Cocola Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Hei, håndbrekket mitt fryser fast så fort temperaturen synker under 0 grader. Det er kun venstre hjul bak som fryser. Noen ideer til hva det kan være og hva jeg kan gjøre for å forhindre. Og hva kan jeg gjøre for å raskest løsne når det har fryst? Jeg har skivebremser. Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Hvis det er et gjentakende problem, unngå å bruke håndbrekket. Når det er løsnet burde det funke med wd40 eller noe beregnet for lås, samt rengjør der problemet oppstår. Hårføner om mulig,og i verste fall, for å smelte unna is. Er sannsynligvis ikke skivebremsene som henger seg opp, men en liten trommel rundt navet, som styres via wire. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 13. november 2017 Forfatter Del Skrevet 13. november 2017 Er et gjentagende problem ja. Selv om jeg ikke bruker brekket så fryser det. Så det fryser nok ikke fast i skivene nei. Kan prøve med litt wd40. Problemet oppstod også etter at caliper ble byttet. Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Enkleste alternative hadde jo selvsagt vært om du hadde tilgang til garasje å parkere i. Parkeringsbremsen går nok ikke på calipperne, da de er hydrauliske. Mistenker frossen wire, evt fukt i trommelen for parkeringsbrems, som så fryser. Noe av de samme remediene man broker på frosne låser burde ha samme funksjon her. Burde være en trammel rundt navet på bakhjulene. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Forsjellige biler har forsjellige løsninger på hvordan håndbrekket fungerer, så ville hjulpet en del om trådstarter hadde nevnt hvilken bil det er snakk om. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 14. november 2017 Forfatter Del Skrevet 14. november 2017 Er en Audi a3 2006 modell Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Du burde nok plukke ut caliptern å smøre den opp. Audi har og noe lure selvjusteringsgreier inni stempelet på bremsekaliptern som jeg vil tro kan skape trøbbel. Dette betyr vel gjerne og at du må ha spesielt verktøy for å skru inn stempelet på kaliptern. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Selv om jeg ikke bruker brekket så fryser det. Mener du at hvis du parkerer uten å bruke håndbrekket, så er bremsene låst når du skal bruke bilen igjen? Det høres tvilsomt ut. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 14. november 2017 Forfatter Del Skrevet 14. november 2017 Nei ble kanskje litt feil formulert. Når jeg ikke har brukt det og skal bruke det igjen, så merker jeg at det har vært fryst og håndbrekk "spaken" er løs. Dekkene sitter ikke fast Lenke til kommentar
H80 Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Dekkene sitter ikke fast? Altså de løsner fra felgen dersom du ikke har brukt håndbrekket og skal bruke det igjen?Dette høres veldig rart ut. Hvis jeg var deg, ville jeg bare latt være å bruke håndbrekket. Parker der det er ganske flatt og legg inn første gir eller revers. 1 Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Det kommer sannsynligvis vann/fuktighet inni håndbrekksvaieren din som fryser fast. Bytt vaier. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 22. november 2017 Forfatter Del Skrevet 22. november 2017 Var nesten det jeg regnet med. Skal prøve det Lenke til kommentar
Peder01 Skrevet 4. januar 2021 Del Skrevet 4. januar 2021 Hva må man gjøre om man har samme problem med en vw passat c3 2007 modell? Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 4. januar 2021 Del Skrevet 4. januar 2021 Har ikke brukt håndbrekket siden jeg var 18 år å skulle slenge med bilen til mor. Unødvendig med mindre man parkerer i en bratt bakke. 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 4. januar 2021 Del Skrevet 4. januar 2021 (endret) Peder01 skrev (12 timer siden): Hva må man gjøre om man har samme problem med en vw passat c3 2007 modell? Der er der elektrisk brekk. Bør ha en feilkodeleser med mulighet til å kjøre inn motorene, men kan gå uten. Uansett, sjekk feilkoder først, da får du svar på hva som er feil. Endret 4. januar 2021 av daruu Lenke til kommentar
daruu Skrevet 4. januar 2021 Del Skrevet 4. januar 2021 Labelle skrev (8 minutter siden): Har ikke brukt håndbrekket siden jeg var 18 år å skulle slenge med bilen til mor. Unødvendig med mindre man parkerer i en bratt bakke. Det bør brukes jevnlig, hvis ikke får du mer problemer når du hver 2 år skal på EU kontroll.... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. januar 2021 Del Skrevet 5. januar 2021 11 hours ago, Labelle said: Har ikke brukt håndbrekket siden jeg var 18 år å skulle slenge med bilen til mor. Unødvendig med mindre man parkerer i en bratt bakke. Ah.. Jeg elsker disse typene. "Nei, jeg er ikke så mentalt forstyrret at jeg bruker handbrekket." Og så litt senere: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K5Ww7/arendal-leverte-i-barnehagen-bilen-trillet-utfor-kaien 2 Lenke til kommentar
Olerye Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 Har samme problem med en Opel Mokka 2015. Det rare er at bakbremsen av og til er på selv om selv om brekkhåndtaket ikke er trukket til, bruker ikke parkeringsbremsen. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 12. januar 2023 Del Skrevet 12. januar 2023 Olerye skrev (På 10.1.2023 den 12.48): Har samme problem med en Opel Mokka 2015. Det rare er at bakbremsen av og til er på selv om selv om brekkhåndtaket ikke er trukket til, bruker ikke parkeringsbremsen. Du har nok bakkestartassistent som gjør at bremsene ligger på helt til du begynner å gi gass. Lenke til kommentar
Naflen Skrevet 23. februar 2023 Del Skrevet 23. februar 2023 Hei. Interessant innlegg. Jeg sliter med det samme med min Opel vivaro - men her virker det som skivene blir varme som om det er friksjon. Hva bør jeg gjøre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå