fordi jeg ikke skal overklokke noe særlig. Noen som vet om HL20'en er 230 eller 110volt som standard fra DD? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 Var inne på Dangerden og så på pumper. Det jeg oppdaget da var at de sto oppgitt til å bruke 110V. Er det noe jeg ikke har fått med meg eller kan man ikke bruke disse pumpene i Norge?? Veldig bra du påpekte! De har jo selvsagt 110v i USA, de pumpene kan få problemer med å kjøre her hjemme. Absolutt noe man bør passe på ja. Lenke til kommentar
nessin Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Var inne på Dangerden og så på pumper. Det jeg oppdaget da var at de sto oppgitt til å bruke 110V. Er det noe jeg ikke har fått med meg eller kan man ikke bruke disse pumpene i Norge?? Veldig bra du påpekte! De har jo selvsagt 110v i USA, de pumpene kan få problemer med å kjøre her hjemme. Absolutt noe man bør passe på ja. For Hydor sine pumper er det ikke noe problem (de er 110/220volt): "Two Prong International Pump (220V 50hz). Please verify plug before ordering." Men for Eheim pumpene ser det verre ut. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 kom til å tenke på at denne gift-message-tingen også kunne bety sånn "til-fra"-melding i disse juletider. Jeg har sent et spørsmål til dangerden. skal poste det når jeg får svar. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Den består i at det er et eller annet departement som foreslår å fjerne moms på datautstyr. Har kun funnet en tråd her på forumet som omhandler momsfritak på datautstyr. Den er basert på et rykte der en butikkansatt påstår at det er under utredning. I tillegg finnes denne hos itpro der kilden er en komuneansatt har fått beskjed om å vente med å bestille datautstyr til kommunen, fordi det skal vissnok komme en endring i mva satser. Noe som er korrekt, men omhandler kun mva kompensasjon for kommunal og statlig forvaltning. Dette er omtalt her. Ifølge en pressemelding fra Finansdepartementet er det ingen ting som tyder på at det er foreslått mva fritak på datautstyr. Hvis det er noen som kan bekrefte eller avkrefte dette så si gjerne ifra. Dette har vært oppe i stortinget for noen år siden, men grensa ble ikke økt Grensa er jo helt sykt lav. Det er litt bedre hvis noen sender gave da er grensa 500kr. Hvis en reiser selv, så er grensa 6000 kroner før en egentlig skal betale moms. For å kjøre en 110v pumpe på norskt strømnett er det jo bare å få en omformer slik at de får 110v. Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 For å kjøre en 110v pumpe på norskt strømnett er det jo bare å få en omformer slik at de får 110v. Billigere å kjøpe en pumpe i norge da tror jeg, enklere iallefall. Lenke til kommentar
H_Bozz Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Så var det den tingen som het toll da Jeg har vannkjøling fra usa, betalte ikke ett øre toll, men må legge på litt moms. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Anders har rett, kjøp fra USA. Videre er det noen som frykter for moms (moms blir til toll og toll blir til moms her på forumet ) Det som er så geinalt med akkurat DDEN er at de setter nøyaktig den verdien du ønsker på noe som heter proforma invoice.(den tollerene ser) f-eks $22 Når du bestiller kommer det et lite vindu hvor du kan legge igjen beskjed. Skriv at du ønsker $XX på proforma invoice, og problem er løst. Edit @ mr devil, jeg så ikke det bildet før nå, og det er altså i "Gift" vinduet du skal skrive ønsket verdi som jeg nettopp sa. Endret 11. desember 2003 av Arctic Lenke til kommentar
Mr.Devil Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Whoho, konge da blir det kanskje vannkjøling til meg i jul! Edit: Når du går inn her så er det noe som heter fitting size. Hvis jeg da tar 3/8, gjør de sånn at alt blir 3/8 da? Har aldri forstått det der med nipler,størrelse på slanger osv. Endret 11. desember 2003 av Mr.Devil Lenke til kommentar
Mr.Devil Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 kom til å tenke på at denne gift-message-tingen også kunne bety sånn "til-fra"-melding i disse juletider. Jeg har sent et spørsmål til dangerden. skal poste det når jeg får svar. Kan du bekrefte det Arctic sier? Liker å være helt sikker før jeg gjør noe. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 kom til å tenke på at denne gift-message-tingen også kunne bety sånn "til-fra"-melding i disse juletider. Jeg har sent et spørsmål til dangerden. skal poste det når jeg får svar. Nei, "gift message" vil ende opp på den skikkelige fakturaen som ligger i pakken. Hos meg har det i allefall vært slik de 3 gangene jeg har bestilt fra dden. Tollerene vil ikke se hva du har skrevet der, med mindre de åpner pakken for kontroll - noe som ikke har skjedd de tre gangene jeg har bestillt. Husk at det ikke er de kjipe postnissene som fortoller pakkene fra DDen, men egne folk fra FedEx, og de er veldig greie tydeligvis. De har ikke engang fortollingsgebyr! Så selv om du blir "busta" betaler du kun moms, og et par kroner i fakturagebyr. Men så er spørsmålet hva som skjer hvis en toller åpner pakken, og ser at du har sagt at butikken skal sette falsk verdi på pakken. Hva da? Ender du opp i fengsel? Nope, hvis noen skulle ta seg bryet med å straffe noen, så blir det DDen som får støyten, ikke du! Du har ikke begått noe ulovlig med og spørre et spørsmål! Har selv blitt "tatt" med en slik beskjed på en pakke fra et annet firma. Det firmaet var nemmelig så "lure" at de hadde skrevet ordrett hva jeg sa til de... Jeg fikk i allefall ingen påpakninger. ------------------------- Husk at alt du har lest fra meg i denne tråden er helt fiktive hendelser... Lenke til kommentar
Mr.Devil Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Husk at alt du har lest fra meg i denne tråden er helt fiktive hendelser... Greit det Så da skal jeg bare skrive: "can you please set the bill on the gift message to 20$" Eller har du noe mer ordrett? Endret 11. desember 2003 av Mr.Devil Lenke til kommentar
Xell Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Kult, da var det det jeg trodde (se første innlegget mitt). Alt som skal sendes over landegrenser på ha et slik "fortollings"-klistremerke, der det skal stå verdi på innholdet og hva det er ("bombe, verdi 1000$, gift) i tillegg til avsender og mottaker. Mente det kanskje var denne di ville ha info om. Kult av dangerden å gjøre dette til en fast ting i bestillingen istede for at man må sende mail. Noen som vet hva grensa for gaver er? Mener den ble satt opp nylig. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 http://www.toll.no/rundskriv/EKS/2003_484.html 1000kr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå