Calm Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Har endeling bestemt meg for å investere i vannkjøing, og har etter mye om og men kommet frem til hvilke deler jeg vil starte med å å kjøpe! Det eneste jeg er litt usikker på er dimensjoner på nippler og slanger og hva jeg burde velge her... Tar også gjerne i mot kommentarer på om det jeg har kjøpt er bra, og hvorvidt det vil passe godt sammen! fra NetConnection.no: Danger Den Maze 4 CPU blokk 1/2" - 449,- HW-Labs Black Ice Extreme radiator 1/2" - 650,- fra Microplex.no AquaComputer Aquabay bracket - 195,- AquaComputer Aquatube vanntank sølv 3/8" - 455,- Eheim 1048 pumpe 1/2" - 455,- AquaComputer GPU Twinplex (GF4) 3/8" - 395,- TOTAL u/kabler, frakt, Algae væske m.m. 2599,- Har i tillegg sett på 1/2" Kuriyama slanger... Er dette slanger av god kvalitet, eller burde jeg velge andre slanger? Men siden tanken og GPU-blokken har 3/8" nippler så vil jo slangen bli for stor... mens en 3/8" slange vil bli for liten for CPU-blokken, radiatoren og pumpen, og vil gi dårligere flyt enn en 1/2" slange, eller? Er det beste kanskje å bytte nipplene på tanken og GPU-blokken? Det står at disse tar 1/8" BSP nippler, så da kan kjøpe hvike som helst nippler som har 1/8" BSP gjenger og 1/2" til slangene? For når det står f.eks. 1/8" BSP så er dette dimensjonene på gjengene, mens 1/2" ID betyr at slanger med 1/2" inner diameter kan brukes, right? Stiller sikkert mange opplagte spørsmål, men det er så surt å kjøpe noe, også sitter man der med skjegget i postkassea og har kjøpt deler som ikke passer... Og til slutt, hva med slangeklemmer... er det noe jeg IKKE burde kjøpe, og noen som er sikrere og bedre enn andre? Takk, og god morgen! edit: glemte å ta med litt om støy... Noen som har erfaring med den Eheim pumpen? Støyer den mye? For i tillegg til å kunne overklokke litt, så skulle jeg gjerne ha fjernet litt støy fra maskinen min... Endret 10. desember 2003 av Calm Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Er det beste kanskje å bytte nipplene på tanken og GPU-blokken? Det står at dissen tar 1/8" BSP nippler, så da kan kjøpe hvike som helst nippler som har 1/8" BSP gjenger og 1/2" til slangene? For når det står f.eks. 1/8" BSP så er dette dimensjonene på gjengene, mens 1/2" ID betyr at slanger med 1/2" inner diamneter kan bruker, right? Og til slutt, hva med slangeklemmer... er det noe jeg IKKE burde kjøpe, og noen som er sikrere og bedre enn andre? Hehe, du har faktisk skjønt og fått med deg det meste. Ja du kan kjøpe andre nipler, i ditt tilfelle 1/2" så lenge gjengene er 1/8"BSP. Bare husk litt gjengeteip. Og ja slangeklemmer jer effektivt, hvis du ikke går for billigløsninga. Dra på clas ohlson og kjøp de svarte stripsene de har der. Da får du ett jevnt trykk rundt hele niplen så slangen sitter. Grunnen til at jeg sier svarte er for at de er laget av en plastlegering med gummi iblandet. De er derfor litt "seigere" og passer bedre til vannkjølingsbruk da de ikke blir porøse med tiden. Håper dette her hjalp litt hvertfall, og fortsatt god morgen til deg. edit: glemte å ta med litt om støy... Noen som har erfaring med den Eheim pumpen? Støyer den mye? For i tillegg til å kunne overklokke litt, så skulle jeg gjerne ha fjernet litt støy fra maskinen min... Hvis du setter den på litt tykk skumgummi eller kjøper det settet med 4 skruer og muttere, så er pumpa så godt som lydløs. Det skal mye til å høre den hvis du klarer å lufte ut anlegget skikkelig. Endret 10. desember 2003 av traskas Lenke til kommentar
Calm Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Gjengeteip? Hva er det til? Strips høres smart ut, lenge siden jeg har vært på Clas Ohlson og... kan sikket finne noe annet der jeg trenger edit: ok, det var godt å høre, da trenger jeg kun en stillegående 120mm til radiatoren... Men den pumpen, er den kraftig nok til på sikt å drive en chipset blokk, og 3 harddiskkjølere, evt 4...? Endret 10. desember 2003 av Calm Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Gjengeteip? Hva er det til? Strips høres smart ut, lenge siden jeg har vært på Clas Ohlson og... kan sikket finne noe annet der jeg trenger edit: ok, det var godt å høre, da trenger jeg kun en stillegående 120mm til radiatoren... Men den pumpen, er den kraftig nok til på sikt å drive en chipset blokk, og 3 harddiskkjølere, evt 4...? Gjengeteip? Det er en type myk teflonteip som kan virke litt klissete nesten. Du surrer en omgang eller 2 på niplene før du skrur de inn i blokka, sånn at de holder tett når du har skrudd de inn, uten at du skrur til du ser mann med ljåen. =) Mye fint på clas'ern bare man har ideéne... Den pumpa der er mer enn kraftig nok. Bare du klarer å lufte ut systemet skikkelig, vil den pumpa drive cpu, vga, NB og 4 HDD kjølere med glans. Den er ganske sterk den pumpa der, og med 12mm slangedimensjoner tror jeg du får ganske riktig sirkulasjonshastighet i systemet ditt. Lenke til kommentar
Calm Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Ok, takk mange gode svar! Ser du kjører en 2400+ ganske bra klokket... er dette en Thorton/Barton eller en Thoroughbred? Når det kommer til overklokkingen er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre - prosessoren min er en Palomino, så den må ut! Men resten av systemet er jeg keen på å beholde inntil videre, uten å bytte ut minne eller hovedkort. Hovedkortet mitt har ikke AGP/PCI lock, og hvis jeg skal FSB overklokke må jeg kjøre rett opp til 166 +/- for å beholde riktig PCI hastighet... (kan stille på FSB i steg på én MHz, men da følger PCI med - 133/33, 134/34... 138/35... 142/36... helt til 149/37, men på 150 går den ned til 30, og videre opp igjen, til den er på 33 ved 166 FSB) Grunnen til at jeg tenker som jeg gjør, er fordi jeg ikke kan velge høyere multiplier enn 12,5 på mitt system, men det har kanskje noe med min prosessor å gjøre? Har ikke overklokket så mange andre Athlon systemer, så jeg kjenner ikke til om det er slik på alle XP prosessorer, eller om det ligger i hovedkortet... Vil det være mulig å stille multiplieren høyere på en 2000+ Thouroghbred, eller en annen modell? I så fall vil jo saken bli en annen... Men hvis muliplieren ikke vil høyrere, slik som med min prosessor, kan jeg kjøre en f.eks. 2400+ Thoroughbred på 166MHz FSB med defaultmultiplier, altså 15*166 = 2490? Noen som skjønner hva jeg mener, og har forslag til løsninger? Endret 10. desember 2003 av Calm Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Ok, takk mange gode svar! Ser du kjører en 2400+ ganske bra klokket... er dette en Thorton/Barton eller en Thoroughbred? Når det kommer til overklokkingen er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre - prosessoren min er en Palomino, så den må ut! Men resten av systemet er jeg keen på å beholde inntil videre, uten å bytte ut minne eller hovedkort. Hovedkortet mitt har ikke AGP/PCI lock, og hvis jeg skal FSB overklokke må jeg kjøre rett opp til 166 +/- for å beholde riktig PCI hastighet... (kan stille på FSB i steg på én MHz, men da følger PCI med - 133/33, 134/34... 138/35... 142/36... helt til 149/37, men på 150 går den ned til 30, og videre opp igjen, til den er på 33 ved 166 FSB) Grunnen til at jeg tenker som jeg gjør, er fordi jeg ikke kan velge høyere multiplier enn 12,5 på mitt system, men det har kanskje noe med min prosessor å gjøre? Vil det være mulig å stille multiplieren høyere på en 2000+ Thouroghbred, eller en annen modell? I så fall vil jo saken bli en annen... Men hvis muliplieren ikke vil høyrere, slik som med min prosessor, kan jeg kjøre en f.eks. 2400+ Thoroughbred på 166MHz FSB med defaultmultiplier, altså 15*166 = 2490? Noen som skjønner hva jeg mener, og har forslag til løsninger? Hehe har kikka litt og du har samme hk som jeg hadde før, ett asus a7v333. Jeg klarte faktisk å kjøre min 2400+, som er en Thoroughbred, på 166 fsb, men jeg måtte da sette multiplieren til 12. Er en stund siden jeg hadde det, men jeg mener at multiplieren ikke går høyere, da kortet egentlig ikke støtter noe særlig cpu over 2000+. Prøvde det kortet med en barton 2500+ og da bæsja det helt på leggen. Grunnen til at jeg klarer å kjøre min så høyt er vel kombinasjonen av vannkjøling og det at det er en Tbred B cpu. Jeg kjørte den på 166*12 på asus kortet med en billig glacialtech kjøler, og var aldri over 54 grader. Ang cpu så er vel 1700+ 1800+ og 2100+ kjent som de beste overklokkerne på den lavere skalaen. Av de nyere er det vel 2500+ som var den beste, men den kommer jo nå med multiplierlås, så det er vel litt smak og behag etterhvert. Hadde jeg vært deg ville jeg sammen med vannkjøling sett på ett nytt hovedkort da dette også vil hjelpe en del på overklokkingsegenskapene. Og som du ser i sig. så kan jeg varmt anbefale Abit NF7-S v2.0 siden jeg selv har dette og kan ikke annet enn fullrose det. Edit: skriveleif Endret 10. desember 2003 av traskas Lenke til kommentar
Calm Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Vel, hvis jeg først skal kjøpe meg nytt hovedkort, så vil jeg kjøpe ny prosessor og nye minnebrikker også, og det blir for dyrt... Det står på Asus sine sider at hovedkortet støtter opp til 3000+ hvis man har PCB revisjon 2.0.... Siden du hadde testet med 2500+ som ikke fungerte var det sikkert et PCB 1.01 kort som det jeg har, og da er man begrenset til å bruke Palomino, Thoroughbred eller Duron prosessorer... Blir nok til at jeg kjøper meg en Thoroughbred og ser hva den er god for, men hvilken burde jeg kjøpe da? 2000+, 2200+ eller 2400+? Og hva vil det si at det er en Thoroughbred B? Er de man kan kjøpe i dag Tbred B? Endret 10. desember 2003 av Calm Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Vel, hvis jeg først skal kjøpe meg nytt hovedkort, så vil jeg kjøpe ny prosessor og nye minnebrikker også, og det blir for dyrt... Det står på Asus sine sider at hovedkortet støtter opp til 3000+ hvis man har PCB revisjon 2.0.... Siden du hadde testet med 2500+ som ikke fungerte var det sikkert et PCB 1.01 kort som det jeg har, og da er man begrenset til å bruke Palomino, Thoroughbred eller Duron prosessorer... Blir nok til at jeg kjøper meg en Thoroughbred og ser hva den er god for, men hvilken burde jeg kjøpe da? 2000+, 2200+ eller 2400+? Og hva vil det si at det er en Thoroughbred B? Er de man kan kjøpe i dag Tbred B? Hva man vil og hva man kan er 2 forskjellige ting. jeg har ikke kjøpt inn alt på en gang noensinne. Jeg oppgraderer del for del. Skal du beholde hovedkortet og alt sammen, ville jeg gått for en Thoroughbred 2000+. tbred B er en stepping, eller versjon om du vil, som er klassifisert som en god overklokker. tbred A er en litt dårligere overklokker, og Palomino, som du har, er den store stygge ulven når det gelder overklokking. Selv om du handler Tbred idag er du ikke sikret en tbred b. Jeg har handlet tbred etter jeg kjøpte den 2400+ og de har alle vært tbred a. Lenke til kommentar
Calm Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 Tricky da.... vil ikke ha en med A stepping da... Kan man lese ut ifra den enkelte prosessors modellnummer eller serienummer hvilken stepping den har? Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Tricky da.... vil ikke ha en med A stepping da... Kan man lese ut ifra den enkelte prosessors modellnummer eller serienummer hvilken stepping den har? Nope. Eneste måten å finne ut det på er å sende mail til alle webshoppene og spørre om de gidder kikke for deg Lenke til kommentar
Calm Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) De Thouroughbred prosessorene du har kjøpt som ikke har vært A stepping, altså A eller 680, kan det ha vært modeller lavere enn 2400+? Etter å ha lest et par artikler og tester kan det virke som om stepping B (681) kom med 2400+ fordi det var nødvendig med en revisjon av arkitekturen for å kunne opnå høyere hastighet...? Endret 10. desember 2003 av Calm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå