Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Avbryte inngått avtale om salg av bil mellom private

bestorp

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har egentlig avtalt å selge en bil jeg mottar snart (som er ny) til en kjøper. Det foreligger epost kommunikasjon mellom oss hvor vi inngikk en avtale, men beklageligvis så har mine behov endret seg og jeg vil beholde bilen istedet. Utkastet til kontrakten ble aldri signert av hverken meg eller kjøper. 

Vi ble i utgangspunktet enige om en pris på 400000,-

Kjøper likte naturligvis ikke dette og har bedt om erstatting for han en vare han da ikke har mottar. 

Hvordan vil dette stå seg juridisk? Kan han kreve dette? 

Altså det er jeg som selger vil trekke meg fra avtalen med salg av bilen. Selger og jeg har aldri møt hverandre, selv om dette ikke har noen relevans. 

Innspill og råd mottas med takk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja - I utgangspunktet så må du levere bilen, og hvis selger ikke få den kan han f.eks foreta dekningskjøp.

Det gjelder også salg mellom private? 

Ja - se utallige diskusjoner her ang. selgere og kjøpere som trekker seg på Finn.

Du får sikkert et mer utfyllende svar fra noen av Juss-folkene.

Lenke til kommentar

Kan jeg gjøre en liten kvalifisert gjetning?

Du har bestilt Opel Ampera-e, men på grunn av høy etterspørsel så du ditt snitt til å gjøre en kjapp fortjeneste ved videresalg.

Videre har prisen økt fra forhandler, og bilen selges nå til opp mot 450.000 på finn.no og forhandler tar ikke lenger imot nye bestillinger.

Du innser nå derfor at du kunne tjent mer på videresalg av bilen, og vil ikke lenger selge den til 400k til "underpris" i dagens marked...

Anonymous poster hash: e1a3c...99c
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan jeg gjøre en liten kvalifisert gjetning?

Du har bestilt Opel Ampera-e, men på grunn av høy etterspørsel så du ditt snitt til å gjøre en kjapp fortjeneste ved videresalg.

Videre har prisen økt fra forhandler, og bilen selges nå til opp mot 450.000 på finn.no og forhandler tar ikke lenger imot nye bestillinger.

Du innser nå derfor at du kunne tjent mer på videresalg av bilen, og vil ikke lenger selge den til 400k til "underpris" i dagens marked...

Anonymous poster hash: e1a3c...99c

Nei faktisk ikke. Saken var jeg hadde en brukt Tesla i bestilling, men den avbestilte jeg da var leveringsproblemer fra Tesla sin side. Så kjøpet ble stoppet fra min side. 

Ønsker derfor å beholde Amperaen jeg bestilt og ikke mer eller mindre enn det. Er veldig klar over prisene på ampera på finn.

Endret av bestorp
Lenke til kommentar

Som et utgangspunkt vil du være ansvarlig for kjøpers tap. Hvis det er slik at bilens markedsverdi på transaksjonsdagen er høyere enn det kjøper hadde betalt for den vil erstatningssummen være kjøpers tapte fortjeneste, dvs. differansen mellom markedsverdi og kjøpesum.

Solgte du til kjøper for 400k men trekker deg fra kjøpsavtalen og bilen er verdt 450k på overtakelsesdagen skylder du kjøper 50k i fortjenestetap, i tillegg til andre tap.

Lenke til kommentar

Som et utgangspunkt vil du være ansvarlig for kjøpers tap. Hvis det er slik at bilens markedsverdi på transaksjonsdagen er høyere enn det kjøper hadde betalt for den vil erstatningssummen være kjøpers tapte fortjeneste, dvs. differansen mellom markedsverdi og kjøpesum.

Solgte du til kjøper for 400k men trekker deg fra kjøpsavtalen og bilen er verdt 450k på overtakelsesdagen skylder du kjøper 50k i fortjenestetap, i tillegg til andre tap.

Takk for innspill, endte med at kjøper tar bilen og avtalen opprettholdes. Jeg sikter meg heller inn på en annen brukt elbil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...