Redaksjonen. Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Oslo er størst i Europa på ladbare biler, men andelen elbiler er størst i Bergen.Fersk rapport: Oslo og Bergen blant verdens 20 «elbilhovedsteder» Lenke til kommentar
Klimarealisten Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 I kina kommer el-en som disse bilene lades med fra urenset kullkraft. Utslippene er ikke blitt mindre, men flyttet. At Bergen og Oslo har høy andel e-biler skyldes avgiftsfritak i bompengeringer, gratis parkering, ingen årsavgift etc. etc. 1 Lenke til kommentar
Chot Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 I kina kommer el-en som disse bilene lades med fra urenset kullkraft. Utslippene er ikke blitt mindre, men flyttet. At Bergen og Oslo har høy andel e-biler skyldes avgiftsfritak i bompengeringer, gratis parkering, ingen årsavgift etc. etc. Helt enig. Det blir litt slik som "Why do dogs lick their balls? / Because they can.." Lenke til kommentar
Populært innlegg Frobe Skrevet 13. november 2017 Populært innlegg Del Skrevet 13. november 2017 I kina kommer el-en som disse bilene lades med fra urenset kullkraft. Utslippene er ikke blitt mindre, men flyttet. At Bergen og Oslo har høy andel e-biler skyldes avgiftsfritak i bompengeringer, gratis parkering, ingen årsavgift etc. etc. Kineserne har ikke bare kullkraft. I dag har Kina en andel på 25% med fornybar elektrisk kraft, og denne andelen øker stadig. Selv med kinesisk energimiks slipper elbiler ut 15% mindre CO2 enn fossilbiler. https://www.tu.no/artikler/elbil-gir-alltid-lavere-co2-utslipp/358397 Man må ikke glemme at Kina stort sett er selvforsynt med elektrisk kraft, men må importere olje. At de er verdens største importør av olje kan forklare ønsket om satsing på elbiler. Det er lettere å flytte forurensende kullkraftverk vekk fra en by enn å flytte biler vekk fra byen. Det er mer effektivt å rense utslippet fra et kraftverk enn å rense mange tusen biler. 21 Lenke til kommentar
kyrreso Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 På tide at Bergen begynner å tjene noe på dette. Det er ikke nødvendig at folk fra hele verden drar til Oslo for å se på elbilfokus, når det er Bergen som er i tet. Liker allikevel fokuset på gatelading i Oslo, fremfor hurtigladere i Bergen. Lenke til kommentar
3FKY9EYR Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 De fleste med behov for langkjøring ville nok kjøpt ladbar hybrid hvis det ikke var for bompengesatsene som nå er så høye at de har skremt brukerne bort fra denne løsningen. Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 I kina kommer el-en som disse bilene lades med fra urenset kullkraft. Utslippene er ikke blitt mindre, men flyttet. At Bergen og Oslo har høy andel e-biler skyldes avgiftsfritak i bompengeringer, gratis parkering, ingen årsavgift etc. etc. Men det er jo faktisk bedre uansett for da har du iallefall ikke lokal luftforurensing 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 På tide at Bergen begynner å tjene noe på dette. Det er ikke nødvendig at folk fra hele verden drar til Oslo for å se på elbilfokus, når det er Bergen som er i tet. Liker allikevel fokuset på gatelading i Oslo, fremfor hurtigladere i Bergen. Hvor er dette "fokuset på gatelading"? I området der jeg bor innenfor ring 2 skjer det veldig lite. Dette gjorde at jeg måtte velge bort elbil, samt sannsyligvis årsaken til at jeg ser veldig mange ladbare biler kjøre på bensin/diesel (Lett å se nå som det er kaldere) Det hjelper lite å sette opp masse nye ladepunkter ved akershus festning. Det er jo ikke der folk bor... https://www.dagbladet.no/nyheter/12-000-nye-elbiler-i-oslo-pa-to-ar-men-bare-507-nye-ladepunkter/68641358 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 I kina kommer el-en som disse bilene lades med fra urenset kullkraft. Utslippene er ikke blitt mindre, men flyttet.Som vanleg diktar du fritt, spesielt når det er snakk om miljø og klima. For det fyrste har Kina strengare utsleppskrav frå kolkraftverk enn EU, og for det andre har Kina stadig mindre kolkraft i sin elmiks. Frå 67,7% i 2015 til 65,2% i 2016. Skiftet går fort. At Bergen og Oslo har høy andel e-biler skyldes avgiftsfritak i bompengeringer, gratis parkering, ingen årsavgift etc. etc.Sjølvsagt. Lufta i dei byane har vorte stadig meir giftig pga eksos, so det skulle berre mangle at folk får eit incitament til å skifte ut eksosbilen med ein som ikkje har nokon lokale utslepp. 5 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 I kina kommer el-en som disse bilene lades med fra urenset kullkraft. Utslippene er ikke blitt mindre, men flyttet. At Bergen og Oslo har høy andel e-biler skyldes avgiftsfritak i bompengeringer, gratis parkering, ingen årsavgift etc. etc. Denne myten blir ikke sann selv om den gjentas i det uendelige. Selvsagt har Kina fortsatt en betydelig andel kull i energimiksen sin, men uansett viser livsløpsanalyser at det totale CO2-utslippet er lavere med elbiler, selv om dette (teoretisk) var ladet med 100 % kullkraft (noe praktisk talt ingen energisystemer har). Det fases raskt inn fornybar energi i elmiksen i Kina, og dette vil fortsette å øke i takt med økende elbilandel slik at regnestykket bare blir bedre og bedre i favør elbiler. Dessuten kommer hele gevinsten med lokale utslipp av NOx som en ren bonus i disse byene på toppen av gevinsten i CO2-regnskapet. 4 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 I kina kommer el-en som disse bilene lades med fra urenset kullkraft. Utslippene er ikke blitt mindre, men flyttet. At Bergen og Oslo har høy andel e-biler skyldes avgiftsfritak i bompengeringer, gratis parkering, ingen årsavgift etc. etc. Kineserne har ikke bare kullkraft. I dag har Kina en andel på 25% med fornybar elektrisk kraft, og denne andelen øker stadig. Selv med kinesisk energimiks slipper elbiler ut 15% mindre CO2 enn fossilbiler. https://www.tu.no/artikler/elbil-gir-alltid-lavere-co2-utslipp/358397 Man må ikke glemme at Kina stort sett er selvforsynt med elektrisk kraft, men må importere olje. At de er verdens største importør av olje kan forklare ønsket om satsing på elbiler. Det er lettere å flytte forurensende kullkraftverk vekk fra en by enn å flytte biler vekk fra byen. Det er mer effektivt å rense utslippet fra et kraftverk enn å rense mange tusen biler. Den artikkelen du linker til er meningsløs fordi den ikke tar hensyn til de høye produksjonsutslippene fra elbiler. Ellers er det stort sett så mye kullkraft i strømmiksen at elbiler gir en tvilsom gevinst. Dette gjelder også i Norge! Det eneste stedet elbiler gir en klimagevinst er i det norske CO2-regnskapet, fordi produksjonsutslippene flyttes til utlandet. Kullkraft koster verden enorme summer, og elbiler vil på ingen måte løse det problemet. Snarere tvert i mot, fordi de vil øke strømforbruket. https://www.abcnyheter.no/penger/2016/07/09/195228156/751-prosent-av-norsk-stromforbruk-i-2015-var-fossil-og-atomkraft http://ecomento.com/2015/05/28/fossil-fuel-subsidies-cost-5-3-trillion-annually/ Fra linket artikkel: "China is the perfect example of a country that keeps fossil fuel prices artificially low. It relies heavily on coal in the mistaken belief that cheap electricity is essential to keep its economy expanding. But its massive CO2 emissions – which are nearly half those of all other nations combined – are slowly strangling its citizens and saddling the country with enormous health care costs. The number one consideration for China’s citizens when it comes to where they want to live is access to air that is safe to breathe for themselves and their children." http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/ http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/ Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 I kina kommer el-en som disse bilene lades med fra urenset kullkraft. Utslippene er ikke blitt mindre, men flyttet. At Bergen og Oslo har høy andel e-biler skyldes avgiftsfritak i bompengeringer, gratis parkering, ingen årsavgift etc. etc. Bare å gi opp.. Selv med kullkraft så er det mindre utslipp... Kull er renere en Diesel / Bensin 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 I kina kommer el-en som disse bilene lades med fra urenset kullkraft. Utslippene er ikke blitt mindre, men flyttet. At Bergen og Oslo har høy andel e-biler skyldes avgiftsfritak i bompengeringer, gratis parkering, ingen årsavgift etc. etc. Kineserne har ikke bare kullkraft. I dag har Kina en andel på 25% med fornybar elektrisk kraft, og denne andelen øker stadig. Selv med kinesisk energimiks slipper elbiler ut 15% mindre CO2 enn fossilbiler. https://www.tu.no/artikler/elbil-gir-alltid-lavere-co2-utslipp/358397 Man må ikke glemme at Kina stort sett er selvforsynt med elektrisk kraft, men må importere olje. At de er verdens største importør av olje kan forklare ønsket om satsing på elbiler. Det er lettere å flytte forurensende kullkraftverk vekk fra en by enn å flytte biler vekk fra byen. Det er mer effektivt å rense utslippet fra et kraftverk enn å rense mange tusen biler. Den artikkelen du linker til er meningsløs fordi den ikke tar hensyn til de høye produksjonsutslippene fra elbiler. Ellers er det stort sett så mye kullkraft i strømmiksen at elbiler gir en tvilsom gevinst. Dette gjelder også i Norge! Det eneste stedet elbiler gir en klimagevinst er i det norske CO2-regnskapet, fordi produksjonsutslippene flyttes til utlandet. Kullkraft koster verden enorme summer, og elbiler vil på ingen måte løse det problemet. Snarere tvert i mot, fordi de vil øke strømforbruket. https://www.abcnyheter.no/penger/2016/07/09/195228156/751-prosent-av-norsk-stromforbruk-i-2015-var-fossil-og-atomkraft http://ecomento.com/2015/05/28/fossil-fuel-subsidies-cost-5-3-trillion-annually/ http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/ http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/ Du har tydeligvis ikke lest og forstått hva som står i artiklene du linket til? Det er bare en håndfull elbiler på Svalbard som kjører på kullkraft, ellers i Norge er det få plasser nær utenlandskablene det er mer enn 5% kullkraft på kraftlinjene. Jeg ville vært flau hvis jeg i 2017 hadde presentert en artikkel basert på kalkulasjoner med bilfabrikantenes tall for utslipp. Er det ikke blitt grundig nok bevist at disse tallene er urealistiske eller i verste fall forfalskede? 4 Lenke til kommentar
Koppit Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 I kina kommer el-en som disse bilene lades med fra urenset kullkraft. Utslippene er ikke blitt mindre, men flyttet. At Bergen og Oslo har høy andel e-biler skyldes avgiftsfritak i bompengeringer, gratis parkering, ingen årsavgift etc. etc. Bruken av kull i kina er på vei ned bare i 2015 falt forbruket med ca. 30%. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. desember 2017 Del Skrevet 30. desember 2017 I kina kommer el-en som disse bilene lades med fra urenset kullkraft. Utslippene er ikke blitt mindre, men flyttet. At Bergen og Oslo har høy andel e-biler skyldes avgiftsfritak i bompengeringer, gratis parkering, ingen årsavgift etc. etc. For det første overdriver du. Bare rundt 65% av Kinesisk el kommer fra kullkraft. For det andre tar du feil når du sier at utslippene har økt. Elbilene i Kina bidrar til å redusere utslippene totalt sett. Både CO2 og andre typer utslipp. Joda, inventiver spiller en rolle når folk velger bil, men hva så? Ligger det en misunnelse og lurer i bakgrunnen her? Jeg synes det bare er flott at folk velger elbil framfor fossile stinke og bråke-biler. De fleste med behov for langkjøring ville nok kjøpt ladbar hybrid hvis det ikke var for bompengesatsene som nå er så høye at de har skremt brukerne bort fra denne løsningen. Og godt er det! Ladbare hybrider har høyere utslipp enn rene fossilbiler på grunn av at de drasser med seg to framdriftssystemer i stedet for ett. Ladbare hybrider er som å sminke grisen, en falsk fasade. Kineserne har ikke bare kullkraft. I dag har Kina en andel på 25% med fornybar elektrisk kraft, og denne andelen øker stadig.Selv med kinesisk energimiks slipper elbiler ut 15% mindre CO2 enn fossilbiler.https://www.tu.no/artikler/elbil-gir-alltid-lavere-co2-utslipp/358397 Man må ikke glemme at Kina stort sett er selvforsynt med elektrisk kraft, men må importere olje. At de er verdens største importør av olje kan forklare ønsket om satsing på elbiler. Det er lettere å flytte forurensende kullkraftverk vekk fra en by enn å flytte biler vekk fra byen. Det er mer effektivt å rense utslippet fra et kraftverk enn å rense mange tusen biler. Den artikkelen du linker til er meningsløs fordi den ikke tar hensyn til de høye produksjonsutslippene fra elbiler. Ellers er det stort sett så mye kullkraft i strømmiksen at elbiler gir en tvilsom gevinst. Dette gjelder også i Norge! Det eneste stedet elbiler gir en klimagevinst er i det norske CO2-regnskapet, fordi produksjonsutslippene flyttes til utlandet. Kullkraft koster verden enorme summer, og elbiler vil på ingen måte løse det problemet. Snarere tvert i mot, fordi de vil øke strømforbruket. Jo, artikkelen tar hensyn til produksjonsutslippene. Sitat: "I det amerikanske markedet vil en Model S først ha et totalt utslipp lavere enn en tilsvarende fossilbil etter 18 måneder, mens en Leaf bil bruke seks måneder." Ellers så bør du ta deg et brevkurs i CO2-beregninger. Norske elbiler går på tilnærmet ren vannkraft og kommer på rettsida av CO2-regnskapet (sammenlignet med lignende fossile alternativer) etter kort tids kjøring. Elbiler er i ferd med å gjøre Kina mer klimavennlig. I Norge er vi heldige som allerede er i mål med nesten helt ren elkraftproduksjon. Elbiler bidrar i riktig retning. Problemet er å få nok av de. Reserver og produksjonskapasitet på viktige metaller er flaskehalsen som vil holde fossilbransjen i live i mange tiår fremover. 1 Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 I kina kommer el-en som disse bilene lades med fra urenset kullkraft. Utslippene er ikke blitt mindre, men flyttet. At Bergen og Oslo har høy andel e-biler skyldes avgiftsfritak i bompengeringer, gratis parkering, ingen årsavgift etc. etc. Som klimarealist vet vel du at kullkraft og eksos i prinsippet er avgjørende for plantenes overlevelse på kloden. Uten utslipp av CO2 vil de dø ikke sant . Så hva er problemet ditt ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå